لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

تلاشی دیگر برای برچیدن تحریم‌های بانکی و پولی علیه ایران


ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران
ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه به لندن رفت تا در کنفرانس «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» شرکت کند. آقای سیف در سخنرانی خود در کنفرانس «یورومانی» خواستار اطمینان فعالان بازار و مشاهده منافع حاصل از برجام به‌طور کامل در ایران شد.

آقای سیف با تاکید بر این که محدودیت‌ها در زمینه دسترسی ایران به نظام دلار مسائل عدیده‌ای برای ایران، حتی در موارد عدم رد و بدل دلار، ایجاد کرده است، خواستار تعهد طرف‌های غربی برای تسهیل در بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی شد. ولی اله سیف در سخنرانی خود گفت طرف‌های مذاکره‌کننده در توافق هسته‌ای به موانع بانکی کاملاً آگاهی داشتند، و وظیفه اخلاقی آنهاست که اکنون به هر قیمتی که شده تعهداتشان را در چارچوب برجام اجرا کنند.

دامیان هیندز معاون وزیر دارایی بریتانیا پیش از سخنرانی ولی‌الله سیف با تاکید بر رفع موانع موجود در تعاملات بانکی با ایران، گفت لندن آمادگی اجرای تعهداتش را در چارچوب برجام برای رفع این موانع دارد، اما بازگشت ایران به مدار اقتصاد جهانی ساده نیست.

کنفرانس «یورومانی» در لندن از جمله تلاش‌های چند هفته اخیر کشورهای غربی برای فراهم کردن زمینه همکاری بانک‌های ایران با بانک‌های اروپایی است. دو هفته پیش هم جان کری وزیر خارجه در آمریکا در دیدار با شماری از مدیران بانک‌های اروپایی تلاش کرد، نگرانی‌های بانک‌های اروپایی از کار با بانک‌های ایرانی را از بین ببرد که ظاهراً و به گفته رئیس بانک HSBC آمریکا در حالی که سعی دارد به بانک‌های دیگر اطمینان دهد تا تردیدی برای مبادله با ایران نداشته باشند همرمان شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی را از برقراری ارتباط با ایران منع می‌کند، بنابراین این حرف‌های دو پهلوی آمریکا باور کردنی نیست.

ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی ایران در حاشیه این کنفرانس با وزیر خارجه بریتانیا هم دیدار و گفتگو داشت.

هوشنگ امیر احمدی استاددانشگاه و کارشناس اقتصادی در نیوجرسی به رادیو فردا می‌گوید چند مشکل مانع عادی شدن روابط بانکی و پولی ایران با کشورهای اروپایی می‌شود.

گزارش جواد کوروشی ازسفر رییس کل بانک مرکزی به لندن
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:32 0:00
لینک مستقیم

روز شنبه محمدجواد ظریف وزیر خارجه در نشست خبری خود با وزیر خارجه نیوزلند گفت که تنها دادن بیانیه کافی نیست و دولت آمریکا باید برای برچیدن تحریم‌ها گام‌های عملی بردارد.

ایران به دلیل تحریم‌هایی که گفته می‌شود، ارتباطی با برنامه هسته‌ای‌اش ندارد، امکان استفاده از دلار آمریکا برای مبادلات تجاری را ندارد و نظام مالی آمریکا به روی این کشور بسته است. به همین دلیل و به‌رغم توافق هسته‌ای ایران نمی‌تواند دارایی‌های آزاد شده در چارچوب برجام را به ارزهای معتبری مانند دلار مبادله یا وارد کشور کند. ولی الله سیف در گفتگوی خود با روزنامه بریتانیایی گاردین می گوید اگر ما بخواهیم ریال عمان را به یورو تبدیل کنیم، نیازی به دلار نداریم، اما نظام مالی به گونه‌ای طراحی شده که این پول باید اول به دلار تبدیل شود و بعد به یورو. آنها باید راهی برای حل این مشکل پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG