لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

مصرف سالانه انرژی در ایران: معادل ۱۶۰۰ میلیون بشکه نفت


مديرعامل سازمان بهره‌وری ايران می‌گويد که سالانه معادل ۱۶۰۰ ميليون بشکه نفت، انرژی در کشور به مصرف می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حسين سجادی در پنجمين جشنواره ملی بهره‌وری که چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ماه بر گزار شد گفت که سالانه حدود ۴۰۰ ميليون بشکه معادل نفت انرژی تا تحويل به مصرف‌کننده، به هدر می‌رود و تنها ۱۲۰۰ ميليون بشکه آن مصرف می‌شود. به عبارتی ۲۵ درصد از انرژی تا به مرحله مصرف برسد، هدر می‌رود.

معمولا در آمارهای مصرف انرژی، واحدهای اندازه‌گيری انوع حامل‌های انرژی مانند گاز، فرآورده‌های نفتی و برق را برای اينکه قابل جمع‌بندی يا مقايسه باشند، همه را به يک واحد خاص «معادل نفت خام» تبديل می‌کنند.

ايران يکی از پرمصرف‌ترين کشورها در زمينه انرژی است و صندوق بين‌المللی پول نيز در آخرين گزارش خود که ۱۹ فروردين ماه منتشر شد، بر لزوم کاهش شدت مصرف انرژی در ايران تاکيد کرده است.

بر اساس آخرين گزارش سالانه سازمان بهره‌وری ايران که بهار سال جاری منتشر شده و آمارهای سال ۹۱ را پوشش می‌دهد، مصرف نهايی انرژی در ايران طی سال ۹۱ کمی بيش از ۱۰۵۸ ميليون بشکه معادل نفت بوده است.

با اين ترتيب، با مقايسه آمار سال ۹۱ و اظهارات سجادی، مصرف انرژی در ايران طی سه سال گذشته حدود ۱۴۲ ميليون بشکه معادل نفت افزايش يافته است.

گزارش سالانه سازمان بهره‌وری ايران حاکی است که حدود ۵۳ درصد از مصرف انرژی کشور توسط گاز، ۳۶ درصد توسط فرآورده‌های نفتی و حدود ۱۰ درصد توسط برق تامين شده است.

اين گزارش می‌گويد ﺳﺮاﻧﻪ ﻣﺼﺮف ﻧﻬﺎيی اﻧﺮژی اﻳﺮان در ﺑﺨﺶﻫﺎی «ﻛﺸﺎورزی» و «ﺧﺎنگی، عمومی، ﺗﺠﺎری» به ترتيب ۳.۳ برابر و حدود دو برابر متوسط جهانی، همچنين مصرف انرژی در بخش ﺻﻨﻌﺖ و ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ حدود يک و نيم برابر متوسط مصرف جهانی است.

سجادی درباره «شدت مصرف انرژی» در ايران گفته است که ميانگين شدت مصرف انرژی در ايران حدود ۷۰ واحد بالاتر از متوسط دنياست.

شدت مصرف انرژی عبارت است از نسبت مقدار مصرف انرژی بر توليد ناخالص داخلی.

سجادی می‌گويد که در حال حاضر شدت مصرف انرژی در ايران حدود ۱۷۶ ميليون دلار به ازای هر تن نفت خام و در ترکيه حدود ۷۵ ميليون دلار و دنيا حدود ۱۱۵ ميليون دلار است.

گزارش سالانه سازمان بهره‌وری نيز حاکی است که شدت مصرف انرژی در ايران بيش از يک و نيم برابر متوسط جهانی است.

سجادی پايين بودن سطح فناوری، بهره‌برداری نامناسب از تجهيزات و ماشين‌آلات و فرسودگی ماشين‌آلات را از عوامل تعيين‌کننده در پایين بودن کارايی مصرف انرژی برشمرده است.
XS
SM
MD
LG