لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

هشدارها نسبت به پیامد ممنوعیت احتمالی صادرات پسته


عکس از pesteh.net
عکس از pesteh.net
جمعی از فعالان بخش صادراتی ایران به انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت صادرات پسته برای ۶ ماه آینده هشدار داده اند.

خبرگزاری‌ها روز جمعه ۲۷ بهمن از تصمیم محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری برای ممنوعیت صادرات پسته خبر دادند؛ با این حال ساعاتی پس از انتشار این خبر مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته است که هنوز مصوبه ممنوعیت صادرات پسته ابلاغ نشده و مذاکرات با صادرکنندگان این محصول برای تعدیل قیمت آن دربازار داخلی وتنظیم بازار شب عید ادامه دارد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:44 0:00
لینک مستقیم

وزیر صنعت گفت: «امیدواریم فردا (شنبه) سازمان توسعه تجارت و صادرکنندگان درباره این موصوع به توافق برسند و نیازی به ابلاغ مصوبه ممنوعیت نباشد.»

ایران سالانه ۲۰۰ هزار تن پسته تولید می‌کند که بخش اعظم آن به خارج از کشور صادر می‌شود و یک و نیم میلیارد دلار ارز وارد ایران می‌کند؛ با این حال گزارش‌ها حاکی است که به‌خاطر تحریم‌های غرب، صادرات پسته ایران در سال جاری تا نصف کاهش یافته است.

بر پایه گزارش گمرک ایران، در ۱۰ ماهه اول سال جاری تنها کمی بیش از ۸۵ هزار تن صادرات پسته به ارزش۷۰۰ میلیون دلار انجام شده و متوسط قیمت انواع پسته‌های صادراتی ایران ۸.۲ دلار به ازای هر کیلو بوده است.

بهای هر کیلو پسته صادراتی ایران، حتی با احتساب قیمت کنونی دلار در بازار آزاد ایران، یعنی ۳۸۵۰ تومان، معادل حدود ۳۰ هزار تومان می‌شود که باز هم ۲۰ هزار تومان با بازار داخلی ایران فرق دارد. خبرگزاری ایسنا ۲۵ بهمن ماه طی گزارشی متوسط قیمت انواع پسته در بازار داخلی را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

قاسم نوده‌فراهانی رئیس انجمن پسته ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در واکنش به تصمیم محمدرضا رحیمی گفته است که این تصمیم «شوک بزرگی برای بیش از ۱۵۰ هزار فرد مرتبط با صنعت پسته در ایران بود».

محسن جلال‌پور، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته که برآورد ما این است که طی یک سال حداکثر ۲۰ هزار تن پسته مصرف داخل است و ما نمی‌توانیم برای ۲۰ هزار تن مصرف داخلی، بازار صادراتی را که بازار بسیار بزرگی است از دست بدهیم.

وی در مورد ضایعاتی که این تصمیم ناگهانی به کشور وارد می‌کند، اظهار داشت: «با ممنوعیت صادرات پسته ما بعد از سال‌ها کار کردن، بازاریابی و بازارسازی دچار شرایط سختی می‌شویم و بازار ما را رقبا می‌گیرند.»

جلال‌پور افزود: «۱۵۰ هزار کشاورز، تولیدکننده، فرآوری‌کننده و بازرگان مرتبط با صنعت پسته با ممنوعیت صادرات این محصول دچار یک خسران جدی و ضرر و زیان بسیار زیادی می‌شوند و ما به شدت با این تصمیم مخالف هستیم.»

در همین زمینه اسدالله عسگراولادی رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران نیز هشدار داده است که ممنوعیت صادرات پسته اشتباه بزرگی است و هیچ تاثیری بر قیمت داخلی پسته نخواهد گذاشت.

وی افزود: «منطقی نیست برای ۱۵ هزار تن مصرف داخلی جلوی صادرات ۱۹۰ هزار تن را بگیریم چرا که اگر این ممنوعیت پیش نمی‌آمد حداقل ۶۰۰ - ۵۰۰ میلیون دلار می‌توانیم صادرات داشته باشیم.»
XS
SM
MD
LG