لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

رکورد جديد مصرف گاز؛ پتروشيمی‌ها نيمه‌تعطيل


 تهران در موج سرمای اخیر سفیدپوش شد.
تهران در موج سرمای اخیر سفیدپوش شد.
همزمان با سرمای شدید در چندین استان خبرگزاری‌ها از ثبت رکورد جديد در مصرف گاز کشور خبر داده‌اند؛ موضوعی که باعث قطعی برق مناطقی از کشور، توقف فعاليت صدها جايگاه «سی ان جی» و درخواست وزارت نفت از پتروشيمی‌ها برای توقف فعاليت آنها شده است.

خبرگزاری مهر، سه‌شنبه پانزده بهمن ماه از قول مجيد بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز گزارش داده است که طی چند روز گذشته متوسط مصرف گاز کشور ۵۷۰ ميليون متر مکعب در روز بوده که سهم بخش خانگی از مصرف گاز ۵۱۸ ميليون متر مکعب بوده است.

وی گفته است که به خاطر کمبود گاز برای تامين بخش خانگی، گازرسانی به نيروگاه‌های برقی و صنايع محدود شده است.

نيروگاه‌های برق ايران روزانه حداقل نياز به ۱۳۵ ميليون متر مکعب گاز دارند و نياز بخش صنعت به گاز نيز روزانه ۶۵ ميليون متر مکعب گزارش شده است.

ايران طی ماه‌های اخير مجبور به جايگزين کردن سوخت‌های مايع به جای تحويل گاز در نيروگاه‌های برق شده است.

رضا عراقی مدير عامل شرکت ملی گاز نيز به خبرگزاری مهر گفته بود که کل ظرفيت پالايش گاز طبيعی کشور با احتساب واردات گاز از ترکمنستان ۶۰۰ ميليون متر مکعب در روز است.

با توجه به اوج گرفتن مصرف خانگی به مرز ۵۲۰ ميليون متر مکعب، ايران در عمل گاز چندانی برای اختصاص به بخش‌های ديگر ندارد.

اين خبرگزاری همچنين روز سه‌شنبه از قطع فعاليت ۳۰۰ جايگاه «سی ان جی» به خاطر کمبود گاز خبر داده است.

بر اساس اين گزارش، اردشير دادرس رئيس هيات مديره انجمن صنفی «سی ان جی» گفته است که تعطيلی برخی جايگاه‌های سی ان جی کشور بعضا به ۱۴ تا ۱۵ روز می‌رسد. ايران قبلا روزانه ۱۷ ميليون متر مکعب توليد ال ان جی داشت.

با وجود سرمايه گذاری ۴۶ ميليارد دلاری، دولت پیشین نتوانست حتی يک فاز جديد پارس جنوبی را راه اندازی کند.

در سال‌های اخير، دولت محمود احمدی‌نژاد همچنين ۱۰ ميليارد دلار برای پروژه‌های تامين پايدار گازرسانی در کشور هزينه کرده است، از جمله دو پروژه مخزن طبيعی ذخيره‌سازی گاز که تنها فاز اول يکی از اين مخزن‌ها راه ‌اندازی شده است.

بخش پتروشيمی ايران نيز روزانه ۳۰ تا ۳۵ ميليون متر مکعب گاز نياز دارد که بر اساس اخبار رسانه‌های ايران در هفته‌های گذشته دولت تنها موفق به تحويل ۱۷ ميليون متر مکعب گاز به واحدهای پتروشيمی شده است.

خبرگزاری مهر، ۱۵ بهمن ماه گزارش داد که وزارت نفت ايران از مجتمع‌های پتروشيمی خواسته است که با حداقل ظرفيت کار کنند و اگر بتوانند، فعاليت خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

احمد مهدوی دبير کل انجمن صنفی کارفرمايی پتروشيمی به اين خبرگزاری گفته است که به علت کاهش گازرسانی به پتروشيمی‌ها، علاوه بر کاهش توليد برخی محصولات، توليد اوره، آمونياک و متانول از يک ماه گذشته به طور کامل متوقف شده است.

به گفته وی، در چهل روز گذشته حدود يک و نيم ميليارد دلار زيان به صنعت پتروشيمی ايران وارد شده است.

اين در حالی است که ترکمنستان اخيرا صادرات گاز به ايران را از ۷ ميليون متر مکعب در نيمه اول سال جاری خورشيدی به ۲۲ ميليون متر مکعب در روز افزايش داد تا ايران بتواند مقداری از کمبود گاز خود را جبران کند.
XS
SM
MD
LG