لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

اداره اطلاعات انرژی آمريکا: ۶۹ میلیارد دلار درآمد نفتی ایران در ۲۰۱۲


 جزیر خارک
جزیر خارک
اداره اطلاعات انرژی آمريکا جمعه ششم اردیبهشت طی گزارشی اعلام کرد که تخمین زده می‌شود درآمد خالص ایران در سال ۲۰۱۲ از محل صادرات نفت و میعانات گازی در مجموع ۶۹ میلیارد دلار باشد.

این گزارش می‌افزاید که درآمد خالص ایران از محل صادرات نفت و میعانات گازی در سال گذشته نسبت به سال قبل آن تا ۲۸ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش صادرات نفت ایران در سال گذشته به کمترین میزان از زمان ۱۹۸۶ (سال پایانی جنگ ایران و عراق) رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمريکا در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که حجم صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۲ تا ۳۹ درصد نسبت به سال قبل آن کاهش یافته و به رقم ۱٫۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۱ حدود ۲٫۵ میلیون بشکه بود.

بر اساس این گزارش صادرات نفت و میعانات گازی ۸۰ درصد کل صادرات ایران را تشکیل می‌دهد و بر اساس برآوردها ۵۰ تا ۶۰ درصد درآمدهای دولت ایران از محل تولید نفت حاصل می شود.

اداره اطلاعات انرژی آمريکا می‌گوید که تحریم‌های نفتی و بانکی غرب نه تنها باعث افت صادرات نفت ایران شده، بلکه پروژهای نفتی ایران، جذب سرمایه‌ها و تولیدات نفتی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

بر اساس این گزارش در حالی که عرضه جهانی نفت در سال گذشته تا ۲ درصد، به عبارتی ۱٫۸ میلیون بشکه افزایش یافته بود، تولید نفت ایران نسبت به سال ۲۰۱۱ روزانه ۷۰۰ هزار بشکه افت داشته است که مهمترین عامل آن تحریم‌های غرب بوده است.

بر اساس این گزارش، ایران که تا نیمه‌های سال ۲۰۱۲ دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک بود، در ماه اوت این جایگاه را به عراق تحویل داد.

ایران هنوز بصورت رسمی رقم صادرات نفت خود در سال گذشته را اعلام نکرده است، اما برای صادرات میعانات گازی (نوعی نفت بسیار سبک که از چا‌های گازی بیرون می‌آید) درآمدهای صادراتی از این محصول خام را ۷٫۵ میلیارد دلار عنوان کرده است که تقریبا برابر با حجم صادرات میعانات گازی ایران در سال ۲۰۱۱ است؛ به عبارتی دیگر عمده کاهش صادرات نفتی ایران مربوط به نفت خام می‌شود.

گفته می‌شود که ایران روزانه ۳۶۰ هزار بشکه تولید میعانات گازی دارد که ۶۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود. امارات با خرید روزانه ۱۲۰ هزار بشکه، بزرگترین مشتری میعانات گازی ایران است.

ایران اعلام کرده است که در سال گذشته خورشیدی ۴۱ ميليارد و ۳۳۴ ميليون دلار صادرات غیر نفتی (با احتساب میعانات گازی) و ۵۳ ميليارد و ۳۴۸ ميليون دلار واردات داشته است.
XS
SM
MD
LG