لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

هند به دنبال بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران


به گزارش وال استریت جورنال گزارش کرده است که هند تلاش‌های خود را برای پوشش بیمه‌ای نفتکش‌های حامل نفت ایران در آستانه اجرایی شدن تحریم‌های اروپا افزایش داده است.

اتحادیه اروپا از اول ماه ژوئیه، یک هفته دیگر، نه تنها واردات نفت از ایران را متوقف خواهد کرد، بلکه پوشش بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران را نیز قطع خواهد کرد. هم اکنون ۹۰ درصد از نفتکش‌های جهان تحت بیمه شرکت‌های اروپایی فعالیت می‌کنند.

«جی سی چاتورودی» معاون وزیر نفت و گاز طبیعی هند روز جمعه به خبرنگاران گفته است که وزارت نفت هند از وزارت حمل و نقل دریایی این کشور خواسته است که اجازه دهد پالایشگاه‌های هندی واردات نفت خام از ایران را توسط خود نفتکش‌های ایرانی انجام دهند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید اجازه دادن به کشتی‌های ایرانی برای حمل نفت خام به هند، شرکت‌های پالایشگاهی هند را از زیر بار مسئولیت تهیه بیمه برای نفتکش‌ها خلاص خواهد کرد.

چاتورودی همچنین گفته است که از وزارت دارایی این کشور خواسته است که «شرکت دولتی بیمه اتکایی»، جی آی سی، را تحت فشار قرار دهد تا این شرکت پوشش بیمه «اتکایی» (بیمه مجدد) نفتکش‌های هندی حامل نفت ایران را بر عهده بگیرد.

در همین زمینه، روزنامه «ایندیا تایمز» روز جمعه گزارش داده است که تا کنون شرکت‌های اروپایی بیمه نفتکش‌های هندی حامل نفت ایران را پوشش می‌دادند، اما یک هفته مانده به آغاز اجرای تحریم‌های اروپا علیه ایران، هیچ شرکت بیمه هندی حاضر نشده است که زیر بار مسئولیت بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران برود.

این گزارش در ادامه با استناد به منابعی در شرکت‌های نفتی می‌گوید که بیمه هر نفتکش حامل نفت ایران حدود ۴۰۰ کرور روپیه (یک کرور برابر ۱۰ میلیون) است. هم اکنون ارزش برابری هر دلار امریکا تقریبا معادل ۵۷ روپیه، واحد پول هند، است.

هند به همراه ژاپن و کره جنوبی، مشتریان عمده آسیایی نفت ایران، بخاطر کاهش «چشمگیر» واردات نفت ایران از تحریم‌های امریکا معاف شده‌اند، در تلاش هستند که راهی برای ادامه خرید نفت از ایران پیدا کند.

در همین زمینه، مجلس نمایندگان ژاپن ۲۶ خرداد ماه طرح ضمانت دولتی برای بیمه نفتکش‌های حامل نفت وارداتی از ایران را تصویب کرد. این کشور در نظر دارد برای بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران به ژاپن بودجه هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری تخصیص دهد.

وال استریت می‌نویسد که مقامات کره جنوبی نیز در تکاپو هستند تا مشکل بیمه تانکرهای حامل نفت ایران به این کشور را حل کنند.

پالایشگاه‌های هند طی سال گذشته مالی منتهی به ۳۱ مارس برابر با اواسط فروردین سال جاری خورشیدی، مجموعا ۱۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تن نفت خام از ایران وارد کرده‌اند، اما برای سال جاری مالی، هند اعلام کرده است که تنها در نظر دارد ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن نفت از ایران وارد کند که نشان دهنده کاهش ۲ میلیون تنی واردات نفت هند از ایران است.

ایران که سال گذشته دومین تامین کننده عمده نفت وارداتی هند بود، هم اکنون به مقام چهارمین بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند سقوط کرده است.

«جیپال ردی» وزیر نفت و گاز طبیعی هند که در طول ماه جاری با همتایان سعودی، قطری و الجزایری خود دیدار کرده است، می‌گوید که ما در حال تطبیق تمامی ابزار قانونی ممکن برای دریافت نفت از ایران هستیم، اما تصمیم نداریم که این چیز‌ها را با هیایو بازگو کنیم.

به گفته وی، نفت ایران مهم است، چرا که هند ۸۰ درصد نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تامین می‌کند.
XS
SM
MD
LG