لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد


 مقر نمایندگی ایران در وین
مقر نمایندگی ایران در وین
رضا نجفی جایگزین علی اصغر سلطانیه، نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این انتخاب با پیشنهاد محمدجواد ظریف و با حکم حسن روحانی رئیس جمهوری ایران انجام شده است.

ﻧﺠﻔﯽ، ﻣﻌﺎون ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ اﻣﻮرﺳﯿﺎﺳﯽ و ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ و رئیس اداره ﺧﻠﻊ ﺳﻼح و اﻣﻨﯿﺖ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ وزارت خارجه ایران بوده و در سمت ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ایران در ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺧﻠﻊ ﺳﻼح ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ در ﻧﯿﻮﯾﻮرک و در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻨﻊ کاربرد ﺳﻼح‌ھﺎی شیمیایی در ﻻھﻪ کار می‌کرده و در جلسات شورای حکام آژانس در وین نیز حضور داشته است.

در این زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داده است روحانی که در صدد بهبود روابط خارجی ایران است، هنوز مهمترین پست دیپلماسی هسته‌ای، یعنی نماینده ارشد ایران در مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ را انتخاب نکرده است.

رویترز می‌نویسد که پیش از این، روحانی طی حکمی علی اکبر صالحی، وزیر خارجه سابق ایران که فردی عملگرا است را دوباره به ریاست سازمان انرژی اتمی ایران برگرداند.

دیپلمات‌ها به رویترز گفته‌اند که توقف فعالیت سلطانیه، می‌تواند نشان دیگری از رویکرد اعتدالگرایانه روحانی و تلاش وی برای بهبود روابط خارجی ایران برای رفع تحریم‌ها باشد.

سلطانیه با روی کار آمدن احمدی‌نژاد به مدت هشت سال نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

نماینده ایران در آژانس، همزمان سفیر ایران نزد سازمان ملل متحد در وین، پایتخت اتریش محسوب می‌شود. آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل فعالیت می‌کند.

انتخاب نجفی به عنوان نماینده ایران در آژانس زمانی اتفاق افتاده است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است در چند روز آینده گزارش جدید خود از برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کند.
XS
SM
MD
LG