لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۷

ابتهاج محمد؛ نخستین ورزشکار باحجاب آمریکا در المپیک


 ابتهاج محمد
ابتهاج محمد

برای نخستین بار، یک ورزشکار آمریکایی با حجاب اسلامی در مسابقات المپیک حضور دارد.

به گزارش رادیوی ملی آمریکا، ابتهاج محمد، شمشیر باز موفق آمریکایی تنها مسلمان کاروان ورزشی آمریکا در المپیک امسال ریودوژانیرو است .

ابتهاج محمد می‌گوید که او شمشیربازی را نیافته، بلکه شمشیر بازی او را پیدا کرده است. او تعریف می‌کند که وقتی برای اولین بار شاهد برگزاری مسابقات شمشیربازی در دبیرستان محله‌شان بوده تنها ۱۲ سال داشته و فکر کرده است که شمشیر بازی، که در آن بازیکنان باید شلوار، ژاکت آستین بلند و همینطور کلاهی که کاملا سر آنها را می‌پوشاند بر تن کنند، بسیار با لباسی که وی به عنوان یک دختر مسلمان آن را می‌پوشیده شباهت دارد.

ابتهاج محمد در دبیرستان شروع به تمرین ورزش والیبال می‌کند، اما با نوع پوششی که به عنوان یک دختر مسلمان داشته، هیچ وقت احساس نکرده که به طور کامل عضو تیم است. اما «شمشیر بازی این مشکل را حل کرد.»

به گزارش روزنامه وال استریت ژونال، در مسابقات جهانی شمشیربازی امسال که در ماه ژانویه برگزار شد، محمد مدال برنز را برای آمریکا به ارمغان آورد و همین مدال او را شایسته رقابت در مسابقات المپیک کرد. در حال حاضر او نفر دوم در لیست بهترین شمشیربازان زن آمریکا و هشتمین در رده بندی جهانی است. بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه دوک، محمد شروع به طراحی لباس‌هایی برای زنان مسلمان کرد.

اسپنسر ال، مربی ابتهاج محمد، در خصوص محدویت‌هایی که حجاب اسلامی ابتهاج محمد برای وی به‌وجود آورده است می‌گوید که دیگر برای ما عادی شده است که در فرودگاه وی را به بخش دیگری برای سوال و جواب ببرند یا اینکه همیشه کار وی در بخش امنیتی- تنها به دلیل حجابش- بیشتر طول بکشد. ال می‌گوید: «ابتهاج به من می‌گوید که سیاه پوست بودن راحت نیست. مسلمان بودن راحت نیست. حالا این دو تا را با هم ادغام کنید تا ببینید من چه مشکلاتی را باید وقتی مثلا در خیابان راه می‌روم تحمل کنم. »

ابتهاج محمد به رادیوی ملی آمریکا می‌گوید که ای کاش اولین مسلمان باحجاب آمریکایی در مسابقات المپیک نبود، اما امیدوار است که آخرین نفر نباشد.

ابتهاج محمد روز دوشنبه میدان را به سیسیلیا بردر فرانسوی واگذار کرد.

XS
SM
MD
LG