لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

«افزایش صادرات غیرنفتی ایران در دولت روحانی»


گمرگ ایران در مرز جمهوری آذربایجان
گمرگ ایران در مرز جمهوری آذربایجان
بازرگانان ایرانی در نمایشگاه صنایع غذایی جهان در دوبی به رویترز گفته اند که وضعیت صادرات غیر نفتی ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، به دلیل کمتر شدن فشار تحریم ها افزایش یافت.

خبرگزاری رويترز دوشنبه پنجم اسفند از قول يک تاجر ايرانی گزارش داده که برگزارکنندگان نمايشگاه «گالفود» در دوبی، يکی از بزرگترين نمايشگاه‌های صنايع غذايی جهان، شمار صادرکننده‌های ايرانی حاضر در اين دوره از نمايشگاه را ۴۶ نفر اعلام کرده‌اند که اين رقم نسبت به سال گذشته دو برابر افزايش يافته است.

رويترز می‌نويسد که اين نشان دهنده بهبود صادرات غيرنفتی ايران و بازگشت اين کشور به سيستم تجارت جهانی بعد از شروع کار دولت روحانی است.

اين گزارش می‌افزايد که هنوز تحريم‌های کليدی بانکی عليه ايران به قوت خود باقی است؛ تحریم‌هایی که دريافت پول اقلام صادراتی را با مشکل مواجه کرده است، اما بر اساس توافق موقت هسته‌ای ميان ايران و شش قدرت جهانی در سوم آذرماه، به نظر می‌رسد که شرايط برای رشد صادرات ايران مقداری بهبود يافته است، اگرچه هنوز هم بانک‌های بين‌المللی، مانند بانک‌های دوبی، از نقل و انتقالات مالی به ايران سر باز می‌زنند.

بر اساس اين تفاهم که از آخر دی ماه به اجرا گذاشته شد، برخی تحريم‌های غرب عليه ايران تا شش ماه آينده معلق شده است.

رضا رجبی‌نسب، مدير بخش صادرات شرکت «آماده لذيذ» يکی از شرکت‌های توليد کننده ماکارونی، سوپ و ساير توليدات غذايی در اين مورد به رويترز گفته است که «بهبود روابط سياسی راه را برای ما و معرفی محصولاتمان به بازارهای جهانی مانند کويت و عربستان سعودی هموارتر ساخته است».

وی گفت که صادرات محصولات غذايی اين شرکت که سالانه بالغ بر ميليون‌ها دلار می‌شود، از زمان تصدی پست رياست جمهوری روحانی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش يافته است.

همچنين شرکت صنايع شیر ايران که محصولات خود را به عراق، پاکستان و مالزی صادر می‌کند، به رويترز گفته است که در ۱۰ ماه سال جاری خورشيدی، ۱۵ ميليون دلار صادرات داشته، در حالی که طی سال گذشته تنها ۹ ميليون دلار صادرات داشته بود.

آمارهای گمرک

آمارهای گمرکی هفت ماه سال جاری نشان از کاهش چشمگير صادرات غيرنفتی کشور داشت، به طوری که بر اساس گزارش اداره گمرک ايران، صادرات ميعانات گازی، پتروشيمی و ديگر اقلام غيرنفتی از فروردین تا مهر ماه سال جاری نسبت به دور مشابه سال گذشته به ترتيب ۳۰.۵۶ درصد، ۱۲ درصد و نزديک به ۱۰ درصد کاهش يافته بود.

اما گزارش جديد گمرک ايران که روز يکشنبه سوم اسفندماه منتشر شد، نشان می‌دهد که صادرات غير نفتی ايران از اول آبان تا آخر بهمن ماه به صورت چشمگیری افزایش یافته است و کاهش صادرات هفت ماهه را نیز جبران کرده است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که در ۱۱ ماه سال جاری صادرات میعانات گازی از دور مشابه سال گذشته نیز پيشی گرفته است و در مجموع کل صادرات غیر نفتی ایران تنها ۱.۵۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش گمرک، ايران در ۱۱ ماهه منتهی به اول اسفندماه کلا ۳۷ ميليارد و ۳۶۳ ميليون دلار صادرات غيرنفتی داشته است.

ثبات ارزش ريال

رويترز در بخش ديگر گزارش خود، همچنين به قدرت گرفتن و ثبات نسبی ارزش پول ايران در دوران رياست جمهوری روحانی اشاره کرده و از قول محمد علی خوشبين، مدير اجرايی شرکت گروه کشاورزی «خوشبين» که در کار تجارت پسته و کشمش به شمال آفريقا و اروپا است، گزارش داده که ثبات قيمت ريال در مقابل دلار ريسک تجارت را کاهش داده و کمک شايانی به تجارت می‌کند.

ارزش ريال در مقابل دلار طی يک سال آخر رياست جمهوری احمدی‌نژاد به شدت افت کرد و در برخی دوره‌ها به نزديک چهار هزار تومان نيز رسيد که افت ۶۰ درصدی ارزش ريال در دوره کوتاه مدت را نشان می‌داد؛ اما بعد از انتخابات نرخ ارزش برابری ريال در مقابل دلار بهبود يافت و چندين ماه است که هر دلار آمريکايی در بازار آزاد ايران حدود سه هزار تومان خريد و فروش می‌شود.
XS
SM
MD
LG