لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

برتری تیم ۱۰ نفره ایران مقابل کره جنوبی


در چارچوب بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ در منطقه آسیا، تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در ورزشگاه آزادی و با حضور حدود ۱۰۰ هزار تماشاگر به مصاف هم رفتند که در یک جدال پرحادثه، قرمزپوشان ایران با یک گل به برتری رسیدند.

ایران ۱۰ نفره مقابل کره جنوبی به پیروزی رسید تا بخت خود برای صعود به جام جهانی برزیل را افزایش دهد. جواد نکونام در دقیقه ۷۵ و با شوت محکمی که روانه دروازه حریف کرد، گل سه امتیازی ایران را به ثمر رساند.

ایران در این دیدار با درخشش چشمگیر رضا قوچان‌نژاد و اشکان دژاگه، هواداران را راضی و شادمان روانه خانه کرد. آن هم در حالی که از دقیقه ۵۵ با اخراج مسعود شجاعی ۱۰ نفره شده بود. با این نتیجه طلسم شکست ناپذیری ایران در بازی‌های خانگی در برابر کره جنوبی هم حفظ شد.

حربه کره‌ای‌ها برای گشودن دروازه ایران، استفاده از ضربات ایستگاهی بود. ترفندی که این تیم قدرتمند آسیایی بار‌ها با آن خطرساز شد اما در شلیک نهایی نتوانست توفیقی کسب کند.

در این بازی پر برخورد، داور سنگاپوری به سه بازیکن از کره و مهرداد پولادی از ایران کارت زرد نشان داد. شجاعی که کمی عصبی بازی می‌کرد، با دریافت کارت زرد دوم اخراج شد. کارلوس کی‌روش هم در دقیقه ۸۱ از روی نیمکت ایران اخراج شد و به روی سکو‌ها رفت.

با این پیروزی، تیم ایران مثل کره جنوبی ۷ امتیازی شد و به دلیل تفاضل گل کمتر در رده دوم جدول قرار گرفت. ازبکستان در این گروه با ۵ امتیاز در رده سوم است و لبنان و قطر ۴ امتیازی در رده‌های بعدی هستند. در دیگر بازی این گروه تیم قطر در خانه با یک گل به ازبکستان باخت.

رضا قوچان‌نژاد در شرایطی که نخستین بازی ملی‌اش را انجام می‌داد، تا قبل از اخراج شجاعی در خط حمله بسیار زهردار و موثر بازی کرد. اما در روزی که پولادی، تیموریان، سیدجلال حسینی، رحمتی، منتظری و نکونام هم پر فروغ بودند، ستاره تیم ملی ایران اشکان دژآگه بود.

بازیکن باشگاه فولام انگلستان در تمام نقاط زمین حضور داشت و به طرزی خستگی‌ناپذیر، وظایف دفاعی و هجومی خود را به طور کامل ایفا کرد.

در ترکیب تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی، مهدی رحمتی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی، خسرو حیدری، جواد نکونام، اشکان دژاگه، آندرانیک تیموریان (دقیقه ۸۹ مازیار زارع)، محمد نوری (دقیقه ۶۵ پژمان نوری)، مسعود شجاعی، مهرداد پولادی و رضا قوچان‌نژاد (دقیقه ۷۱ محمدرضا خلعتبری) بازی کردند. نکونام به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد.

حاشیه‌های پس از مسابقه

*در حالی که در اغلب بازی‌ها تماشاگران حاضر در ورزشگاه آزادی، به تدریج از دقیقه ۸۰ اقدام به ترک ورزشگاه می‌کنند، این بار تا دقایقی پس از بازی نیز حاضر به خروج از استادیوم آزادی نبودند و به رقص و شادمانی می‌پرداختند.

*کارلوس کی‌روش پس از سوت پایان بازی مثل هواداران به خوشحالی پرداخت و بین آنها رفت. تماشاچی‌ها نیز دور او حلقه زده و جشن شادی را روی سکو‌ها برپا کرده بودند. جواد نکونام وقتی کی‌روش را دید به سمت او رفت و همدیگر را در آغوش گرفتند.

