لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

هاشمی: برای پذیرش مسئولیت دشوار آماده‌ام


اکبر هاشمی رفسنجانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفته است که برای انجام ماموریت دشوار و پذیرش ریاست جمهوری همچون سال ۶۸ آماده است.

این سخنان هاشمی رفسنجانی در حالی مطرح شده است که شایعه‌هایی درباره احتمال رد صلاحیت او توسط شورای نگهبان به دلیل «کهولت سن» مطرح شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی هاشمی رفسنجانی، او دوشنبه ۳۰ اردیبهشت در دیدار با شماری از استادان، پژوهشگران، نویسندگان و طلاب حوزه علمیه قم، با اشاره به دلایل خود برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری، گفته است: «امروز هم با آمادگی آمده‌ام تا براساس وظیفه دینی و ملی، با توجه به تجربه‌های اجرایی گذشته ولی با دیدگاه‌ها و برنامه‌های نو، برای رفع مشكلات معیشتی و اقتصادی مردم، تقویت عقلانیت و اعتدال در جامعه، تأمین آسایش و امنیت و ترمیم سیاست خارجی آمده‌ام.»

او همچنین به پذیرش ریاست جمهوری پس از پایان ساله ایران و عراق اشاره کرده و با تاکید بر این که اکنون همچون آن وضعیت «دشوار» آماده پذیرش مسئولیت است، گفته است: «پس از پایان ۸ سال جنگ تحمیلی كه مشكلات عدیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، كشور را به شدت رنج می‌داد و شرایط عمومی جامعه، به دلیل كسری بودجه، ویرانی‌های به جا مانده در پنج استان جنگ‌زده كشور، وضعیت بد اقتصادی، بیكاری و نابودی زیرساخت‌ها و ركود تولید و كسب و كار، به گونه‌ای بود كه تصور قبول مسئولیت اجرایی كشور و بهبود شرایط، بسیار سخت بود.»

او ادامه داده است: «ولی با دست خالی و كمک امام و رهبری و همت و برنامه‌ریزی‌های عقلانی مسئولان و یاری و همدلی صمیمانه مردم از همه قشرها و قومیت‌ها، توانستیم به تدریج كشور را از ورشكستگی اقتصادی و انزوای جهانی خارج كنیم و امور كشور را به روال طبیعی باز گردانیم.»

وی در ادامه سخنان خود نسبت به آن چه «تشدید بداخلاقی‌های سیاسی، دروغ‌پراكنی‌ها، شایعه‌سازی‌ها، جعل و تحریف اخبار در سال‌های اخیر، به ویژه در آستانه برگزاری انتخابات با هدف تخریب و بدنام كردن رقیب یا رقبا توسط برخی محافل سیاسی خاص و رسانه‌های همسو كه بعضاً از بودجه‌های مستقیم یا غیرمستقیم بیت‌المال نیز اداره می‌شوند» ابراز تاسف کرده است.

او گفته است: «تداوم این‌گونه بداخلاقی‌ها و تخریب‌ها، مانند یک قیچی دو لبه روزی دامنگیر خود آنها نیز خواهد شد كه البته نتیجه نهایی آن، آگاهی بیشتر مردم نسبت به كانون اصلی این جریان‌ها خواهد بود.»

از زمان مطرح شدن زمزمه‌هایی درباره احتمال نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری، حملات طیفی از اصولگرایان علیه او شدت گرفت. از جمله این که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، او را به دست داشتن در «فتنه ۸۸» متهم کرد.

اشاره مصلحی به اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ است که طی آن، هاشمی رفسنجانی، موضعی انتقادی نسبت به عملکرد حکومت در برخورد با اعتراض‌ها اعلام کرد.

همچنین محمد خامنه‌ای برادر ارشد آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، هاشمی رفسنجانی را «مجری برنامه های آمریکا» توصیف کرده است.

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «متأسفانه گروه یا جریان‌های سیاسی كه در گذشته، با تعریف و تمجیدهای غلط بی‌حد و حصر خود، موجبات شكل‌گیری شرایط موجود را فراهم كرده‌اند، امروز به جای اذعان به اشتباهات و جلوگیری از تداوم آن، همچنان اصرار به پیمودن همان مسیر دارند.»

در همین حال مخالفان هاشمی در این روزها از شورای نگهبان خواسته‌اند که صلاحیت وی را رد کند.

جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، حمید رسایی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، مهدی طائب رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار و محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شوای اسلامی، از جمله افرادی هستند که درخواست رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی را مطرح کرده‌اند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم گفته است: «اگر فردی که قصد به دست گرفتن یک پست کلان اداری را دارد، فقط قادر به انجام چند ساعت کار در روز باشد طبیعی است که نمی‌تواند تایید شود.»

از سوی دیگر هاشمی رفسنجانی با انتشار بیانیه سوم خود، به وضعیت کنونی کشور اشاره کرده و آن را ناشی از «سوء مدیریت‌ها» دانسته است.

در این بیانیه آمده است: «ولی آنچه مرا به میدان آورد، نگرانی از القای ناکارآمدی دین در اداره جامعه، رکود تولید، بیکاری جوانان، اقتصاد بیمار، ایران‌هراسی همسایگان، تناقضات اخلاقی و فرهنگی و تحریم‌های بین‌المللی است که ماحصل همه اینها، معضلات معیشتی جامعه است که تلاش پیگیر مسئولان سطوح مختلف کشور، با همراهی مردم از صبح فردای پس از انتخابات را برای غلبه تدریجی بر این مشکلات می‌طلبد. نتیجه اینکه رقیب اصلی همه کاندیداها؛ مشکلات جامعه است و باید برای حل آن با کمک مردم و همکاری و همیاری یکدیگر؛ فکری اساسی با توجه به شرایط زمانی و امکانات داشت.»
XS
SM
MD
LG