لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

تورم مواد غذایی «کمتر از متوسط نرخ تورم»


بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران از نرخ تورم در پایان سال ۹۳ منتشر کرد، دولت یازدهم به وعده تحقق نرخ تورم کمتر از ۱۵ درصد، تحقق بخشیده است هرچند که روایت بانک مرکزی از نرخ تورم پایان سال ۹۳، این موضوع را تایید نمی‌کند.

بر اساس گزارش مرکز‌ آمار ایران از نرخ تورم در پایان سال ۹۳، این نرخ در اسفند ماه به ۱۴.۸ درصد رسید که نسبت به نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ماه پارسال، ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

نرخ تورم نقطه به نقطه اسفندماه ۹۳ نیز در این گزارش آماری، ۱۴.۴ درصد اعلام شده که نسبت به نرخ تورم نقطه به نقطه ماه قبل، کاهش اندکی به میزان ۰.۲ درصد را تجربه کرده است.

نرخ تورم اسفندماه سال ۹۳ در گزارش بانک‌ مرکزی اما بیش از ۱۵ درصد ( ۱۵.۶ درصد) است و بر اساس این گزارش وعده رسیدن نرخ تورم به ۱۵ درصد در پایان سال، محقق نشده است.

نرخ تورم نقطه به نقطه اسفند ماه در گزارش بانک‌ مرکزی اندکی بیش از ۱۶ درصد (۱۶.۲ درصد) بوده‌ است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم پایان پارسال، درصد تغییر ماهانه شاخص خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در اسفند ماه نسبت به ماه قبل رشدی اندک کمتر از یک درصد (۰.۶ درصد) داشته است. شاخص این گروه در اسفند ماه نسبت به اسفند ماه سال قبل از آن، یعنی اسفند ۹۲، رشدی کمتر از ۱۰ درصد (۹.۵ درصد) را به ثبت رساند.

رشد شاخص بهای این گروه در گزارش مرکز آمار ایران، در دوره زمانی ۱۲ ماه منتهی به اسفند ۹۳ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از آن، کمتر از ۱۰ درصد (۹.۸ درصد) بود؛ تمامی این ارقام رشد شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نشان می‌دهد که در گزارش مورد نظر، رشد شاخص بهای این گروه از متوسط تورم و رشد سطح عمومی قیمت‌ها، کمتر بوده است.

در گزارش بانک‌ مرکزی از نرخ تورم پایان پارسال، شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آخرین ماه پارسال در مقایسه با اسفند ماه سال۹۲، رشدی ۱۳.۱ درصدی داشت که از میانگین نرخ تورم در پایان سال، (۱۵.۶ درصد) کمتر بود.

شاخص بهای گروه خوراکی ها و آشامیدنی‌ها در اسفند ماه نسبت به ماه قبل از آن یعنی بهمن‌ ماه پارسال نیز رشدی کمتر از دو درصد (۱.۶ درصد) را تجربه کرد.

روند تغییرات شاخص بهای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌‌ها در اسفندماه در روایت بانک‌ مرکزی از سطح عمومی قیمت‌ها در پایان پارسال تفاوت‌هایی با روند تغییرات شاخص بهای این گروه در گزارش مرکز آمار ایران دارد.

بررسی شاخص بهای سبد کالای منتخب رادیو فردا در اسفندماه نتایجی مشابه با روایت مرکز آمار ایران دارد، میانگین ساده قیمتی این سبد کالایی در اسفندماه نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن یعنی اسفندماه سال ۹۲، منفی ۶.۷ درصد بوده است و به طور متوسط میانگین قیمتی این سبد در این مقطع کاهش نشان می‌دهد.

بیشترین کاهش قیمتی مربوط به گوجه فرنگی بود که قیمت این کالا در اسفندماه ۹۳ در مقایسه با اسفندماه سال قبل از آن، بیش از ۴۳ درصد کاهش یافت.

اما صدرنشین گرانی در اسفندماه پارسال در مقایسه با اسفندماه سال ۹۲، گوشت مرغ بود که قیمت این قلم خوراکی حدود ۱۶ درصد رشد کرد.

در جدول شماره یک جزییات تغییرات قیمتی سبد کالای منتخب رادیو فردا در دو مقطع اسفندماه ۹۳ و ماه مشابه سال قبل از آن،قابل مشاهده است.

تغییر مبنای مقایسه قیمت‌ها از اسفندماه پارسال به بهمن ماه ۹۳ نیز از کاهش میانگین وزنی قیمت این سبد کالایی حکایت دارد، هرچند که در مجموع متوسط تغییرات قیمت این سبد از بهمن‌ ماه سال ۹۳ تا اسفندماه حدود ۳ درصد (۲.۹۹- درصد) کاهش داشته است.

در میان ۱۰ قلم کالای حاضر در این سبد، بیشترین رشد قیمتی در فاصله زمانی این یک ماه، مربوط به گوشت مرغ بود که نزدیک به ۸ درصد رشد داشته است.

گوجه‌ فرنگی در میان اقلام حاضر در سبد منتخب رادیو فردا از بهمن تا اسفند سال ۹۳ بیشترین کاهش قیمتی را تجربه کرد و قیمت این قلم کالایی حدود ۳۰ درصد (۲۹.۲۵ درصد) کاهش یافت.

جزییات تغییرات قیمتی اقلام سبد منتخب رادیو فردا در دوره زمانی بهمن تا اسفند سال ۹۳، در جدول شماره دو قابل مشاهده است.

بررسی فصلی میانگین قیمتی سبد ۱۰ گانه اقلام سبد منتخب رادیو فردا نیز از کاهش متوسط وزنی قیمت این کالاها در زمستان سال ۹۳ در مقایسه با فصل مشابه سال قبل از آن، نشان می‌دهد که از زمستان ۹۲ تا زمستان ۹۳، ‌به طور متوسط این سبد، کاهش قیمتی ۱.۳ درصدی را به ثبت رسانده‌ است.

در میان این ۱۰ قلم کالا، بیشترین افزایش قیمت از زمستان سال ۹۲ تا زمستان پارسال، به پیاز مربوط می‌شد که حدود ۲۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد.

صدرنشین کاهش قیمت در میان این سبد کالایی از زمستان سال ۹۲ تا زمستان سال ۹۳، به نام سیب‌زمینی به ثبت رسید که در این دو مقطع زمانی بیش از ۲۶ درصد (۲۶.۶ درصد) کاهش قیمت داشت.

این بررسی قیمتی تایید می‌کند که دولت ضمن کنترل شتاب نرخ تورم و رساندن این نرخ به کمتر از ۱۵ درصد در پایان سال ۹۳، در کنترل قیمت اقلام خوراکی و آشامیدنی و حتی کاهش نسبی قیمت برخی از این اقلام موفق عمل کرده‌ است.

اهمیت گروه ‌کالایی خوراکی و آشامیدنی در سبد هزینه خانوار به ویژه هزینه خانوارهایی با سطح درآمدی پایین‌تر از متوسط، کنترل شاخص بهای این گروه را دوچندان می‌کند که به نظر می‌رسد مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی دولت یازدهم قرار گرفته‌ است.

XS
SM
MD
LG