* علی کریمی که در طول مسابقه از تماشاگران می‌خواست که تیم را تشویق کنند، او در پایان بازی گفت: «امشب از اینکه بازی نکردم خوشحالم زیرا بازیکنان ما خیلی خوب بازی کردند. در رختکن به مسعود شجاعی گفتم اخراج شدنت حکمتی داشت زیرا بعد از اینکه شجاعی اخراج شد بهتر بازی کردیم. دست همه هواداران درد نکند چه آنهایی که به ورزشگاه آمدند و چه آنهایی که پای تلویزیون‌هایشان نشسته بودند.»

کاپیتان دوم تیم ملی ایران درباره حرص و جوش خوردنش روی نیمکت گفت: وقتی در میدان هستی کمتر حرص و جوش می‌خوری اما در روی نیمکت حرص و جوش بیشتر است، این هم فدای سر تمام مردم ایران.

*جواد نکونام درباره خوشحالی پس از گل و اینکه آیا قبلا این‌چنین خوشحالی کرده بود، گفت: این گل، با بقیه گل‌ها فرق داشت و خیلی خوشحال بودم. بعد از گل برای خوشحالی پشت نیمکت تیم ملی آمدم و با توجه به اینکه ۱۰ نفره بودیم، برای اینکه مدتی از زمان بازی را تلف کنم و کره نتواند نظم بگیرد این کار را کردم.

* مهرداد پولادی که از موثر‌ترین بازیکنان در سازمان دفاعی تیم ایران بود گفت: همه بازیکنان زحمت کشیدند و حاصل دسترنج خود را دیدند. این برد را به مردم تقدیم می‌کنیم. اگر ۱۰ نفره نمی‌شدیم می‌توانستیم گل‌های بیشتری به کره جنوبی بزنیم.

کی‌روش: تیم داوری ضعیف‌ترین تیم بود

سرمربی تیم ملی ایران پس از بازی به خبرنگاران گفت که با برتری برابر کره‌جنوبی کار تیم ایران تمام نشده و باید به تلاشمان ادامه دهیم.

کارلوس کی‌روش ادامه داد: بازی مشکلی بود. حق بازیکنان من گفتن یک تبریک بزرگ به دلیل عملکرد خوبشان است. با شهامت و پشتکار زیاد این پیروزی را بدست آوردیم. بازیکنان خیلی خوب و باهوش کار کردند و برنامه‌هایی که به آنها داده بودیم را دقیقاً در زمین اجرا کردند. اما فراموش نکنیم سه هفته دیگر باید به مصاف ازبکستان برویم و به حمایت هواداران در آن دیدار هم نیاز داریم.

کی روش درباره اخراجش از کنار زمین گفت: هیچ مشکلی با اخراج من به وجود نمی‌آید چرا که دستیاران بسیار خوبی دارم. اتفاقاتی افتاد که اخراج شدم. اما همواره از تیم خودم می‌خواهم که بجنگد و پیروزی را بدست بیاورد، همانطور که امشب ۱۰ نفره شدیم و به پیروزی رسیدیم.

کی‌روش اضافه کرد: از بین تیم‌های ایران، کره و تیم داوری، مطمئناً تیم داوری از همه ضعیف‌تر بود! با این حال هیچ شکی وجود ندارد که هواداران به خوبی از ما حمایت کردند. نتیجه آن را هم دیدیم و توانستیم به پیروزی برسیم.

«کانگ هی» سرمربی کره هم در نشست خبری گفت: متاسفم که نتوانستیم نتیجه مناسبی بگیریم. در ابتدای بازی اتمسفر خوبی در بازی حاکم بود. در آینده فرصت‌های بهتری داریم و بازی‌های داخل خانه ما مانده است. اما امروز از فرصت‌ها استفاده نکردیم.

سرمربی کره جنوبی در پاسخ به این سئوال که به نظر می‌رسید بازیکنان این تیم از تجربه کافی سود نمی‌بردند، ‌ گفت: فکر نمی‌کنم عنصر تجربه در شکست ما نقش زیادی داشته باشد و‌‌ همان طور که گفتم موقعیت‌های زیادی داشتیم. ایران فقط یک فرصت داشت و ما در کل بازی بر‌تر از حریف بودیم و فقط از موقعیت‌ها استفاده نکردیم.
XS
SM
MD
LG