لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

استقلال به تراکتورسازی باخت؛ پرسپولیس ذوب‌آهن را شکست داد


I
I
در آخرين بازی هفته بيست و نهم ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، تيم استقلال هم در پی سپاهان و ذوب آهن پذيرای شکست خانگی شد و در ورزشگاه آزادی دو بر يک به تراکتورسازی تبريز باخت.

با نزديک شدن چهار تيم تراکتورسازی، پرسپوليس، مس و فولاد به سه تيم سپاهان، ذوب آهن و استقلال پنج هفته آخر ليگ برتر داغ شد – هر چند برای قهرمانی هنوز سپاهان از حاشيه امنيت بيشتری برخوردار است.

در حضور حدود ۴۵۰۰۰ تماشاگر هوادار دو تيم آبی تهران و قرمز تبريز، با رد و بدل شدن سه گل مسابقه آغاز و پايانی هيجان انگيز داشت.

در دقيقه هفتم با پرتاب بلند علی عليزاده – بازيکن پيشين استقلال – محمد نصرتی تراکتورسازی را يک بر صفر پيش انداخت.

پس از اين گل، استقلال با يک بازی تهاجمی و يکدست، نمايشی ديدنی داشت و حاصل اين بازی گل تساوی بخشی بود که در دقيقه ۳۳ ايمان مبعلی از راست سانتر کرد و مهدی سيدصالحی با يک ضربه سر کار را به پايان رساند. اما پس از اين گل بازی کم کم از شکل هيجان انگيز و ديدنی اش خارج شد.

در حالی که استقلال در نيمه دوم حالتی تهاجمی داشت و عباس محمدی در درون دروازه تراکتورسازی چند بار منجی دروازه اش شد، پرويز مظلومی با تعويض مهدی سيدصالحی و فرستادن شريفات به زمين عملا آبی پوشان را خلع سلاح کرد.

اين فرصتی بود تا در يک ضد حمله از سوی تراکتورسازی تيم تبريزی صاحب يک ضربه آزاد از فاصله نزديک به ۲۰ متری دروازه استقلال شود و جاسم کرار در دقيقه ۸۶ با ضربه ای ديدنی گل پيروزی بخش تراکتورسازی را به ثمر برساند.

در دقيقه دوم وقت تلف شده اسماعيل شريفات مهاجم تازه نفس استقلال به دليل خطای عمد روی دروازه بان تراکتورسازی، به درستی کارت قرمز اخراج دريافت کرد.

در پيروزی ارزشمند تراکتورسازی عباس محمدی و محمد ابراهيمی از تيم تبريزی بهترين بازيکنان زمين بودند.

با اين شکست استقلال با همان ۵۲ امتياز در رده سوم باقی‌ ماند و تراکتورسازی ۵۰ امتيازی شد تا در رده چهارم به دو تيم ذوب آهن و استقلال نزديک شود.

استقلال: محمد محمدی - هادی شکوری، اميرحسين صادقی (کاپيتان)، ، پژمان منتظری، جواد شيرزاد (از دقيقه ۷۲ مهدی امير آبادی) - فرزاد آشوبی (از دقيقه ۸۹ حنيف عمران‌زاده)، کيانوش رحمتی، ايمان مبعلی، هوار ملا محمد - مهدی سيد صالحی (از دقيقه ۸۲ اسماعيل شريفات) و آرش برهانی.
سرمربی: پرويز مظلومی.

تراکتورسازی: عباس محمدی - محمد نصرتی (کاپيتان)، مهدی کيانی، مرتضی اسدی، لئوناردو پی ‌منتا (از دقيقه ۷۰ مسعود ابراهيم ‌زاده) - جاسم کرار، آندارنيک تيموريان، مصطفی اکرامی، محمد ابراهيمی - داود دانش دوست (از دقيقه ۸۸ علا ترائوره) و علی عليزاده (از دقيقه ۸۱ مجتبی ترشيز). سرمربی: فراز کمالوند

پيروزی‌های پرسپوليس و مس؛ روز تيره اصفهانی‌ها

در حالی که تنها مسابقه استقلال با تراکتورسازی به پايان هفته بيست و نهم ليگ برتر فوتبال ايران، جام خليج فارس، باقی مانده بود، پرسپوليس در اصفهان سه بر صفر ذوب آهن رده دومی را شکست داد و مس در کرمان سه بر دو بر سپاهان پيشتاز پيروز شد.

در موفقترين روز پرسپوليس در اين فصل، محمد نوری با ساختن دو گل و زدن گل سوم شاخص‌ترين چهره پرسپوليس بود. پرسپوليس در مسابقه رفت هم دو بر صفر پيروز شده بود.

علی دايی که صحبت از آخرين روزهايش در پرسپوليس هر لحظه بيشتر می‌شد و حتی در صورت شکست در اصفهان پايان کار او پيش بينی شده بود، در اين روز تيمش را با برنامه و همچنين مصمم تر از بازی‌های پيشين اين فصل پرسپوليس به ميدان فرستاد.

