لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۰

گزارش‌های ضدونقیض از خشک شدن «کامل» دریاچه هامون


مرگ ماهی‌ها در هامون
مرگ ماهی‌ها در هامون

پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون اعلام کرد که این تالاب «به‌طور کامل» خشک شده و خبرگزاری ایسنا، نیز از بروز«یک فاجعه زیست‌محیطی» و مرگ «بیش از دو میلیون ماهی و بچه ماهی» پس از خشک شدن این تالاب خبر داد.

با این حال مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفته که «حال تالاب هامون بسیار خوب است» و بروز «یک فاجعه زیست‌محیطی» و مرگ ماهیان را «جوسازی» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون با انتشار نتایج بررسی خود اعلام کرد که «بستر تالاب هامون در تمامی نقاط آن به خشکیدگی کامل رسیده است».

به گفته این پژوهشکده، تنها در اواخر مردادماه بخشی «بسیار کم» از این تالاب، «به‌طور جزیی» آبگیری شده اما براساس تصاویر ماهواره‌ای، این آب حتی یک ماه نیز دوام نیاورده است.

خبرگزاری ایسنا در گزارش خود اعلام کرد که با خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون در هفته‌های اخیر، «بیش از دو میلیون ماهی و بچه ماهی تلف» شده و «یک فاجعه زیست‌محیطی» در جنوب شرق کشور رخ داده است.

درهمین حال محبعلی سیستانی، مدیرکل شیلات سیستان، خبر داد که بر اثر خشک شدن تالاب هامون بیش از ۳۵۰ تن ماهی خشک از این تالاب جمع آوری شده است.

با این حال سعید محمودی، مدیرکل محیط ‌زیست سیستان و بلوچستان، تلفات ماهی‌ها در تالاب هامون را «جوسازی» خواند و گفت که « هیچ فاجعه زیست‌محیطی در هامون رخ نداده و حال تالاب هامون بسیار خوب است».

گزارش‌ها درباره خشک شدن «کامل» تالاب هامون درحالی منتشر شده که این تالاب در فروردین‌ماه در جریان چهارمین کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست کره زمین، در فهرست سازمان آموزشی‌فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

دریاچه هامون در استان سيستان و بلوچستان ايران سومین دریاچه بزرگ ایران است و آب رود هيرمند يا هلمند، از استان هلمند افغانستان، به اين درياچه می‌ريزد.

قرارداد حق‌آبه هيرمند، سال ۵۱ خورشيدی بين ايران و افغانستان امضا شد. امامسئولان ایرانی می‌گويند، از اواخر دهه ۱۳۷۰ و افزايش خشکسالی در سيستان و بلوچستان، ميزان ورودی آب رودخانه هيرمند به درياچه هامون کم شده است.

بنا بر گزارش‌ها «خشکی تالاب هامون» از جمله دلايل وجود ريزگردها در منطقه سيستان و بلوچستان است.

به جز این تالاب،برخی از دیگر تالاب‌های ایران نیز شرایط بحرانی دارند.

در همین حال خبرگزاری ایرنا، پیش از این خبر داده بود که از بیش از هزار تالاب ایران، ۸۰۰ تالاب شرایطی بحرانی پیدا کرده‌اند.

سازمان حفات محیط زیست ایران نیز اعلام کرده که بیش از پنجاه درصد از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور خشک شده یا در معرض نابودی قرار دارند.

بر اساس آمارهایی که سازمان حفاظت محیط زیست ایران در سال ۹۳ منتشر کرده بود، شش تالاب، از جمله هامون، انزلی و بختگان، در فهرست تالاب‌های در معرض خطر، موسوم به فهرست مونترو، قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG