لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

ترکیه: هالک بانک نقل‌ و انتقال‌های مالی ایران را ادامه خواهد داد


معاون نخست وزیر ترکیه می‌گوید که بانک دولتی «هالک بانک» ترکیه عملیات پرداخت‌های مالی از بابت خرید نفت و گاز ایران را ادامه خواهد داد.

علی باباجان، معاون رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، چهارشنبه ۱۸ دی ماه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ اچ تی» اعلام کرد که دولت ایران در هالک بانک ترکیه حساب‌های بانکی دارد و ما پول نفت و گاز وارداتی از این کشور را به حساب‌های ایران در این بانک واریز می‌کنیم. به گفته وی کنترل نقل و انتقالات مالی از طریق این حساب‌ها در دست ایران است.

هالک بانک ترکیه که سلیمان اسلان مدیر اجرایی آن ماه گذشته به اتهام مشارکت در فساد مالی ترکیه به همراه دهها تن دیگر بازداشت شد، پول نفت و گاز وارداتی این کشور از ایران را با ارز لیره به حساب‌های بانکی ایران در این بانک واریز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران با لیره دریافتی از هالک بانک در ترکیه طلا خریداری کرده و به دوبی منتقل می‌کرد. این طلا قابلیت تبدیل به ارزهای بین‌المللی در دوبی یا واردات به ایران را داشت؛ موضوعی که مقام‌های آمریکایی را درباره خنثی شدن تاثیر تحریم‌ها بر ایران نگران می‌کرد.

در جنجال فساد مالی اخیر ترکیه اتهاماتی علیه آقای اسلان و ۲۲ شهروند ترکیه از جمله فرزندان دو وزیر که اخیر استعفا دادند مطرح شده است؛ این افراد متهمند که با دریافت رشوه از رضا ضراب تاجر ایرانی تبار در پولشویی ۸۷ میلیارد یورویی وی، همچنین قاچاق طلا از ترکیه به ایران دست داشته‌اند. هم‌اکنون همه این افراد به همراه ضراب در زندان به سر می‌برند.

پلیس ترکیه می‌گوید که در بازرسی منزل اسلان ۴.۵ میلیون دلار پول نقد جاسازی شده در جعبه‌های کفش را کشف و ضبط کرده است.

به فاصله اندکی پس از انتشار این خبر، هالک بانک طی اعلامیه‌ای رسمی هرگونه نقل و انتقالات مالی غیر قانونی با ایران را رد کرد و گفت که ترکیه بعد از تحریم‌های غرب علیه ایران، از ۱۰ ژوئن سال گذشته صادرات طلا به ایران را متوقف کرده است.

هند هم ۵۵ درصد از پول نفت وارداتی از ایران را از طریق هالک بانک ترکیه پرداخت می‌کرد. اما این عملیات به خاطر تحریم‌های جدید آمریکا از ماه فوریه سال گذشته میلادی متوقف شد.

بر اساس گزارش ۲۵ نوامبر سال ۲۰۱۳ رویترز، ترکیه قبل از تحریم‌ها روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ایران دریافت می‌کرد، اما هم‌اکنون این رقم به ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار بشکه سقوط کرده است.

با احتساب میانگین قیمت نفت در سال گذشته، این ارزش این حجم از صادرات نفت به بیش از چهار میلیارد دلار بالغ می‌شود. ایران همچنین قرارداد صادرات سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه را منعقد کرده است.

ایران اما در عمل حدود ۸ میلیارد متر مکعب در سال به ترکیه گاز تحویل می‌دهد که ارزش آن نیز بنا به اظهارات اردیبهشت ماه جواد اوجی مدیر عامل وقت شرکت ملی گاز ایران سالانه به ۳.۵ تا ۴میلیارد دلار است.
XS
SM
MD
LG