لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

انتقاد هاشمی رفسنجانی از تحریم‌های آمریکا


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز جمعه ۱۴ تیرماه در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی از تحریم‌های آمریکا علیه ایران انتقاد کرد و با اشاره به انتخاب حسن روحانی ابراز امیدواری کرد، کشور مشکلات کنونی را پشت سر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا اکبر هاشمی رفسنجانی که به استان خراسان رضوی سفر کرده، درباره انتخابات گفت: «رای قاطع مردم به اعتدال و جلوگیری از تندروی و افراطی‌گری در این انتخابات را نتیجه عملکرد نامطلوب و شعارهای بی‌محتوایی دانست که جامعه را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.»

هاشمی با اشاره به انتخاب روحانی که با حمایت او و محمد خاتمی میسر شد، گفت: «شرایط به وجود آمده، فرصت مناسبی است تا به دور از افراط و تفریط و با همدلی و تدبیر مشکلات موجود مرتفع شود.»

وی تصریح کرد: «حماسه انتخابات ۲۴ خرداد یک رویداد استثنایی و عجیب است که نکته مهم آن، هوشیاری و بیداری مردم و هدایت و تدبیر رهبری است و نشان داد که مردم ما در سراسر کشور از جمله روستاها و شهرها با هوشیاری وارد انتخابات شدند و به نامزد مورد نظر خود رأی دادند.»

رئیس مجمع تشخیص که خود نتوانست از فیلتر شورای نگهبان برای ریاست جمهوری عبور کند اما در ساعت‌های آخر تبلیغات از روحانی حمایت کرد، حضور مردم در روز رای‌گیری را علی‌رغم همه موانع به وجود آمده اقدامی هوشمندانه دانست و گفت چنین حرکتی را در سال‌های منتهی به انقلاب مشاهده کرده بود.

هاشمی رفسنجانی به اشاره به مشکلات اقتصادی کنونی، گفت: «دو دهه گذشته این انتظار را در مردم بوجود آورد که بایدبا زندگی بهتری روبرو شوند نه اینکه در یک مدت کوتاهی ارزش پول ملی کاهش یافته و قدرت خرید مردم به پایین‌ترین و نگرانی‌های مردم به بالاترین حد خود برسد.»

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن حسن روحانی مشکلات کشور «با تدبیر، عقلانیت و اعتدال» برطرف شود.

انتقاد از تحریم‌ها

رئیس مجمع تشخیص نظام در ادامه به تحریم‌های مرحله‌ای آمریکا اشاره کرده و گفت این کشور باید از گسترش تحریم‌ها خودداری کند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: «آمریکایی‌ها نباید به خود اجازه دهند تا به بهانه‌های مختلف تحریم‌ها را گسترش داده و علاوه بر اعمال نفوذ در سازمان ملل از طریق کنگره نیز ما را تحت فشار قرار داده و هر روز قطعنامه یا مصوبه جدیدی علیه ایران صادر کند.»

در کنار تحریم‌هایی که شورای امنیت به خاطر برنامه هسته‌ای علیه ایران وضع کرده، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه مالی و نفتی‌ای وضع کرده‌اند که به صورت مرحله‌ای افزایش می‌یابد.

گرچه‌ دولت آمریکا به ویژه جان کری وزیر خارجه، انتخاب روحانی را نشانه «شجاعت» مردم ایران دانسته اما بر اساس زمان‌بندی قبلی، آمریکا دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه تهران وضع کرده است.

از سوی دیگر به تازگی شماری از قانونگذاران آمریکایی از باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور، خواسته‌اند که بر شدت تحریم‌ها بیفزاید چراکه به گفته آنها حسن روحانی از پشتیبانان برنامه هسته‌ای ایران است.

حسن روحانی در کارزار انتخاباتی خود با تاکید به عقلانیت و اعتدال در سیاست داخلی و خارجی، مشی خود را تنش‌زدایی و دفاع از منافع ملی ایران اعلام کرده بود. وی همچنین تاکید داشت که چرخیدن سانتریفیوژهای غنی‌سازی نباید مانع از چرخیدن چرخ‌های اقتصاد کشور شود.

روحانی که خود در زمان محمد خاتمی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با سه قدرت اروپایی بود، بارها گفته است که شکستن تحریم‌ها گرچه دشوار، اما ممکن است. وی توافق خود با ژاک شیراک، رئیس جمهوری وقت فرانسه، را الگویی برای اعتمادسازی در برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرده است.

جک استرا و یوشکا فیشر، وزیران خارجه پیشین بریتانیا و آلمان که به همراه دومینیک دوویلپن وزیر خارجه پیشین فرانسه طرف مذاکره روحانی بوده‌اند، به تازگی ابراز امیدواری کرده‌اند که با دولت روحانی گره‌های مناقشه‌ هسته‌ای ایران باز شود.

یوشکا فیشر با اشاره به ویژگی‌های فردی روحانی، ماه‌های در پیش رو را امیدوارکننده اما بسیار پیچیده توصیف کرده است. جک استرا هم در میزگرد بی بی سی، گفت که آنها توانسته بودند به نتایجی دست یابند اما آمریکایی‌ها زیر پای خاتمی را خالی کردند. جک استرا هم نسبت به گشایش در مناقشه هسته‌ای ابراز امیدواری کرده است.
XS
SM
MD
LG