لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

گمرک: واردات ۲۵ درصد و صادرات غیرنفتی ۱۵ درصد کاهش یافت


مس سرچشمه کرمان
مس سرچشمه کرمان
تازه‌ترین گزارش ماهانه گمرک ایران که در برگیرنده آمار هفت ماه اول سال جاری است، از کاهش ۲۴٫۷۹ درصدی واردات و ۱۵٫۰۶ درصدی صادرات غیر نفتی خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش که جزئیات آن چهارشنبه ۸ آبان ماه در سایت رسمی گمرک منتشر شد، از یکم فروردین تا پایان مهرماه امسال صادرات میعانات گازی ایران بیش از ۳۰ درصد نسبت به دور مشابه سال گذشته کاهش یافته و به رقم سه میلیارد و ۹۲۶ میلیون دلار رسیده است. ایران در سال ۹۰ بیش از ۱۰ میلیارد دلار صادرات میعانات گازی داشت.

میعانات گازی نوعی نفت بسیار مرغوب و گران قیمت است که از چاه‌های گازی تولید می‌شود و ایران این نوع نفت را در سبد اقلام صادراتی غیرنفتی قرار می‌دهد.

صادرات پتروشیمی ایران نیز در هفت ماه گذشته نسبت به دور مشابه سال ۹۱ حدود ۱۲ درصد کاهش یافته و به ۵ میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار رسیده است. ایران در سال ۹۰ بیش از ۱۵ میلیارد دلار صادرات مواد پتروشیمی داشت.

در جمع‌بندی کلی، ایران در هفت ماه اول سال جاری ۲۱ ميليارد و ۱۶۲ ميليون دلار صادرات داشته است.

بر اساس اين گزارش اقلام عمده صادرات غیرنفتی در هفت ماهه سال جاری به ترتيب شامل سنگ آهن به ارزش ۷۴۷ ميليون دلار، اوره به ارزش ۶۸۸ ميليون دلار و متانول به ارزش ۶۷۱ ميليون دلار بوده است.

اقلام کشاورزی در صدر فهرست واردات

اين گزارش درباره ميزان واردات در هفت ماهه سال جاری می‌افزايد که در اين مدت ۲۴ ميليارد و ۵۶ ميليون دلار کالا وارد کشور شده است.

بر اساس اين گزارش، برنج به ارزش يک ميليارد و ۴۶۴ ميليون دلار، کنجاله با ۹۱۷ ميليون دلار، گندم با ۶۵۵ ميليون دلار، ذرت با ۵۸۱ ميليون دلار و وسايل نقليه با موتور پيستونی درونسوز با حجم سيلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ با ۵۲۱ ميليون دلار ۵ قلم عمده کالا های وارداتی بوده‌اند.

این آمار نشان می‌دهد که حدود ۵۰ درصد از کل واردات ایران از سه کشور امارات متحده عربی، چین و هند بوده است.

در این میان واردات ایران از هند طی هفت ماه گذشته نسبت به دور مشابه در سال ۹۱ بیش از ۱۴۱ درصد افزایش یافته، اما واردات از امارات ۲۳٫۶ درصد و از چین ۱٫۶ درصد کاهش یافته است.
XS
SM
MD
LG