لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

واردات «۱۰۰ تن» افزودنی‌های «خطرناک» بنزین از چین


در حالی که مقام‌های ایرانی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد منکر هرگونه استفاده از مواد خطرناک سمی اکتان افزا مانند «ام تی بی ای» و «ام ام تی» در تولید بنزین بودند، خبرگزاری مهر دوشنبه ۹ دی گزارش داد که «واردات اکتان افزاهای چینی رسما تایید شد».

اکتان افزاها موادی هستند که بعنوان کاتالیست برای بهسوزی بنزین استفاده می‌شوند. از سال ۱۳۸۸ واردات کاتاليست‌های استاندارد برای توليد بنزين به ايران متوقف شده است و در نبود این کاتاليست‌ها، گزارش‌های متعددی از استفاده مواد سمی سرب يا «ام‌تی‌بی‌ای» در پالایشگاه‌ها منتشر شده است، اما مقام‌های ایران این گزارش‌ها را رد کرده بودند.

از جمله سايت الف، نزديک به احمد توکلی نماينده اصولگرای مجلس شورای اسلامی ايران طی گزارشی که ۲۰ دی ماه سال گذشته بر اساس اظهارات کارشناسان صنعت نفت ايران منتشر شد، نوشته بود که «مقرر بود، در سال ۹۱ استاندارد بنزين توليدی کشور به يورو ۴ ارتقا يابد. بر اساس اين استاندارد بايستی ميزان ناخالصی گوگرد در بنزين به کمتر از ۲۰ «پی پی ام» و عدد اکتان آن به ۹۵ برسد. آنچه که در حال حاضر به عنوان بنزين در جايگاه‌های سوخت کشور عرضه می‌شود دارای ۱۰۰۰ «پی پی ام» گوگرد و عدد اکتان کمتر از ۸۵ است».

پی پی ام حروف اول اصلاح «جزء در ميليون» به زبان انگليسی هست.

وبسایت الف گزارش داده بود که وضعيت توليد گازوئيل در کشور به مراتب از اين نيز بدتر است، به نحوی که به عنوان مثال ميزان گوگرد موجود در آن حدود ۷۰۰۰ «پی پی ام» و ۳۵۰ برابر استاندارد يورو ۴ است.

اکنون خبرگزاری مهر گزارش می‌دهد که یک محموله یکصد تنی ماده اکتان افزا به نام «ام تی تی» و یا «متیل سیکلو پنادین منگنز تریبونیل» از چین وارد کشور شده است که معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز رسما واردات این اکتان افزا را تائید کرده است.

استفاده از «ام تی تی» و «ام تی بی ای» بعنوان کاتالیست سال‌هاست که به جز برخی کشورها، مانند خود چین، در همه جهان منسوخ و ممنوع شده است.

این گزارش می‌افزاید که بهار سال جاری علیرضا ضیغمی مدیرعامل وقت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مدیران عامل و مسئولان شرکت‌های مختلف پالایش نفتی کشور همچون پالایشگاه‌های شازند، آبادان، تهران، لاوان و اصفهان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از حذف کامل «ام تی بی ای» و سایر افزودنی‌های شیمیایی به ترکیب بنزین تحت عنوان اکتان افزا خبر داده بودند.

اخبار واردات و استفاده از مواد سمی برای تولید بنزین در حالی است که در پی شدت گرفتن آلودگی شهر تهران، سازمان حفاظت از محیط زیست سوم دی ماه با بحرانی خواندن وضعیت سوخت از دولت خواست که به خاطر حل معضل آلودگی هوا، بنزین استاندارد از خارج وارد کند.

خبرگزاری مهر نیز هفته گذشته گزارش داد که به جای ۳۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ و یورو ۵، هم‌اکنون تنها ۱۳ میلیون لیتر بنزین استاندارد اروپایی در جایگاه‌های سوخت به فروش می‌رسد.

بر اساس آخرین داده‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مصرف بنزین کشور در سال جاری ۷.۵ درصد افزایش یافته و به ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

ایران به خاطر کمبود بنزین، مجبور به واردات روزانه ۵ تا ۷ میلیون لیتر بنزین از خارج است.
XS
SM
MD
LG