لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۶

نمایش آثار پرستو فروهر در وین


 یکی از آثار پرستو فروهر در نمایشگاه هینترلند وین
یکی از آثار پرستو فروهر در نمایشگاه هینترلند وین

پرستو فروهر، نقاش ساکن آلمان ،این روزها آثار تازه خود را درباره سرنوشت تلخِ پناهجویان آفریقایی در دریای مدیترانه ،در شهر وین به تماشا گذاشته است.

این هنرمند در این نمایشگاه، با زبان تصویر، مراحلی را که این پناهجویان از آغاز سفر پرماجرای دریایی خود، پشت سرگذاشته و سپس به قعر آب فرورفته‌اند، ترسیم کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00
لینک مستقیم

پرستو فروهر دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و سپس در آلمان بر دامنه تحصیلات خود در رشته هنرهای تجسمی افزوده است. این هنرمند پرکار این بار نگاه خود را به یکی از مسایل روز یعنی درد و رنج و مرگ پناهجویان آفریقایی در دریای مدیترانه انداخته.

انسان‌هایی که به خاطر فرار از جنگ و درگیری‌های مسلحانه منطقه‌ای به قاچاقچیان انسان پناه آورده و بعضا‌ً‌ پیش از رسیدن به اروپا قربانی شدند. پرستو فروهر در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره انگیزه اصلی خود در گزینش این موضوع چنین می‌گوید:

«از ماه‌ها پیش شروع کردم به کار کردن و فکر کردن به سرنوشت پناهجویانی که سعی می‌کنند از آب‌های مدیترانه رد شوند و خودشان را به اروپا برسانند. خبرها پر شده از سرنوشت تلخ این انسان‌هایی که به امید یافتن زندگی لااقل آرامتری از کشورهایشان بیرون می‌آیند، از جنگ می‌گریزند. این گریز بزرگ از مناطقی که آنچنان نا‌آرام است و سرنوشت تلخ آنها که در کشتی‌های بسیار فرسوده که قرار است آنها را به ساحلی برسانند که هیچ‌وقت نمی‌رسند و وسط راه غرق می‌شوند. سقوطی که می‌کنند به اعماق آب و هیچ تفاوتی نمی‌کند انگار. هرچه که نوشته می‌شود، گفته می‌شود، سازمان‌های مدافع پناهجویان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر سعی می‌کنند. ولی انگار تفاوتی پدید نمی‌آید.»

خانم فروهر این درد و رنج پناهجویان آفریقایی را که شما اشاره کردید در نمایش‌هایتان که این روزها در شهر وین جریان دارد، چگونه تصویر کردید؟

«شما در قسمت بالای تصویر قایق و کشتی را می‌بینید که همیشه در فرهنگ‌های مختلف نجات بخش است. ما از روایت کشتی نوح داریم تا کشتی‌های مختلفی که آدم‌ها را از خطر و از بلایا دور کرده‌اند و انباشتگی انسان‌ها را می‌بینید به صورت خیلی سایه‌وار در بالای کار که توی این کشتی‌ها به هم فشرده شده‌اند و آن سقوطی که دانه دانه به صورت سایه‌هایشان توی عمق تصویر می‌کند از بالا،‌ فرو می‌ریزند همراه حرکت موج آب تا به قعر می‌رسند که آن قعر تیره و تار است. به هرصورت یک تصویر عمودی از بالا تا پایین که پر از سایه‌های انسان‌هایی است که دارند فرو می‌ریزند. غرق می‌شوند.»

نمایشگاه تازه‌ترین آثار طراحی و نقاشی پرستو فروهر پیرامون سرنوشت تلخ پناهجویان آفریقایی در دریای مدیترانه چهارشنبه هفته پیش در گالری اینترلند در شهر وین پایتخت اتریش گشایش یافته و تا سیزدهم تیرماه امسال فعالیت خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG