لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

اولاند: دنبال حمله به ایران نیستم؛ از تاثیر تحریم‌ بر مردم متاسفم


 کنفرانس خبری اولاند و نتانیاهو
کنفرانس خبری اولاند و نتانیاهو
فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه‌ بر خطر یک ایران هسته‌ای تاکید کردند.

با این حال رییس جمهوری فرانسه در کنفرانس مشترک خبری خود با نتانیاهو تاکید کرد که برنامه او در حال حاضر جلوگیری از سناریوی جنگ است و ابراز تاسف کرد که تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم دارد.

فرانسوا اولاند و بنیامین نتانیاهو، در کنفرانس خبری خود که روز ۱۰‌ آبان در پاریس برگزار شد، اظهار داشتند که موضوع ایران از محورهای گفت‌وگوهای رهبران اسرائیل و فرانسه بوده است.

به گزارش شبکه خبری فرانس ۲۴، فرانسوا اولاند گفت که با نخست‌وزیر اسرائیل درباره ایران و صلح خاورمیانه گفت‌وگو داشته و تاکید کرد که برای فرانسه، ایران دارای سلاح هسته‌ای قابل قبول نیست.

رییس جمهوری فرانسه در عین حال دست کم دوبار در کنفرانس خبری خود تاکید کرد که این حق ایران است که از انرژی هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز استفاده کند اما گفت که ایران نباید به بمب اتم دست یابد.

فرانسوا اولاند با اشاره به مذاکرات ۱+۵ با تهران گفت: در این مذاکرات از ایران خواسته‌ایم که شواهد و دلایل صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند اما در حال حاضر چنین ادله و شواهدی از جانب ایران دریافت نکرده‌ایم.

رییس جمهوری فرانسه تصریح کرد: بنابراین ما به نفع تحریم‌ها رای دادیم اگر هم‌ لازم باشد تا هرجای ممکن به تحریم‌های بیشتر رای خواهیم داد.

فرانسوا اولاند گفت: می‌خواهیم ایران این را درک کند که ما انتظار اقدامات ملموس داریم که به همه جهان و به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران ثابت شود.

سیاست ما درباره ایران روشن است. هرآنچه تکنولوژی که ایران برای انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز بخواهد ما قبول می‌کنیم. اما غنی‌سازی اورانیوم که ایران را به بمب اتمی نزدیک می‌کند قبول نداریم. و تحریم‌های بیشتری وضع خواهیم کرد.
فرانسوا اولاند

رییس جمهوری فرانسه در ادامه تاکید کرد که تحریم‌ها آثار بدی بر زندگی مردم ایران داشته است.

وی افزود: متاسفانه این تحریم‌ها اثر منفی بر مردم داشته است مانند تورم و مشکلات اقتصادی.

آقای اولاند تصریح کرد: ما می‌توانیم تاثیر مستقیم تحریم‌ها را بر مردم ببینیم. من متاسفم که مردم ایران باید تبعات تحریم‌ها را تحمل کنند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز با ستایش از مهمان‌‌نوازی فرانسه، روابط دو کشور را را مستحکم و بر پایه ارزش‌های مشترک دانست.

نخست‌وزیر اسرائیل اظهار داشت که دو کشور در برابر افرا‌ط‌‌‌گرایی و تروریسم موضعی مشترک دارند. وی گفت که موضوع ایران از محورهای عمده گفت‌و‌گوهای او با اولاند بوده است.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که فرانسه حتی معتقد به تشدید تحریم‌ها است و افزود متاسفانه این تحریم‌ها برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نکرده است.

نتانیاهو بار دیگر گفت که برنامه هسته‌ای ایران نه تنها برای اسرائیل، بلکه برای تمام اروپا و آمریکا و کشورهای عربی خطرناک است.

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به سخنرانی سازمان ملل خود بار دیگر خواستار آن شد که جامعه بین‌الملل برای برنامه اتمی ایران خط قرمز مشخص کند.

