لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

هند «به درخواست آمريکا» واردات نفت ايران را ۳۶ درصد کاهش داد


خبرگزاری رويترز گزارش داده است که هند به «درخواست آمريکا» برای کاهش واردات نفت ايران توسط اين کشور ترتيب اثر داده و خريد نفت از ایران را طی ماه گذشته ۳۶ درصد کاهش داده است.

اين گزارش که پنجشنبه ۲۲ اسفندماه منتشر شده است، می‌گويد که آمريکا ماه گذشته در پی افزايش چشمگير صادرات نفت ايران به هند بعد از توافق ژنو، از دولت دهلی نو خواست که واردات نفت از ايران را در سطح سال گذشته نگه دارد.

چند منبع دولتی هند ۱۸ اسفندماه در گفت‌وگو با خبرگزاری رويترز موضوع درخواست آمريکا از پالايشگاه‌های هندی را تاييد کرده و گفته بودند که «به دولت آمريکا اطلاع داده شد که به درخواست آنها ترتيب اثر داده خواهد شد».

رويترز با استناد به داده‌های منابع تجاری می‌گويد که هند طی ماه فوريه، روزانه ۲۶۶ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده است که ۳۶ درصد کمتر از ماه ژانويه و ۸.۷ درصد (هشت و هفت دهم) کمتر از دور مشابه سال گذشته است.

رويترز می‌گويد که بنابر توافق شش ماهه هسته‌ای که از ۲۰ ژانويه تا ۲۰ ژوئيه به اجرا گذاشته شده است، آمريکا بر اين نظر بود که صادرات نفت ايران در همان سطح يک ميليون بشکه در روز باقی بماند، اما چهار مشتری عمده نفتی ايران شامل چين، هند، ژاپن و کره جنوبی طی ماه ژانويه، روزانه مجموعا يک ميليون و ۲۵۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد کردند.

چند منبع رسمی هند که نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، به رويترز گفته‌اند که هند طی سه ماهه اول سال جاری به طور متوسط روزانه ۳۲۲ هزار و ۲۰۰ بشکه نفت از ايران وارد کرده است. به گزارش رويترز، پالايشگاه‌های هندی برای اجابت درخواست آمريکا واردات نفت ايران را بايد از ماه آوريل تا ۲۰ ژوئيه به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه کاهش دهند.

يک منبع دولتی به اين خبرگزاری گفته است که اگر تحريم‌ها عليه ايران به قوت خود باقی بماند، اين کشور در سال مالی آينده، کلا روزانه ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار بشکه نفت از ايران وارد خواهد کرد. هند برای سال جاری مالی واردات روزانه ۲۱۴ هزار بشکه نفت از ايران را برنامه‌ريزی کرده بود که ۱۹ درصد کمتر از سال گذشته است. سال مالی هند از اول آوريل، حدود ۱۸ روز ديگر شروع خواهد شد.
XS
SM
MD
LG