لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

رويترز: تحرک دوباره نفتکش‌های ایران در آب‌های بین‌المللی


جزیره خارگ
جزیره خارگ
خبرگزاری رويترز می‌گويد که ناوگان نفتکش‌های ايرانی بعد از يک سال، فعالیت‌های خود را گسترش داده‌ و چندين نفتکش به آب‌های بين‌المللی روانه شده‌اند.

اين گزارش که پنجشنبه ۸ اسفندماه منتشر شد، می‌گويد که تحت تاثير تعليق برخی تحريم‌ها، از جمله تحريم‌های بيمه غرب عليه ايران، تعدادی از نفتکش‌های ايرانی که نفت بی‌مشتری را به مدت يکسال ذخيره کرده و در بندرهای کشور لنگر انداخته بودند، دوباره به فعالیت‌ خود را از سرگرفته‌اند.

چند منبع ردگيری نفتکش‌ها به اين خبرگزاری گفته‌اند که در هفته‌های اخير «حداقل سه نفتکش بزرگ که هر کدام قادر به حمل ۲ ميليون بشکه نفت هستند و نفت بی‌مشتری ايران را ذخيره کرده بودند، نهايتا بعد از ماه‌ها معطلی، اولين سفر خود به مقصد کشورهای آسيايی را آغاز کردند».

اين گزارش با استناد به گفته‌های يک منبع کشتیرانی نوشته است که در حالی که چشم‌ها به ماه ژوئيه دوخته شده است که آيا تعليق شش ماهه تحريم‌های غرب عليه ايران تمديد خواهد شد يا نه، ناوگان نفتکش‌های ايران فعالتر شده و بيشتر به چشم می‌خورد.

خبرگزاری رويترز چهارشنبه ۷ اسفندماه نيز از قول منابع ردگيری نفتکش‌ها گزارش داده بود که صادرات نفت ايران در ماه جاری، فوريه، برای چهارمين ماه متوالی افزايش يافته است. بر اساس اين گزارش، ايران در فوريه روزانه صد هزار بشکه بيشتر از ماه ژانويه صادرات نفت داشه و انتظار می‌رود فروش نفت ايران در اين ماه حداقل روزانه يک ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه باشد. فوريه با ۲۸ روز کوتاه‌ترين ماه سال است، در حالی که ژانويه ۳۱ روز است.

در اين ميان شرکت ملی نفتکش ايران، بزرگترين ناوگان نفتکش‌های ايران شامل ۳۷ ابرنفتکش و ۱۴ نفتکش کوچک که تحت تحريم بود، توانسته است از تحريم‌های آمريکا رهايی يابد، اما هنوز اين شرکت در فهرست تحريم‌های اروپا قرار دارد.

ايران در سال ۲۰۱۱ روزانه حدود دو و نيم ميليون بشکه صادرات نفت (با احتساب ۳۰۰ هزار بشکه ميعانات گازی) داشت. بنا به گزارش آژانس بين‌المللی انرژی اين رقم در سال ۲۰۱۳ به يک ميليون و ۷۰ هزار بشکه رسيد.

رويترز می‌گويد که اگر صادرات نفت ايران با همين رقم کنونی يک ميليون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز ادامه يابد، تا پايان توافق موقت هسته‌ای (ژوئيه ۲۰۱۴) بيش از ۱۴ ميليارد دلار درآمد اضافی عايد ايران خواهد شد.
XS
SM
MD
LG