بنیامین نتانیاهو به پیوند ایران با سوریه و حزب‌الله اشاره کرد و گفت حزب‌الله و ایران در سوریه دست به «کشتار دسته‌جمعی» زده‌اند و گفت این دلیل دیگری است که باید جلوی دستیابی ایران به بمب اتم را گرفت.

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه گفت که برای صلح با فلسطینی‌ها آماده است و اظهار داشت مذاکرات آسان نخواهد بود اما این مسئله را فلسطینی‌ها نباید از طریق رفتن به سازمان ملل حل کنند.

او تاکید کرد که راه‌حل، «آغاز» مذاکره است.

یک خبرنگار اسرائیلی با اشاره با اتحاد دو حزب لیکود و «اسرائیل خانه ما»ی لیبرمن گفت که غربی‌ها از تشکیل یک دولت به شدت دست‌راستی و تبعات آن برای فلسطینی‌ها و مسئله ایران نگرانند که بنیامین نتانیاهو به زبان عبری پاسخ کوتاهی داد و از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

خبرنگاری از بنیامین نتانیاهو و فرانسوا اولاند درباره مصاحبه نخست‌وزیر اسرائیل با نشریه «پاری مچ» و حمله به ایران پرسید.

بنیامین نتانیاهو در این مصاحبه که روز چهارشنبه منتشر شد گفت او معتقد است اگر به ایران حمله شود کشورهای عربی نفس راحتی خواهند کشید.

نتانیاهو به این نشریه گفته است: اگر حمله صورت بگیرد پنج دقیقه بعد از آن برخلاف آنچه که برخی فکر می‌کنند من معتقدم که احساس بزرگی از آسودگی در منطقه پدیدار خواهد شد.

نتانیاهو به این نشریه گفت: ایران در جهان عرب پرطرفدار نیست بلکه بر عکس آن است.

اولاند نیز تصریح کرد: این سناریویی نیست که من درحال حاضر برای آن برنامه‌ریزی می‌کنم و باید از طریق تحریم و مذاکره ایران را متقاعد کرد که برنامه نظامی اتمی خود را کنار بگذارد و من در این فضا کار می‌کنم. قصد من این است که این سناریو (حمله به ایران) محقق نشود.

بنیامین نتانیاهو نیز درپاسخ به این خبرنگار گفت: این هم آروزی ماست. در آن مصاحبه از من پرسیدند و من گفتم من درباره فرضیه‌ها صحبت نمی‌کنم. من گفتم اگر کشورهای عربی بدانند که پس از حمله نظامی ایران دیگر به بمب اتمی نمی‌رسد احساس آرامش بزرگی خواهند داشت.

اولاند نیز گفت ایران اتمی تنها برای اسرائیل تهدید نخواهد بود.

خبرنگار دیگری درباره ترسیم خط قرمز برای ایران پرسید و گفت آیا ایران بمب اتمی را برای استفاده می‌خواهد یا می‌خواهد موازنه قدرت برقرار کند و تبدیل به یک قدرت جهانی شود.

نتانیاهو در پاسخ گفت: با توجه به تاریخ یهودیان من دست روی دست نخواهم گذاشت در برابر کشوری که گفته می‌خواهد اسرائیل را محو کند. اگر کسی این را بگوید و بخواهد به بمب اتم هم برسد ما آن را جدی می‌گیریم.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: ایران می‌خواهد خلافت اسلامی برقرار کند که قسمتی از اروپا نیز خواهد بود. ایران می‌خواهد قدرت جهانی باشد، خلافت راه بیندازد و خیالات دیگری هم دارد و رهبران تندرو هم دارد. این ترکیب با بمب اتم خطرناک است.

رییس جمهوری فرانسه نیز گفت: سیاست ما درباره ایران روشن است. هر آنچه تکنولوژی که ایران برای انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز بخواهد ما قبول می‌کنیم. اما غنی‌سازی اورانیوم که ایران را به بمب اتمی نزدیک می‌کند قبول نداریم و تحریم‌های بیشتری وضع خواهیم کرد.
XS
SM
MD
LG