لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

ششمين پيروزی پياپی تيم ملی بسکتبال ايران


 حامد حدادی
حامد حدادی
تيم ملی بسکتبال ايران در آخرين بازی مرحله دوم گروهی جام ملت‌های آسيا، مقابل قزاقستان به برتری رسيد تا ضمن کسب ششمين پيروزی متوالی به عنوان تيم برتر گروه اف راهی مرحله يک چهارم نهايی شود. ايران برای رسيدن به نيمه نهايی، مقابل اردن بازی خواهد کرد.

در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۳ آسيا که به ميزبانی فيليپين در حال برگزاری است، ايران پس از غلبه بر مالزی، کره جنوبی، چين، هندوستان و بحرين، مقابل قزاقستان هم با نتيجه ۸۵ بر ۵۳ پيروز شد.

در ديگر بازی‌های مرحله يک چهارم نهايی، چين مقابل تايوان قرار می‌گيرد و به اين ترتيب، يکی از اين دو تيم مدعی از راهيابی به نيمه نهايی محروم خواهد شد. فيليپين هم قزاقستان را پيش رو خواهد داشت.

تيم شگفتی‌ساز قطر به مصاف کره جنوبی خواهد رفت که برخی کارشناسان بسکتبال با ارزيابی جدول و توان فنی تيم‌ها، برنده اين بازی را حريف ايران در فينال معرفی کرده‌اند. در تيم قطر، يارويس هايس آمريکايی ستاره سابق ويزاردز، ديترويت و نيوجرسی عضويت دارد.

بسکتبال قطر با اتکا به اين بازيکن موفق شده سه پيروزی دور از انتظار مقابل ژاپن، تايوان و اردن کسب کند.

تيم ايران در مسابقه با قزاقستان هم با ترکيب اصلی خود يعنی مهدی کامرانی در پست گارد راس، حامد آفاق، صمد نيکخواه بهرامی به عنوان کاپيتان، اوشين ساهاکيان و حامد حدادی وارد ميدان شد.

حدادی مرد اول بسکتبال آسيا با کسب ۱۶ امتياز و ۹ ريباند در اين مسابقه هم عنوان امتيازآورترين بازيکن زمين را به خود اختصاص داد. آفاق نيز با ۱۵ امتياز خوش درخشيد.

کامرانی ۱۲ امتياز گرفت و ۷ پاس منجر به گل داد. در جمع بازيکنان ذخيره سامان ويسی ۹ امتياز، آرن داودی و اصغر کاردوست هر کدام ۷ امتياز کسب کردند.

ايرانيان مقيم فيليپين در بازی با قزاقستان هم به سالن آمدند و تيم ملی بسکتبال ايران را با شور و هيجان خاصی تشويق کردند. در پايان کوارتر سوم، نتيجه ۷۰ بر ۳۶ به سود ايران شد تا بچيروويچ تيم دوم را وارد ميدان کند و به نفرات اصلی برای بازی حساس بعدی استراحت بدهد. بازيکنانی مثل سامان ويسی و روزبه ارغوان از اين موقعيت استفاده کرده و ضمن حضور در زمين، به امتيازات ايران افزودند.

مطابق جدول، ايران روز جمعه در مرحله يک چهارم نهايی با تيم چهارم گروه ای(E) يعنی اردن رقابت خواهد کرد. در دوره قبلی مسابقات، ايران در همين مرحله و در عين ناباوری به اردن باخت و از رسيدن به نيمه‌نهايی بازماند. شکستی تلخ که باعث شد بخت دفاع از عنوان قهرمانی و فرصت راهيابی به المپيک لندن از دست برود.

ايران به تازگی اردن را در جام ويليام جونز شکست داده اما اردنی‌ها با استفاده از جيمی باکستر بازيکن آمريکايی، تيمی از پيش باخته نيستند. باکستر از بازيکنانی است که ضمن کسب امتيازات فراوان در هر مسابقه، می‌تواند در سه پست پيرامونی بازی کند.

مهمت بچيروويچ سرمربی تيم ملی بسکتبال ايران هم که از انگيزه‌های بازيکنانش برای گرفتن انتقام و جبران شکست قبلی آگاه است، پس از پيروزی بر قزاقستان گفته: تمام تمرکز ما از اين پس روی بازی با اردن خواهد بود.

ماتيو بونی سيلولی سرمربی ايتاليايی قزاقستان نيز پس از قبول شکست از ايران گفت: «ايران تيم قدرتمندی است. آنها حرفه‌ای هستند و با عملکرد دفاعی مناسب، کار را بر حريف سخت می‌کنند.»

تيم مطرح و پر سابقه ژاپن، ناکام بزرگ مسابقات امسال تا اين مرحله بوده. ژاپنی‌ها با دو قهرمانی، پنج نايب قهرمانی و هفت مدال برنز آسيا، صحنه جام ۲۰۱۳ را خيلی زود ترک کردند.

سه تيم نخست، جواز حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ را کسب خواهند کرد. غير از اسپانيا ميزبان جام جهانی، آمريکا قهرمان المپيک لندن هم سهميه مستقيم حضور در جام جهانی را دارد. از قاره اقيانوسيه هم تيم‌های استراليا و نيوزلند موفق به کسب جواز ورودی شدند.

از مسابقات قهرمانی اروپا در اسلوونی، شش تيم ديگر به جام جهانی راه خواهند يافت. سه تيم از قهرمانی آفريقا در ساحل عاج و چهار تيم از مسابقات قاره آمريکا به ميزبانی ونزوئلا تا جمعاً ۲۴ تيم مسافر اسپانيا شوند.
XS
SM
MD
LG