لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

هند خواستار تخفیف در بهای نفت ایران است


یک مقام هندی گفته است که هند در نظر دارد خرید نفت از ایران را دوباره ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش دهد و اگر ایران «تخفیف‌هایی» در قیمت نفت صادراتی خود به هند ارائه نکند، میزان کاهش خرید نفت از ایران کشور بیشتر هم خواهد شد.

این مقام هندی که به خاطر محدودیت‌هایی که برای صحبت با رسانه‌ها دارد نخواسته نامی از وی برده شود، روز چهارشنبه، ۲۹ آذرماه به خبرگزاری رویترز گفته است که تحریم‌های غرب هزینه خرید نفت از ایران را افزایش داده است و ایران باید تخفیف‌هایی در قیمت نفت برای جبران این هزینه‌ها ارائه دهد.

معافیت شش ماهه مشتریان نفتی ایران از تحریم‌های آمریکا به خاطر کاهش واردات نفت ایران تا پایان سال جاری میلادی به پایان می‌رسد و آمریکا اعلام کرده است که مشتریان نفت ایران برای تمدید مدت معافیت از خرید نفت خام ایران در نیمه اول سال ۲۰۱۳، باید واردات نفت از ایران را دوباره کاهش دهند. دولت هند در سال جاری میلادی برای معافیت از تحریم‌های آمریکا از پالایشگاه‌های این کشور خواسته بود که واردات نفت از ایران را ۱۵ درصد کاهش دهند.

مقام هندی در ادامه گفته است که واردات نفت هند در سال آینده نسبت به سال ۲۰۱۲ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت.

خبرگزاری رویترز از قول مقامات پالایشگاه‌های هند همچنین می‌نویسد که پالایشگاه‌های هندی مجبور هستند که برای خرید نفت از ایران، مبالغ کلانی از بازارهای داخلی با نرخ سود بالا قرض کنند و پرداخت‌های ایران را انجام دهند، از طرفی پالایشگاه‌ها متحمل زیان افت متمادی ارزش روپیه در مقابل دلار نیز می‌شوند.

یک منبع در پالایشگاه دولتی هند گفته است که هزینه‌های قرض‌های مالی برای خرید نفت از ایران هر روز بالا‌تر می‌رود و قابل ادامه دادن نیست.

رویترز بنا به گفته این منابع می‌نویسد که بانک‌های هندی بخاطر تحریم‌ها از دادن اعتبارنامه کوتاه مدت ارزی (بر اساس دلار) برای خرید نفت ایران به پالایشگاه‌های این کشور امتناع می‌ورزند و پالایشگاه‌ها مجبور به قرض گرفتن پول با نرخ سود بالا از بازارهای داخلی هستند.

آمریکا گفته است که از ۶ فوریه سال آینده، ایران اجازه نخواهد داشت که پول نفت صادراتی خود را به داخل کشور منتقل کند، موضوعی که به گزارش رویترز، باعث گیر کردن پول نفت صادراتی ایران در بانک‌های خارجی خواهد شد. به عبارتی ایران مجبور است که پول نفت صادراتی را در‌‌ همان کشورهای خریدار نفت ایران صرف خرید کالا کند.

بنا بر این گزارش، تصمیم آمریکا سیستم معاملات کنونی نفت ایران با هند را تحت تاثیر قرار خواهد داد، چرا که هم اکنون ۵۵ درصد از پول نفت صادراتی ایران به هند از طریق ارز یورو و «هالک بانک» ترکیه پرداخته می‌شود و بقیه مبلغ با ارز روپیه از طریق یک بانک محلی در هند تسویه می‌شود.

چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بعنوان عمده‌ترین مشتریان نفتی ایران، تاکنون خرید نفت ایران را بصورت چشمگیری کاهش داده‌اند، بطوری که خبرگزاری رویترز می‌نویسد که ایران به خاطر عدم فروش بخش بزرگی از نفت صادراتی خود ماهانه تا ۵ میلیارد دلار زیان می‌کند.

هند به عنوان چهارمین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، روزانه ۳.۵ میلیون بشکه واردات نفت دارد و ۸۰ درصد از نفت مصرفی این کشور از خارج تامین می‌شود. هند اخیرا کاهش واردات نفت ایران را با افزایش واردات نفت دیگر کشور‌ها از جمله عراق و عربستان جبران کرده است.

چند منبع رسمی به رویترز گفته‌اند که هنوز پالایشگاه‌های این کشور برای سال مالی ۲۰۱۳ که از ماه آوریل شروع خواهد شد و زمان تمدید قراردادهای سالانه خرید نفت است، از دولت هند در رابطه با خرید نفت ایران دستورالعملی دریافت نکرده‌اند، اما به احتمال زیاد افزایش هزینه خرید نفت از ایران باعث خواهد شد که واردات نفت از ایران بیشتر کاهش یابد.

رویترز می‌گوید که این درخواست پالایشگاه‌های هند، شبیه درخواستی است که پالایشگاه سینوپک چین، بزرگترین خریدار نفت ایران در ابتدای سال جاری میلادی از تهران داشت، یعنی تمدید قرارداد خرید سالانه نفت با شرایط اعتباری بهتر.

آمریکا از کشورهای خریدار نفت ایران خواسته است که برای معاف شدن از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، طی سال آینده میلادی خرید نفت از ایران را باز هم کاهش دهند. کره جنوبی اخیرا اعلام کرد که برای شش ماهه اول سال ۲۰۱۳ میلادی در نظر دارد واردات نفت از ایران را نسبت به سال گذشته تا ۲۰ درصد کاهش دهد. روز چهارشنبه، ۲۹ آذرماه، ژاپن نیز اعلام کرد که واردات نفت از ایران را دوباره تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داد.

هنوز معلوم نیست چین چه تصمیمی برای سال آینده گرفته است، اما این کشور در ۱۰ ماه اول سال جاری میلادی نسبت به دور مشابه آن در سال ۲۰۱۱ واردات نفت از ایران را ۲۲ درصد کاهش داده است.
XS
SM
MD
LG