لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

هاشمی رفسنجانی: به مواضع آخرین نماز جمعه‌ام همچنان معتقدم


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، روز یکشنبه بار دیگر، اعلام کرد همچنان به راهکارهایی که در آخرین نماز جمعه خود در سال گذشته مطرح کرده پایبند است و در مواضعش تغییری ایجاد نشده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان، تصریح کرد: «در خصوص مسائل کشور مواضع خود را به صورت مشخص در آخرین حضورم در نماز جمعه تهران اعلام کردم و اکنون نیز به آن معتقدم.»

اشاره اکبر هاشمی رفسنجانی، به نماز جمعه روز ۲۶ تیرماه سال ۱۳۸۸ است که وی برای آخرین بار امام جمعه تهران بود. نماز جمعه‌ای که در بحبوحه‌ رویدادهای پس از انتخابات برگزار شد.

در آخرین نماز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی، سه تن از رقیبان انتخاباتی آن دوره، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی و هزاران نفر از هواداران «جنبش سبز» شرکت کردند.

در این نماز جمعه بود که اکبر هاشمی رفسنجانی، از جمله به انتقاد از دستگاه قضایی، شورای نگهبان، نیروهای امنیتی و صدا و سیما پرداخت و خواستار آن شد که اعتماد مردم نسبت به نظام ترمیم شود.

پایبندی همه به قانون، دلجویی از آسیب‌دیدگان، فضای بحث برای جلب اعتماد، آزادی زندانیان و آزادی رسانه‌ها و مطبوعات پنج راهکار اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه وی بود که وی تاکنون بر آن تاکید ورزیده است.

روز یکشنبه هاشمی رفسنجانی با اشاره به مواضع خود در آخرین نماز جمعه خود، گفت: «تفرقه را در شرایط فعلی کشور به صلاح نمی‌دانم و به همین دلیل تلاش می‌کنم تا به دور از جنجال‌های سیاسی، پیگیر مواضع خود باشم.»

رئیس مجلس خبرگان در بخش دیگری از سخنان خود، همچنین گفته است که «آیت‌الله خامنه‌ای از اوضاع کنونی جامعه مطلع است و در عین حال تاکید کرده است که گروه‌های مختلف، گزارش‌های متضادی از جامعه به رهبر جمهوری می‌‌دهند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی دراین باره گفت: «رهبری از وضع جامعه مطلع هستند و گزارش‌ها و نامه‌های فراوانی از سوی افراد و گروه‌های مختلف به ایشان می‌رسد که بعضاً متضاد نیز هست و قضاوت کردن در این موارد آسان نیست.»

«همواره با این فضا روبرو بوده‌ام»

اکبر هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی در مورد «فضای موجود در مورد خانواده خود» نیز گفت: «این فضا برای من موضوع تازه‌ای نیست و همواره به دلایل مختلف با آن روبه‌رو بوده‌ام. در ابتدای انقلاب از سوی سازمان منافقین [مجاهدین خلق] سپس از سوی دشمنان خارجی، در دوران ریاست جمهوری از سوی جناح راست افراطی و پس از آن از سوی جناح چپ افراطی و امروز نیز از سوی گروهی که اهداف‌شان برای من مشخص است.»

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: «گروه اخیر که در پوشش دفاع از اصول اخلاقی و اسلامی اتهامات کذب خود را مطرح می‌کند، عملاً شاهدیم حتی حاضر به تمکین در مقابل قانون نیز نیستند و نخواهند بود.»

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در تابستان سال ۸۴، اکبر هاشمی رفسنجانی، و خانواده‌اش همواره آماج حملات رئیس دولت و حامیان وی بوده‌اند.

این حملات در جریان انتخابات سال ۸۸ شدت بیشتری گرفت و شماری از نزدیکان این مقام ارشد جمهوری اسلامی، به دلیل حمایت از نامزدهای رقیب محمود احمدی‌نژاد، مورد حمله حامیان دولت قرار گرفتند.

همچنین دستگاه قضایی چندین تن از نزدیکان هاشمی رفسنجانی از جمله دخترش فائزه، نوه او حسن لاهوتی، و دیگر عضو نزدیک خانوده‌اش، حسین مرعشی را در نوبت‌ها مختلف بازداشت کرد.

در ماه‌های اخیر نیز حملات علیه مهدی هاشمی دیگر فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی شدت یافته و مسئولان قضایی از محاکمه وی در صورت بازگشت به کشور خبر داده‌اند.

اما این قبیل حملات تنها متوجه خانواده و نزدیکان هاشمی رفسنجانی نبود و حمله به خود او پس از اعلام مواضعش در قبال اعتراض‌ها در آخرین نماز جمعه‌ وی، دامنه بیشتری یافت.

پس از آن سخنرانی بود که آیت‌الله خامنه‌ای چندین بار خطاب به «نخبگان» و «خواص» هشدار داد که مبادا با موضع‌گیری خود به «فتنه» کمک کنند.

رهبر جمهوری اسلامی از جمله در مهرماه سال گذشته گفت: «نخبگان و خواص باید در فتنه، با بصیرت به روشنگری جامعه بپردازند و بسیار مراقب باشند زیرا برخی اوقات سکوت و کنار کشیدن آنان، کمک به فتنه است.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ در بحبوحه مناظره‌های انتخاباتی و تنها چند روز به انتخابات مانده، طی نامه‌ای سرگشاده، با اشاره به جمعیت هوادار کاندیداها در خیابان‌ها از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته بود که سلامت انتخابات را تضمین کند؛ نامه‌ای که به یکی از محورهای حمله افراد جناح حاکم به وی تبدیل شد.

وی در نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد: «از جنابعالی با توجه به مقام و مسئولیت و شخصیت‌تان انتظار است برای حل این مشکل و برای رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که در فضا قابل مشاهده است، هرگونه که صلاح می‌دانید اقدام موثری بنمایید و مانع شعله‌ورتر شدن این آتش در جریان انتخابات و پس از آن شوید.»

به تازگی، غلامحسین الهام، سخنگوی سابق دولت احمدی‌نژاد و عضو سابق شورای نگهبان، این نامه را مسبب رویدادهای پس از انتخابات دانسته و گفته است: «اگر ايشان تصريح نمی‌کردند که آتش زيرخاکستر بروز خواهد کرد و خيابان‌ها اشغال خواهد شد، اين حوادث به وجود نمی‌آمد.»

این هفته نیز آیت‌الله علم‌الهدی، عضو مجلس خبرگان، اکبر هاشمی رفسنجانی را متهم کرد که در رویدادهای پس از انتخابات به وظیفه خود در مجلس خبرگان عمل نکرده و از آیت‌الله خامنه‌ای دفاع نکرده است.

انتقاد این چهره‌های نزدیک به دولت و رهبری ایران در حالی است که پیشتر دفتر هاشمی رفسنجانی، به صراحت «سکوت مصلحت‌آمیز» رهبر جمهوری اسلامی را عامل تدوام این حمله‌ها دانسته بود.
XS
SM
MD
LG