لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

هند واردات نفت از ایران را ۴۰ درصد کاهش داده است


خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعاتی که از منابع تجارت نفت دریافت کرده، دوشنبه ۲۷ خرداد ماه گزارش کرد که هند در ۵ ماه اول سال جاری واردات نفت از ایران را تا ۴۰درصد کاهش داده است.

بر اساس این گزارش، کاهش واردات نفت ایران با افزایش واردات نفت از ونزوئلا، عراق و عمان جبران شده است.

رویترز می‌نویسد که واردات نفت ایران توسط هند در ماه گذشته نسبت به ماه مه سال ۲۰۱۲ تا ۱۲٫۲ درصد کاهش یافته و به رقم ۲۱۳ هزار و پانصد بشکه در روز رسید. البته واردات نفت هند از ایران تا آخر ماه آوریل سال جاری به شدت افت کرده بود، حتی در ماه آوریل به رقم بی‌سابقه ۱۲۳ هزار بشکه در روز رسیده بود.

اما داده‌ها حاکی است که در ماه بعد آن، یعنی ماه مه، واردات نفت هند از ایران تا ۸۰ درصد افزایش یافته است، ولی کماکان کل واردات نفت هند از ایران در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به دور موافق تا ۴۱٫۸ درصد کاهش پیدا کرده کرده است.

داده‌ها حاکی است که هند واردات نفت خود از آمریکای لاتین را در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به دور موافق تا ۸۰ درصد افزایش داده است.

ایران که در پنج ماهه اول سال گذشته میلادی ۱۰ درصد از کل واردات نفت هند را تامین می‌کرد، در دوره مشابه سال جاری سهم ایران از نفت وارداتی هند تنها ۵٫۵ درصد بوده است.

در همین زمینه، آژانس بین‌المللی انرژی نیز ۲۲ خردادماه گزارش داد که اگرچه کل صادرات نفت ایران در ماه آوریل سال جاری ۸۳۵ هزار بشکه در روز بود، در ماه مه این رقم تا یک میلیون و ۳۹۰ هزار بشکه افزایش یافت.

هند در زمینه واردات نفت ایران به غیر از درخواست آمریکا از مشتریان نفتی ایران برای کاهش پلکانی واردات نفت از این کشور در راستای دریافت معافیت شش ماهه از تحریم‌های آمریکا، با مشکل بیمه نیز مواجه است. علاوه بر بیمه نفت وارداتی ایران، شرکت‌های بیمه هند به پالایشگاه‌های این کشور هشدار داده‌اند که درصورت ادامه خرید نفت ایران مجبور خواهند شد که ارائه بیمه خود پالایشگاه‌ها را نیز متوقف کنند.

توقف صادرات کانتینری فراورده‌های نفتی ایران

به غیر از صادرات نفت خام، ایران با معضل صادرات فرآورده‌های نفتی نیز مواجه شده است، بطوری که حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی۲۶ خرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که با تعطیل شدن خطوط کشتیرانی شرکت‌های چینی و کره جنوبی، در حال حاضر هزینه صادرات فرآورده‌های نفتی تا «دو برابر» افزایش یافته و هم‌اکنون تنها گزینه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی در قالب محموله‌های کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی است.

وی گفته است که صادرات کانتینری محصولات نفتی فعلا متوقف شده است.
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از طرف اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم شده است.
خبرگزاری رویتر اوایل ماه جاری میلادی از توقف همکاری دو شرکت حمل و نقل کانتینری کره جنوبی با ایران خبر داده بود.

حسینی می‌گوید که بعد از توقف همکاری شرکت‌های خارجی، صادرات هر تن فرآورده نفتی با افزایشی دو برابری برای مقاصدی همچون چین و جنوب شرق آسیا به ۲۰ دلار افزایش یافته است.

صادرات محصولات نفتی بعد از فروش نفت بزرگترین منبع درآمد دولت از محل صادرات است. اما بر اساس گزارش گمرک، ایران که سال ۹۰ حدود ۱۵ میلیارد دلار از محل صادرات محصولات پتروشیمی درآمد داشت، در سال گذشته تنها توانسته است ۱۰ میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشته باشد.

کاهش حجم صادرات محصولات پتروشیمی در حالی است که اخیرا آمریکا ۸ شرکت پتروشیمی ایران را تحریم کرد.

این شرکت‌ها شامل پتروشیمی بندر امام خمینی، پتروشیمی بو علی سینا، پتروشیمی مبین، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پارس، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی شازند و پتروشیمی تبریز هستند.
XS
SM
MD
LG