پرسپوليس با اين پيروزی گامی برای جلب تماشاگرانش در مسابقه اين هفته با بنيادکار ازبکستان در ليگ قهرمانان آسيا برداشت.

در ورزشگاه فولاد شهر که تماشاگرش حدود ۱۰۰۰۰ نفر گزارش شد، پرسپوليس در آخرين دقيقه وقت تلف شده نيمه نخست (۵+۴۵) با ارسال محمد نوری از راست وضربه پای چپ اميرحسين فشنگچی از نزديک ديرک دوم، دروازه تيم ميزبان را فروريخت تا نيمه نخست يک بر صفر به سود ياران علی دايی پايان يابد.

در اين لحظه‌های سنگين برای ذوب آهن، اخراج منصور ابراهيم زاده از صندلی سرمربيگری اين تيم بر مشکلات ذوب آهن در نيمه دوم افزود. ابراهيم زاده به شدت به داوری بازی اعتراض داشت و در تداوم اين اعتراض‌ها در آغاز نيمه دوم، سرمربی ذوب آهن را روانه سکوی تماشاگران کرد.

در دقيقه ۶۷ وحيد هاشميان با يک پاس تماشايی ديگر محمد نوری، ارزش‌های تکنيکی‌اش را به رخ کشيد و با ضربه بغل پای راست توپ را پشت سر شهاب گردان انداخت تا نتيجه را دو بر صفر به سود سرخپوشان تهران کند و ذوب آهن را نااميد.

چهار دقيقه بعد با ارسال ضربه آزاد فشنگچی از چپ، خود محمد نوری گلزن شد و يا يک ضربه تکميلی روز درخشان پرسپوليس در برابر تيم رده دومی جدول رده بندی را رقم زد.

آغاز اين مسابقه با برتری محسوس ذوب آهن در ۲۰ دقيقه نخست و خوديابی تدريجی پرپسوليس تا رسيدن به گل برتری سپری شد.

به هنگام حمله‌های اوليه ذوب آهن چند بار دروازه عليرضا حقيقی به شدت تهديد شد و يک بار عليرضا نورمحمدی با بستن راه شليک رجب زاده، منجی دروازه پرسپوليس شد؛ هر چند در دقيقه نهم هم ضربه آزاد تماشايی مازيار زارع به ديرک دروازه ذوب آهن خورد.

با بازيسازی خوب وحيد هاشميان سنگين شده به نسبت روزهای اوج خود، پرسپوليس کم کم خود را در زمين ذوب آهن بازيافت. هاشميان در دقيقه ۷۴ جايش را به اشپيتيم آرفی داد.

در حالی که هادی نوروزی در برابر مدافعان تيم ميزبان ناموفق به نظر می‌آمد، اميرحسين فشنگچی با اضافه شده به مهاجمان پرسپوليس از جناح چپ يکی از چهره های شاخص پرسپوليس بود.

مردان دايی با پوشش محمدرضا خلعتبری عملا ايگور کاسترو را نيز از کار انداخته بودند. در دقيقه ۶۱ کاسترو جايش را به محمد قاضی داد.

شکست سپاهان در کرمان

تيم سپاهان هم به مانند ذوب آهن پيش از پيکار با تيم‌های عربی در ليگ قهرمانان آسيا روزی ناموفق را پشت سر گذاشت. شکست سه بر دو ياران امير قلعه نويی در برابر شاگردان صمد مرفاوی جدال صدر جدول را برای تعقيب کنندگان داغتر کرد.

لوسيانو ادينيو در دقيقه های ۱۸ و ۲۶ دو گل برای مس زد تا بار ديگر به تنهايی پيشتاز گلزنان ليگ برتر شود، و کيوان امرايی در دقيقه ۶۵ گل سوم را به ثمر رساند. برای سپاهان ابراهيم توره دردقيقه ۲۰ و هادی عقيلی در دقيقه ۸۰ گلزنی کردند.

سپاهان با وجود اين شکست با ۵۸ امتياز در صدر جدول باقی ماند. ذوب آهن هم با ۵۳ امتياز منتظر مسابقه استقلال با تراکتورسازی شد.

تهديد به مسابقه‌های پشت درهای بسته

با بالا گرفتن جنجال در بيشتر مسابقه‌های هفته بيست و نهم، به ويژه در همدان و تبريز، فدراسيون فوتبال در پايان جلسه‌ای اعلام کرد که رسيدگی به خلاف‌ها با سرعت هر چه بيشتر انجام خواهد شد و تماشاگران متخلف و جنجال ساز نيز بازی‌های تيمشان را به پشت درهای بسته ورزشگاه‌ها خواهند کشاند.

واکنش تند ايران به ادعای مقامات فوتبال عربستان

رقابت‌های هفته چهارم ليگ قهرمانان فوتبال آسيا در سه شنبه و چهارشنبه آخر فروردين انجام می‌شود و عربستان سعودی پيش از رويارويی با تيم‌های ايرانی در هفته‌های پنجم و ششم در تهران و اصفهان، از ناامنی ورزشگاه‌های تهران و اصفهان به کنفدراسيون فوتبال آسيا شکايت کرده است.

