لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

مصرف بنزین در ایران به «۹۰ میلیون لیتر» در روز رسید


مصرف بنزین در ایران طی روزهای نوروزی تا ۹۰ میلیون لیتر در روز افزایش یافت. خبرگزاری فارس روز دوشنبه، ۵ فروردین در گزارشی نوشت علت این امر افزایش طول مدت تعطیلات نوروزی و همچنین تخصیص سهمیه ویژه عید در سال ٩٢ بوده است.

دولت محمود احمدی‌نژاد اول فروردین سال جاری به‌جای ۶۰ لیتر سهمیه بنزین یارانه‌ای ماهانه، ۱۱۰ لیتر به کارت‌های هوشمند دارندگان خودرو شارژ کرده است که ۵۰ لیتر آن سهمیه نوروزی است.

جهش مصرف بنزین در ایران تا نزدیک ۹۰ میلیون لیتر در روز در حالی است که به گفته علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت، با افتتاح واحد جدید بنزین‌سازی پالایشگاه شازند در روز ۲۴ اسفند، کل ظرفیت تولید بنزین ایران در پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی در مجموع روزانه به ۶۱ میلیون لیتر رسید.

عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز ۱۵ اسفندماه طی گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که تا پایان سال ۹۱ میزان تولید بنزین پتروشیمی‌ها به ۵ میلیارد لیتر (روزانه ۱۳.۶ میلیون لیتر) خواهد رسید؛ به عبارتی بیش از ۲۲ درصد از کل بنرین تولیدی کشور در مجتمع‌های پتروشیمی تولید می‌شود؛ بنزینی که کیفیت آن به دفعات مورد انتقاد شدید کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس واقع شده است.

خبرگزاری فارس در گزارش خود می‌نویسد که قبل از آغاز تعطیلات نوروز، مصرف بنزین در کل کشور به طور متوسط ۶۵ میلیون لیتر بود، اما براساس گفته‌های مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران این انتظار وجود دارد که در دور دوم سفرهای نوروزی مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر نیز برسد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است که از دو ماه قبل از آغاز تعطیلات نوروز اقدام به ذخیره‌سازی بنزین کرده است، اما درباره جزئیات این موضوع با توجه به اینکه میزان تولید بنزین در ایران به زحمت کفاف مصرف داخلی را می‌دهد، نداده است.

ایران تا سال ۲۰۰۹ حدود ۴۰ درصد بنزین مصرفی خود را از خارج وارد می‌کرد، اما به دنبال تحریم بنزین ایران توسط آمریکا شروع به استفاده از واحدهای پتروشیمی به جای پالایشگاه برای تولید بنزین کرد.

با این حال در مجموع هدفمندسازی یارانه‌ها، سهمیه‌بندی بنزین یارانه‌ای و افزایش قیمت بنزین آزاد باعث افت نسبی مصرف بنزین در ایران شده است. مصرف روزانه بنزین ایران در سال ۲۰۰۹ حدود ۷۰ میلیون لیتر بود، اما بنابر اظهارات مقام‌های نفتی ایران، این رقم در سال ۹۱ به طور متوسط به ۶۳ تا ۶۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.
XS
SM
MD
LG