لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۹

مصر روابط گردشگری با ایران را به حال تعلیق درآورد


دولت مصر اعلام کرد که روابط گردشگری با ایران را به حال تعلیق درآورد. وزارت گردشگری مصر گفته است که این تصمیم را به دلیل وضعیت امنیتی این کشور اتخاذ کرده است.

به گزارش خبرگزاری الشرق الاوسط، رشا العزایزی سخنگوی وزارت گردشگری مصر، سه‌شنبه ۹ شهریور در این باره گفته است: «دولت تمام روابط گردشگری با ایران را متوقف کرده است.»

العزیزاوی افزوده است: «وضعیت امنیتی این اجازه را نمی‌دهد که بتوان سفرهای دو جانبه میان ایران و مصر از جمله در حوزه گردشگری و پروازهای هوایی را ادامه داد.»

ایران و مصر ۹ اسفند گذشته تفاهم‌نامه گردشگری امضا کرده بودند. این تفاهنامه در دوره ریاست جمهوری محمد مرسی در مصر امضا شد؛ رئیس جمهوری که حدود سه ماه پیش ارتش او را پس از چند روز تظاهرات صد‌ها هزار نفر از مخالفانش با خواست استعفای او، از قدرت برکنار کرد.

این تفاهم‌نامه را از طرف ایران محمد شریف ملک‌زاده معاون وقت رئیس جمهوری و رئیس وقت سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و از طرف مصر، هشام زعزوع وزیر وقت گردشگری این کشور، در تهران امضا کرده‌ بودند.

این تفاهم‌نامه پس از ۳۴ سال قطع روابط میان دو کشور با حضور شماری از خبرنگاران در تهران امضا شده است.

۱۰ فروردین، نیز ۵۸ نفر از گردشگران ایرانی در قالب یک پرواز چار‌تر وارد مصر شدند. این نخستین پرواز میان ایران و مصر پس از ۳۴ سال قطع روابطه بود.

ایران هم به دستور محمود احمدی‌نژاد روادید را برای مصری‌هایی که قصد سفر به ایران داشتند، به طور یک جانبه لغو کرد.

البته در مصر برای گردشگران ایرانی محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده بود. ایرانیان تنها اجازه داشتند به برخی از شهر‌ها در جنوب و مراکز استراحتی در دریای سرخ سفر کنند؛ اما اجازه بازدید از قاهره را نداشتند.

گفته شده بود که برقراری چنین محدودیت ‌هایی برای ایرانیان در رابطه با نگرانی مقامات مصر به خاطر بروز تشنج میان گردشگران از ایران شیعه و مصری‌های سنی از جمله در قاهره است که چند مکان مذهبی-زیارتی برای شیعیان در آنجا قرار دارد.

عبد المنعم شحات سخنگوی جنبش دعوت سلفی اسکندریه گفته بود که سلفی‌ها مخالف حضور گردشگران ایرانی در مصر هستند.

او در مصاحبه با شبکه خبری المحور مدعی شده بود که مذهب شیعه بر پایه «انتقام» از مذهب سنی بنیانگذاری شده است.

البته ایران به تمام این محدودیت‌ها پایبند بود. در دوره ریاست جمهوری مرسی شماری از گروه‌های گردشگری ایرانی از شهرهای اقصر و اسوان بازدید کردند.
XS
SM
MD
LG