لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

رفسنجانی: چرا اشتباه را نمی‌پذیرند و از این بلیه‌ در کشور حمایت می‌کنند


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت با انتقاد از شخصیت‌هایی که همچنان از یک جریان خاص حمایت می‌کنند گفت چرا این افراد دست از حمایت از این «بلیه» بر نمی‌دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت به شدت از کسانی که حاضر به پذیرش «خطا و اشتباه» خود نیستند و همچنان از یک جریان خاص در کشور حمایت می‌کنند، انتقاد کرده است.

هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه ۲۳ اسنفند در دیدار با شماری از نمایندگان ادوار مجلس «برخی جریانات مشکوک و افراطی را متخصص تخریب دستاوردهای» سه دهه گذشته دانسته و گفت: «عجیب این است که بعضی از شخصیت‌ها، اعم از روحانی و غیرروحانی، خام این جریان و تفکر شدند و آن‌چنان مورد حمایت قرار دادند که اکنون به‌رغم فهم اشتباهات گذشته، روی بازگشت و اعتراف به خطا و اشتباه را ندارند و خلاف میل قلبی و عقلی خود دست از حمایت از این بلیه برنمی‌دارند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی به طور مشخص از این طیف یاد نکرده، اما از آنها به عنوان «جریان انحرافی» نام برده است که این روزها مخالفان دولت در مورد محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش به کار می‌برند.

رئیس مجمع تشخیص تصریح کرد: «خطر اصلی این است که جریانی انحرافی تلاش دارد علیرغم معضلات و ناکارآمدی‌هایی را که خود باعث و علت آن بوده، موذیانه از پذیرش مسئولیت تخریب‌ها و ضایع شدن اعتماد مردم شانه خالی کند و جاخالی بدهد.»

پیشتر هم اکبر هاشمی رفسنجانی با بیان انتقادهای مشابه گفته بود که از این جریان طوری حمایت کردند که دیگر برای کارهای خود پاسخگو نیست.

در همین روز آنچنان که وبسایت هاشمی رفسنجانی گزارش داده، نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس درباره انتخابات در پیش رو از رئیس مجمع تشخیص سؤال کردند که وی بار دیگر خواستار اجماع گروه‌های مختلف شد و گفت که به حد توانش کمک خواهد کرد.

در ماه‌های گذشته هاشمی رفسنجانی در دو محور درباره انتخابات سخن گفته است؛ یکی نحوه برگزاری آن و دیگری دولت مطلوب برآمده از انتخابات که هر دو با واکنش تند منصوبان و نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی مواجه شده است. انتخابات «آزاد» و «رقابتی» و نیز تشکیل «دولت وحدت ملی» از توصیه‌های رئیس مجمع تشخیص بوده است.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به انتخابات گفت: «به نظر می‌رسد اگر شرایط حضور همه سلایق، شخصیت‌ها و دوستداران و وفاداران به نظام اسلامی فراهم شود، شخصیت‌های خوشفکر، باتجربه و دارای پایگاه اجتماعی خوب برای حضور در صحنه وجود دارند و من هم تا حد توان به تحقق این امر کمک خواهم کرد.»

وی افزود: «شخصیت‌های باتجربه و دلسوز کشور می‌توانند در نزدیک کردن سلایق گوناگون به هم و ایجاد شرایط حضور همدلانه و رفع اختلافات و سوءتفاهم‌ها نقش مؤثری ایفا کنند.»

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در راس کسانی است که چهره‌های سیاسی را سخن گفتن درباره «انتخابات آزاد» نهی کرده است.

در همین حال دبیر شورای نگهبان، احمد جنتی، هم در تریبون نماز جمعه به شدت به هاشمی رفسنجانی تاخته و با ادبیاتی تند از او به عنوان «گردن‌کلفت»‌ یاد کرد.

در روزهای اخیر حیدر مصلحی وزیر اطلاعات مورد حمایت آیت‌الله خامنه‌ای هم اظهارات تندی علیه اصلاح‌طلبان و اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح کرده است.

حیدر مصلحی روز پنجشنبه ۱۶ اسفند به طور مشخص «طرح دولت وحدت ملی» را «طرحی از پیش تعیین‌شده» و «برای بازیابی فتنه» خواند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه همچنین گفت حذف نظام ریاستی به جمهوریت نظام آسیب می‌زند.

هاشمی رفسنجانی گفت: « ایشان (آیت‌الله خامنه‌ای) چه در کرمانشاه و چه در دیدار اخیر با خبرگان رهبری، مثال "سیستم پارلمانی" را به عنوان نمونه‌ای از بن‌بست‌ناپذیری نظام و قانون اساسی جمهوری اسلامی عنوان کردند و خود ایشان هم موافق تضعیف بعد جمهوریت نظام نیستند.»

آیت‌الله خامنه‌ای مهر ماه سال ۱۳۹۰ در سفر به کرمانشاه گفته بود گرچه در شرایط فعلی انتخاب رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم «شیوه خوب و مؤثری» است اما «در آینده احتمالاً دور» هیچ اشکالی در تغییر این ساز و کار به نظام پارلمانی وجود ندارد.

از آن پس هر از چندی این بحث مطرح می‌شود؛ به نوشته برخی از وب‌سایت‌های هوادار دولت محمود احمدی‌نژاد، در نشست اخیر مجلس خبرگان رهبری بحث تغییر نظام ریاستی در نطق‌های پیش از دستور مطرح شده است. این وب‌‌سایت‌ها جریان علی لاریجانی، رئیس مجلس، را پیگیر این موضوع عنوان کرده‌اند.

مرداد ماه سال ۹۱ شماری از نمایندگان اعلام کردند در مجلس فراکسیونی برای بررسی نظام پارلمانی تشکیل شده است.

هاشمی رفسنجانی در اظهارات روز چهارشنبه خود همچنین ولایت فقیه را «ستون خیمه» نظام عنوان کرد و جمهوری اسلامی را خواسته مردم در گذشته و حال دانست.

وزیر اطلاعات روز پنجشنبه ۱۶ اسفند بدون نام بردن از افراد مشخصی گفته بود کسانی هستند که در خفا به ولایت فقیه اعتقادی ندارند و «ای کاش» می‌شد اسناد آن را منتشر کرد.
XS
SM
MD
LG