لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

«خودکارهای جادویی» در انتخابات مصر جنجال آفرید


انتخابات مرحله اول مصر
انتخابات مرحله اول مصر
هنگامی که کمیسیون عالی انتخابات مصر از شهروندان این کشور خواست به منظور جلوگیری از ایجاد اشکال در روند رای گیری در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، از خودکارهایی که در مراکز اخذ رای تعبیه شده‌، برای نوشتن نام نامزد مورد نظر خود استفاده کنند، شک و گمان بسیاری از رای دهندگان برانگیخته شد.

در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، محمد مرسی نامزد گروه اسلامگرای اخوان المسلمین و احمد شفیق آخرین نخست وزیر نظام محمد حسنی مبارک که سال گذشته در انقلابی مردمی سرنگون شد، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

حاتم بجاتو دبیر کمیسیون عالی انتخابات مصر اعلام کرد که نیروهای ارتش و پلیس مامور تامین امنیت انتخابات، صبح شنبه ۲۷ خرداد، چندین نفر را که در حال فروش خودکارهای «جوهر جادویی» یا به عبارتی «خودکارهایی که جوهر آنها پاک می‌شود» بوده‌اند را دستگیر کردند.

بجاتو افزود که اکثر دستگیری‌ها در منطقه سیدی جابر در استان اسکندریه مشرف بر دریای مدیترانه صورت گرفته است و تحقیق از فروشندگان این خودکار‌ها آغاز شده است.

رای گیری در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر، در روزهای شنبه و یکشنبه صورت می‌گیرد. برپایه اعلام قبلی قرار است نتایج اولیه انتخابات صبح دوشنبه اعلام شود، نامزد‌ها روز سه شنبه می‌توانند شکایت‌های خود را در خصوص نتایج اولیه به کمیسیون انتخابات ارائه دهند و روز پنجشنبه نتایج نهایی اعلام می‌شود.

بجاتو خاطرنشان کرد که کمیسیون عالی انتخابات از چندین هیات نظارتی، گزارش‌هایی در خصوص فروش گسترده خودکارهایی که جوهر آن‌ها دو تا چهار ساعت پس از نوشتن پاک می‌شود، دریافت کرده است و این خودکار‌ها در جهت تخریب روند انتخابات فروخته می‌شود.

او که با خبرگزاری رویترز گفت‌و‌گو کرده، افزود: «به همین منظور اقدام به تهیه ۵۰هزار خودکار معمولی کردیم و آنها را در ۱۳ هزار حوزه انتخابی توزیع کردیم.»

او ادامه داد: «از قضات ناظر در حوزه‌های انتخابیه خواسته شد که از رای دهندگان بخواهند از خودکارهای موجود در حوزه‌های رای گیری استفاده کنند.»

هیات ملی حقوق بشر مصر در نخستین بیانیه‌ای که در خصوص مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور صادر کرد، خاطرنشان کرد که معضل «خودکارهای جوهر جادویی» برای نخستین بار است که در انتخابات خود را نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG