لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

ماجرای فوتبال بانوان ایران و واکنش فیفا


فدراسیون جهانی فوتبال، تصمیم ناظر بحرینی بازی ایران و اردن در چارچوب رقابت‌های مقدماتی المپیک لندن را تایید کرده است.

فیفا اعلام کرده که پوشش حجاب برای سر و گردن به دلیل مسائل ایمنی ممنوع است. تیم اردن نیز به خاطر همین قانون ناگزیر شده بود چند بازیکن خود را کنار بگذارد.

فاطمه آلیا عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفته است تمام مراحل قانونی انجام شده و هیچگونه منع قانونی برای بازی بانوان ایران با پوشش اسلامی وجود نداشته است.

با این حال منصور عظیم‌زاده رئیس سابق روابط بین‌الملل فدراسیون به خبرگزاری فارس گفته است که اعضای این فدراسیون از سال گذشته از تصمیم فیفا مطلع بودند، اما خود را به فراموشی زده بودند.

افتخار ملی یا ناکامی؟

شنبه شب در برنامه ورزش از نگاه ۲، فریده شجاعی، نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال ایران به تشریح اتفاقات مربوط به بازی انجام نشده.
او با اشاره به بازی ایران و ترکیه در المپیک نوجوانان به میزبانی سنگاپور، واکنش سپ بلا‌تر به تیم ایران را عالی توصیف کرد.

شجاعی گفت: «آقای بلا‌تر خودش در ورزشگاه حضور داشت و خیلی از تیم ایران تمجید کرد و رضایت خود را از پوشش آن تیم نشان داد.»

اما روایت بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته المپیک ایران به کلی متفاوت بود. در بین دو نیمه آن مسابقه، بلا‌تر می‌خواست مانع از ادامه مسابقه شود. اما افشارزاده و محمد علی آبادی با خواهش و تمنا، رضایت بلا‌تر را که بسیار ناخشنود بود جلب کردند تا از حذف تیم ایران جلوگیری کند.

در برنامه ورزش از نگاه ۲، همچنین مجری زن این برنامه گفت: «بسیار خوشحالیم که بازیکنان ما در پی انجام نشدن بازی مقابل اردن به گریه کردن در وسط زمین پرداخته‌اند.»

او توضیح درباره علت خوشحالی برای گریستن اعضای تیم ملی فوتبال دختران ایران ارائه نکرد. اشک‌هایی که نه تنها ایرانیان داخل و خارج از کشور، حتی تیم اردن و تماشاگران اردنی خاضر در ورزشگاه را نیز متاثر کرده بود.

واکنش مجلس شورای اسلامی

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز اشک ریختن‌های بانوان ملی پوش فوتبال ایران را «عزت و افتخار نظام اسلامی» خوانده است.

طیبه صفایی گفت‌ مطمئن هستم که برخورد ناظر بحرینی، نوعی عقده‌گشایی و برخوردی کاملا سیاسی بوده است.

این در حالی است که به رغم دیدگاه این نماینده مجلس ایران، فدراسیون جهانی فوتبال از مدت‌ها قبل، نسبت به استفاده از پوشش ترکیبی کلاه و مقنعه، به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داده بود.

طیبه صفایی تاکید کرده است که آنچه او برخورد‌های خصمانه از سوی دولت‌های وابسته به غرب می‌نامد، ذره‌ای از ارزش‌های نظام نخواهد کاست.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: «به تیم ملی فوتبال بانوان تبریک عرض نموده و تاکید می‌کنم حرکتی که این عزیزان انجام دادند، اوج افتخار، عزت و سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.»

خانم صفایی گفت: «این برخورد بانوان ما در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، برای ما حکم پیروزی و یک افتخار بزرگ را دارد.»

مبتکر استفاده همزمان از کلاه و مقنعه

مرضیه تکه اکبر آبادی معاون سازمان تربیت بدنی در ورزش بانوان است. کسی که به رغم مخالفت‌های فیفا و فدراسیون فوتبال ایران، استفاده همزمان از کلاه و مقنعه به دستور او انجام شده است.

خانم اکبرآبادی درباره واکنش بازیکنان تیم ملی دختران ایران در اردن می‌گوید: «مطمئن بودم که موفق خواهند بود. فوتبال برد و باخت دارد اما شما معنایی بالا‌تر از برد و باخت را در تاریخ فوتبال بانوان به ثبت رساندید. زمانی که بر پرچم مقدس ایران سجده کردید، نشان از موفقیت و اقتدارتان می‌دهد و این یعنی موفقیت فوتبال بانوان در مسابقات مقدماتی المپیک لندن.»

مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران هم خطاب به بازیکنان ایران گفته است: «حرکت اصولی و به موقع شما باعث شد تا ورزش بانوان کشور بیمه شود.»
XS
SM
MD
LG