لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

آژانس: بازرسان، اورانیوم ۲۷ درصدی در فردو یافته‌اند


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، بازرسان این آژانس در تاسیسات غنی‌سازی فردو، رد اورانیوم غنی‌شده تا میزان ۲۷ درصد یافته‌اند.

این گزارش که هنوز عمومی نشده و در اختیار شورای حکام و برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفته، می‌افزاید که ایران در پاسخ گفته است که مسائل فنی باعث بالاتر رفتن میزان غنی‌سازی شده است.

آژانس در گزارش خود می‌گوید در حال بررسی توضیحات ایران است و از تهران درخواست جزییات بیشتر کرده است.

آژانس در گزارش خود قید کرده است که ایران ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را به ۱۴۵ کیلوگرم در ماه جاری میلادی رسانده است؛ سه ماه پیش به گفته آژانس این ذخیره در حدود ۱۱۰ کیلوگرم بود.

روز جمعه و پیش از انتشار این گزارش، با درز این خبر به خبرگزاری‌ها، شماری از دیپلمات‌ها گفته‌ بودند که پیدا شدن اورانیوم ۲۷ درصدی در فردو ضرورتا به این معنا نیست که ایران مخفیانه میزان غنی‌سازی را بالا برده است.

ایران در تاسیسات زیرزمینی فردو زیر نظر آژانس غنی‌سازی ۲۰ درصدی انجام می‌دهد و میزان ۲۷ درصدی که آژانس و دیپلمات‌ها از آن سخن گفته‌اند هنوز با اورانیوم ۹۰ درصدی برای ساخت بمب فاصله زیادی دارد.

همین دیپلمات‌ها خود گفته‌اند که ممکن است سانتریفوژهای فردو در آغاز کار درست تنظیم نشده باشند و اورانیوم را بیشتر غنی کرده باشند.

دیوید آلبرایت، رئیس مرز علوم و امنیت بین‌الملل هم با نظر این دیپلمات‌ها موافق است و گفته است چنین اتفاقی ممکن است مربوط به مسائل فنی در آغاز کار باشد.

در گزارش آژانس قید شده که از اواخر سال گذشته میلادی ایران ۳۶۸ سانتریفیوژ به ۶۹۶ سانتریفیوژ فردو اضافه کرده که البته هنوز با آنها غنی‌سازی صورت نمی‌گیرد.

در گزارش آژانس آمده که تصاویر ماهواره‌ای گویای گسترش فعالیت‌ها در پادگان پارچین است و این نهاد از ایران طی نامه‌ای خواسته که هرچه زودتر اجازه دسترسی بازرسان را از این محوطه فراهم کند.

آژانس همچنین از ایران خواسته که به بازرسان اجازه تحقیق دوباره بر روی مواد منفجره مشکوک را بدهد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در سفر روز دوشنبه خود به ایران گفته بود که آژانس و تهران با وجود اختلاف نظرها در راه رسیدن به توافق هستند.

این گزارش تنها یک روز پس از مذاکرات بغداد منتشر شده است؛ مذاکراتی که در جریان آن گروه ۵+۱ از ایران خواست، غنی‌سازی ۲۰ درصدی خود را متوقف کند.

روز پنجشنبه سعید جلیلی گفت که اگر گروه ۵+۱ حق غنی‌‌سازی و داشتن چرخه سوخت از سوی ایران را به رسمیت بشناسد، تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران قابل مذاکره است.

وی اظهار داشت: «اعضای ان پی تی، باید در مقابل تکالیفی که دارند از حقوق مندرج در ان پی تی نیز بهره‌مند شوند.»

آقای جلیلی افزود: «ایران دو سال پیش برای تامین سوخت رآکتور تهران که مصارف پزشکی دارد، از آژانس طبق حقوق مندرج در ان پی تی درخواست اورانیوم کرد اما این اقدام صورت نگرفت و ایران تصمیم گرفت خود در داخل این سوخت را تولید کند.»

دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ قرار است در کمتر از یک ماه در مسکو برگزار شود.
XS
SM
MD
LG