پيش از اين تيم‌های اماراتی و قطری‌ها نيز ادعای مشابهی را به ای اف سی برده بودند. اما اين بار شکايت عربستان سعودی با واکنش تندتر مسئولان فوتبال ايران و بعضی نمايندگان مجلس شورای اسلامی رو به رو شده است.

مهدی محمدنبی، دبيرکل فدراسيون فوتبال ايران در پاسخ به درخواست مسئولان فدراسيون عربستان برای تغيير ميزبانی ايران در ليگ قهرمانان آسيا در خبرگزاری مهر اعلام کرد که اين درخواست سعودی‌ها خودخواهانه و فاقد اعتبار قانونی است.

او افزوده است: «چنين اقدامی در عرف بين‌المللی جايی ندارد و مسئولان فدراسيون فوتبال عربستان به جای پرداختن به اصل ورزش فوتبال و نمايش روح جوانمردی در ورزش همواره به دنبال چنين حاشيه‌ پردازی‌هايی هستند در حالی که چنين اقداماتی اعتبار قانونی ندارد و خارج از عرف بين‌المللی است.»

شايان يادآوری است که عربستان سعودی به هنگام ورود کاروان تيم پرسپوليس به فرودگاه جده برای مسابقه رفت با تيم الاتحاد، به دليل انگشت‌نگاری و چشم نگاری و معطلی در فرودگاه به شدت مورد انتقاد مسئولان تيم پرسپوليس قرار گرفت و تهديد به مقابله به مثل در تهران حتی به تريبون مجلس کشيد.

اين در حالی بود که مسوولان سپاهان بعد از پيروزی بر تيم الهلال در رياض به صورت کتبی از مهمان نوازی سعودی‌ها سپاسگزاری کردند.

دبيرکل فدراسيون فوتبال نيز با اشاره به ناکامی تيم‌های شهر رياض اعلام کرد: البته شکست نمايندگان سعودی در خاک اين کشور توسط تيم‌های سپاهان و ذوب آهن (ذوب آهن با النصر مساوی کرد) نيز برای فوتبال عربستان گران تمام شده و تصور می‌کنم چنين اقداماتی نشان می‌دهد سعودی‌ها نگران برگزاری ديدارهای دور برگشت در تهران و اصفهان هستند.

به گفته آقای نبی قطعاً مسئولان کنفدراسيون فوتبال آسيا نيز با توجه به گزارش‌هايی که از مسابقات قبلی در تهران و اصفهان برگزار شده به اين ترفند سعودی‌ها توجهی نخواهند کرد.

دبيرکل فدراسيون فوتبال همچنين تاييد کرد که به تازگی فدراسيون فوتبال عربستان با ارسال نامه‌ای به ای اف سی ادعا کرده است که به دليل نداشتن امنيت جانی و مطرح شدن شعارهای سياسی در ورزشگاه‌های ايران عنوان خواستار برگزاری ديدارهای نمايندگان اين کشور در خارج از خاک ايران شدند. (شعارهای سياسی به تاکيد بر نام خليج فارس ايران است.)

عباس ترابيان، سرپرست کميته بين‌الملل فدراسيون فوتبال هم به خبرگزاری فارس گفت: شکايت فدراسيون عربستان به ای اف سی بابت ناامنی ورزشگاه‌های ايران محلی از اعراب ندارد. برگزار کننده مسابقات ليگ قهرمانان آسيا کنفدراسيون فوتبال آسيا است و اين کنفدراسيون تشخيص می دهد مسابقات کجا برگزار شود.

ترابيان تاکيد می‌کند که اين يک جنجال تازه برای حاشيه‌سازی است و هيچ مشکلی برای ايران پيش نمی‌آيد.

از سوی ديگر نخستين واکنش نمايندگان مجلس از سوی احمد آوايی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی در خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی بود که نظر مسئولان سعودی مبنی بر ناامن بودن ايران را گستاخانه خواند عاملی برای انگيزه بيشتر بازيکنان ايرانی.

به اعتقاد اين نماينده مجلس اسلامی «ايران از نظر ثبات سياسی امن‌ترين کشور جهان است و سعودی‌ها نبايد حرف‌هايی بزرگتر از دهان خود به زبان بياورند و بدانند ما منت هيچ کشوری را برای حضور در ايران نخواهيم کشيد.» او ادعای سعودی‌ها را تکرار حرف های آمريکايی‌ها و انگليسی‌ها دانست و تاکيد کرد «به بعضی از کشور ها توصيه می‌کنم که با اين گونه خودشيرينی‌ها نمی توانند مقابل اعتراض‌های مردمشان دوام بياورند و مسائل داخلی خود را تحت‌الشعاع قرار دهند».
XS
SM
MD
LG