لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

واکنش ایران به تصرف خان طومان از سوی گروه‌های مخالف اسد


معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران تصرف روستای «خان طومان» سوریه توسط مخالفان مسلح دولت سوریه، را «محکوم» کرد و خبر داد که «بررسی عوامل نقض آتش‌بس» یکی از موضوعات «مورد توجه» تهران و مسکو در «مذاکرات اخیر» بوده است.

حسین امیر عبداللهیان و میخاییل بوگدانف معاونان وزارت خارجه ایران و روسیه، روز چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت، در مسکو در پایان مذاکرات خود تاکید کرده بودند که آتش بس در سوریه «باید فراگیر باشد و جز مناطق تحت کنترل تروریست‌ها، تمامی بخش‌های دیگر این کشور شامل پیمان ترک مخاصمه شوند».

براساس گزارش روز یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت ،خبرگزاری ایسنا، حسین امیرعبداللهیان گفت: « اقدام مشترک تروریست‌ها و گروه‌های مسلح بی‌مسئولیتی که به غلط معارضه معتدل خوانده می‌شوند در سوء استفاده از فضای آتش‌بس در سوریه، اثبات می‌کند که این جریان‌ها با حمایت خارجی به دنبال تداوم اقدامات نظامی هستند و هیچ اعتقادی به راه حل سیاسی ندارند».

وی اضافه کرد: «باید تروریست‌ها و گرو‌ه‌های مسلح مرتبط با آنها توسط جامعه جهانی محکوم و سرکوب شوند تا فرصتی برای پیشرفت راهکار سیاسی فراهم شود».

نیروهای گروه جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه، روز پنجشنبه، ۱۶ اردیبهشت، به نیروهای دولتی مستقر در روستای استراتژیک «خان طومان» در نزدیکی بزرگراه دمشق- حلب، حمله کرده و این روستا را تصرف کردند.

براساس گزارش‌ها تعدادی از نیروهای ایرانی و افغان که در حمایت از بشار اسد در سوریه حضور دارند در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

از جمله به گفته حسینعلی رضایی، مسئول روابط عمومی سپاه مازندران، ۱۳ نفر از نیروهای این سپاه در این درگیری‌ها کشته و ۲۱ نفر مجروح شده‌اند.

پیش از آن ارتش سوریه و نیروهای متحدش، شامگاه سه‌شنبه، ۱۸ فروردین، عملیات بزرگی را علیه مواضع جنگجویان گروه‌های مسلح در جنوب حلب آغاز کرده بودند.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه، ۱۷ اردیبهشت، از تمدید آتش‌بس در شهر حلب برای سه روز دیگر خبر داده بود.

با این حال به رغم برقراری آتش‌بس درگیری بین نیروهای ارتش و نیروهای گروه جبهه النصره در جنوب حلب ادامه داشته است.

دولت و اپوزیسیون سوریه، یکدیگر را به تلاش برای به شکست کشاندن توافق آتش‌بس متهم می‌کنند؛ توافقی که به کاهش درگیری‌ها در بسیاری از جبهه‌های مهم در غرب سوریه انجامید اما آن را به طور کامل متوقف نکرد. البته جبهه النصره بخشی از این توافق نیست و شبه‌نظامیانش در نزدیکی مناطق تحت کنترل گروه‌های اپوزیسیون مستقر هستند.

مذاکرات غیر مستقیم میان دولت و اپوزیسیون سوریه که با نظارت سازمان ملل متحد در جریان است، با دشواری‌هایی روبرو است، به ویژه این‌که هیچ نشانه‌ای از احتمال دستیابی به توافقی بر سر مساله اصلی مورد اختلاف، یعنی آینده بشار اسد وجود ندارد.

در همین حال علی اکبر ولایتی،مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی، در مصاحبه با تلویزیون المیادین لبنان بار دیگر باقی ماندن بشار اسد در قدرت تا پایان دوره ریاست جمهوری خود را «خط قرمز» ایران خواند.

آقای ولایتی در این مصاحبه همچنین گفت که «آزاد سازی» حلب «از اولویت های»جمهوری اسلامی است.

دوره کنونی ریاست جمهوری بشار اسد تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت.

آقای ولایتی روز شنبه در دیدار با بشار اسد بر «حمایت مستمر جمهوری اسلامی از نظام و دولت سوریه» تاکید کرده بود.

XS
SM
MD
LG