لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

هاشمی: مردم به خاطر نگرانی از جنگ و اقتصاد روحانی را انتخاب کردند


هاشمی در میان محمد نهاوندیان رئیس دفتر روحانی و قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت
هاشمی در میان محمد نهاوندیان رئیس دفتر روحانی و قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز پنجشنبه ۳۱ مرداد در مراسم روز پزشک که با حضور وزیر بهداشت و دهها نفر از جامعه پزشکی ایران برگزار شد، در سخنانی به انتخابات اشاره کرد و علت عمده انتخاب روحانی را نگرانی مردم دانست.

هاشمی رفسنجانی یکی از سخنرانان این مراسم بود. وی در سخنانش ضمن اشاره به وضع بغرنج دارو و درمان در کشور، به انتخابات ریاست جمهوری هم پرداخت.

رئیس مجمع تشخیص که شورای نگهبان صلاحیت وی را برای ریاست جمهوری تایید نکرد، دلیل رای آوردن روحانی بر دیگر رقبایش را نگرانی مردم از آینده، احتمال جنگ و شرایط سخت اقتصادی عنوان کرد.

هاشمی با اشاره به روزی که در وزارت کشور برای کاندیداتوری ثبت‌نام کرد، گفت: «در انتخابات من کاری نکردم و در واقع من فقط چند دقیقه در وزارت کشور حضور یافته و ثبت‌نام کردم و مصاحبه‌ای هم نکردم اما خبر حضور من توسط مردم به سرعت پخش شد.»

وی افزود: «مردم به دلیل نگرانی از آینده کشور، خطر وجود جنگ، شرایط سخت به لحاظ اقتصادی و وجود یک فضای امنیتی تشخیص دادند که باید تغییراتی در کشور ایجاد کنند. آنها با حضورشان در پای صندوق‌های رای تغییراتی را به وجود آوردند که اگر قرار بود همین تغییرات در کشورهای دیگر رخ می‌داد این کار حتما با جنگ و خونریزی به وقوع می‌پیوست.»

از عوامل مهم پیروزی حسن روحانی، از جمله حمایت محمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی و کناره‌گیری محمدرضا عارف بیان شده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «مردم تغییر می‌خواستند و خود این کار را انجام دادند»، تصریح کرد: «وقتی مردم دیدند من از میدان رفتم آنها راه خود را ادامه دادند. اکنون مردم باید قدر این دستاورد خود را بدانند زیرا آنها کار بزرگی کردند. نظام هم باید به خوبی با این رای مردم همراهی کند و رهبری هم تاکید کردند که رای مردم و حق‌الناس است. با این جمله رهبری، مسئولان فهمیدند اگر در رای مردم دخالت کنند در واقع به حق‌الناس دست برده‌اند.»

وی در بخشی دیگر از سخنان خود حسن هاشمی قاضی‌زاده، را گزینه خوبی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست و گفت: «من با وی به صورت عمیقی سر و کار داشته‌ام و در واقع هم تجربه کار با وی را داشتم و هم مریض وی بوده‌ام.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت همچنین به مشکلات دارویی و درمانی مردم در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: « مردم باید این احساس را داشته باشند که هر وقت لازم باشد بتوانند به راحتی از امکانات پزشکی استفاده کنند. اکنون توده مردم دعا می‌کنند که پایشان به بیمارستان باز نشود زیرا هزینه‌های پزشکی سنگین است.»

هاشمی رفسنجانی پوشش کامل بیمه درمانی را یکی از راهکارهای کم کردن مشکلات کنونی عنوان کرد و گفت: «من و همکارانم در دولت خود به این نتیجه رسیده بودیم که یک تامین اجتماعی کامل ایجاد کنیم و این لایحه را هم به مجلس فرستادیم ولی عمر دولت به تکمیل این لایحه نکشید. من امیدوارم یکی از کارهایی که دولت تدبیر و امید انجام ‌دهد ایجاد یک تامین اجتماعی کاملی باشد.»

وی از تهیه برنامه‌ سیاست‌های کلی سلامت توسط مجمع تشخیص مصلحت خبر داد و گفت این برنامه به رهبر جمهوری اسلامی منتقل شده و در صورت موافقت ابلاغ خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص در عین حال به خروج بسیاری از نخبگان و پزشکان در سال‌های اخیر از کشور اشاره کرد و گفت: «ای کاش این حجابی که بین ما و ایرانیان خارج از کشور وجود دارد کمتر شود تا ارتباط ما با هم بیشتر شود.»

در این مراسم حکم علیرضا زالی، رئیس کل نظام پزشکی کل کشور، نیز از سوی محمد نهاوندیان، رئیس دفتر روحانی، ابلاغ شد.

محمود احمدی‌نژاد به خاطر رد صلاحیت شماری از کاندیداها در انتخابات نظام پزشکی کل کشور از امضای حکم علیرضا زالی خودداری کرده بود.

حسن هاشمی قاضی‌زاده وزیر بهداشت و درمان روحانی نیز در این مراسم با بیان این که ریاست زالی بر نظام پزشکی کشور فصل جدیدی را برای جامعه پزشکی رقم زده، گفت: «بسیار علاقه‌مندیم بخش عمده‌ای از وظایف که به تصدی دولت نیازی ندارد را به سازمان نظام پزشکی واگذار کنیم.»

وزیر بهداشت و درمان افزود: «در این راستا می‌توان آموزش مداوم، صدور مدارک پزشکی و پیراپزشکی در مقاطع مختلف، تدوین نظام ارزشیابی مراکز درمانی و بهداشتی کشور و نظارت بر آنها را می‌توان به سازمان نظام پزشکی واگذار کرد.»
XS
SM
MD
LG