لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۴

وزیر دفاع ایران گزارش فاکس‌نیوز را تکذیب کرد


 حسین دهقان وزیر دفاع ایران
حسین دهقان وزیر دفاع ایران

وزیر دفاع ایران گزارش شبکه خبری فاکس‌نیوز درباره انصراف ایران از آزمایش یک موشک جدید را تکذیب کرد و گفت که این ادعا «ساختگی» است و با هدف «دشمن‌سازی و ایران‌هراسی» مطرح شده است.

حسین دهقان روز پنجشنبه، ۲۱ بهمن، اعلام کرد: «ادعای جدید آمریکایی‌ها مبنی بر آزمایش جدید موشکی ایران ساختگی و با هدف دشمن‌سازی و ایران‌هراسی است».

شبکه خبری فاکس‌نیوز آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده بود که ایران در چند روز گذشته از پرتاب یک موشک پرقدرت سفیر از محلی در شرق تهران (در محدوده استان سمنان) منصرف شده و این موشک را روز سه‌شنبه، ۱۹ بهمن «به نقطه نامعلومی انتقال داده است».

در همین حال شبکه‌های خبری آمریکا به نقل از مقام یا مقام‌های آمریکایی که نامی از آنها برده نشده، می‌گویند ایران دست به پرتاب «یک موشک کوتاه‌برد زمین‌به‌هوا» از «همان پرتاب‌گری» که آزمایش ۱۰ بهمن انجام شده بود، زده‌ است.

این گزارش‌ها درحالی منتشر شده است که پس از آزمایش یک موشک ایران در روز یکشنبه، ۱۰ بهمن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا، به ایران هشدار داده بودند.

در همین حال وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۵ بهمن، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با این آزمایش موشکی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

ایران در واکنش به این موضوع، تهدید کرده که «محدودیت‌های قانونی» علیه افراد و شرکت‌هایی اعمال خواهد کرد که به گفته وزارت خارجه ایران «در ایجاد و کمک به گروه‌های افراطی تروریستی در منطقه نقش دارند» و «به کشتار و سرکوب مردم بی‌دفاع منطقه کمک می‌کنند».

روز شنبه، ۱۶ بهمن، نیز سپاه پاسداران اعلام کرد که «مرحله اصلی» یک رزمایش موشکی را در سمنان آغاز کرده و امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، نیز تهدید کرد که «اگر دشمن دست از پا خطا کند موشک‌های ما غرش‌کنان بر سر آنها فرود می‌آید».

دو روز پیش از آن نیز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، سخنان مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره آزمایش موشکی ایران را «ادعاهای بی‌پایه، تکراری و تحریک‌آمیز» خوانده بود.

وی تأکید کرده بود که برنامه‌های نظامی ایران «تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست» و «هیچ‌کدام» از موشک‌های ایران «برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده و هیچ مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد».

در همین حال علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل،روز پنجشنبه گفت: «مخالفت با آزمایش موشکی ایران به معنای مخالفت با تقویت بنیه دفاعی ایران و جهان اسلام است».

دولت ترامپ آزمایش‌های موشکی ایران را نقض قطعنامه‌۲۲۳۱ شورای امنیت می‌داند. ایران اما این آزمایش‌ها را نقض قطعنامه شورای امنیت نمی‌داند.

در بند ۳ بخش «پیوست ب» قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است: «از ایران خواسته می‌شود تا هشت سال پس از روز قبول توافق یا تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تایید «نتیجه‌گیری گسترده‌تر» ارایه کند، هرکدام زودتر حادث شود، هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیکی طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوری‌های موشک‌های بالیستیک، صورت ندهد.»

به گفته محمدجواد ظریف در قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «خواسته» شده (و «دستور» داده نشده)، که موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای آزمایش نکند که به تعبیر او الزام‌آور نیست. وزیر خارجه ایران همچنین گفته موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌ هسته‌ای هم ساخته نشده‌اند.

دونالد ترامپ در مبارزه‌های انتخاباتی خود توافق اتمی با ایران را «توافقی وحشتناک» خوانده و وعده داده بود که این توافق را ملغی کند.

دولت باراک اوباما پیشتر تصریح کرده بود که آزمایش‌های موشکی ایران نقض برجام نیست

XS
SM
MD
LG