لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

بوی مرگ انسان هم کشف شد


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.

در حوادثی مانند آتش‌سوزی یا زمین‌لرزه، سگ‌ها به کمک نیروهای امداد می‌آیند تا بقایای اجساد انسان‌ها را شناسایی کنند. اما سگ‌ها چطور قادر به تشخیص تفاوت بین باقی‌مانده‌های بدن یک انسان و جانداران دیگر هستند؟

به گزارش وبسایت انجمن علوم پیشرفته آمریکا محققان معتقدند که بدن انسان در حین متلاشی‌ شدن بوی خاصی پخش می‌کند که با بوی بدن جانداران دیگر متفاوت است. نتایج تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد که شناخت و تجزیه این ترکیب شیمیایی خاص و تربیت سگ‌ها برای شناسایی آن، به زودی به یکی از روش‌های اصلی تشخیص محل اجساد بدل خواهد شد.

این نخستین بار نیست که موضوع «بوی مرگ» توجه دانشمندان را به خود جلب می‌کند. بیش از ۱۰ سال است که تحقیقات متفاوتی درباره بوی خاصی که بدن میت تولید می‌کند، انجام شده است. اما هیچ‌کدام از این تحقیقات نتوانسته بودند بوی مخصوص انسان را از بقیه جاندارن متمایز کنند.

به گزارش دیلی میل در آخرین تحقیق انجام شده توسط متخصصان پزشکی قانونی بقایایی از جسد ۲۶ حیوان و شش انسان را در ظرف‌های مخصوصی گذاشتند و روند متلاشی شدن آنها را به مدت شش ماه مطالعه کردند. در طول این مدت گازهای متصاعد شده از بافت‌های در حال فساد این اجساد به طور منظم جمع‌آوری و تجزیه شد. پژوهشگران فهمیدند که از روی این گازها می‌توان اجساد انسان‌ها و خوک‌ها را از اجساد موش‌، خرگوش، لاک‌پشت، قورباغه، ماهی، مرغ، گنجشک و ...تشخیص داد.

اجساد انسان‌ها و خوک‌ها هشت «استر» مجزای قابل تشخیص از بقیه حیوانات از خود منتشر می‌کنند. البته بدن انسان پنج نوع «استر» متفاوت هم تولید می‌کند که توسط آنها از خوک قابل تشخیص است.

ایلین روزیر، متخصص سم‌شناس پزشکی قانونی و پژوهشگر اصلی این پروژه عقیده دارد که نتایج تازه ممکن است حتی به اختراع ابزاری قابل حمل برای تشخیص اجساد انسانی منجر شود. «گروه شناسایی قربانیان بلایای طبیعی بلژیک» از ایلین روزیر و تیم تحقیقاتی‌اش برای یافتن راه‌هایی برای تربیت سگ‌های مخصوص شناسایی اجساد کمک خواسته بود.

یکی از ایراداتی که به نتایج این تحقیق وارد است تفاوت بین تجزیه بافت‌های بدن در محیط ایزوله شده آزمایشگاهی و محیط‌های طبیعی است که ممکن است در مراحل تجزیه بدن انسان و در نتیجه گازهای متصاعد شده از آن اثر بگذارد. همینطور تجزیه یک بدن کامل در حالت طبیعی ممکن است با تجزیه تنها چند عضو یا بافت کوچک در لوله‌های آزمایشگاهی متفاوت باشد.

XS
SM
MD
LG