لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

۹ هزار آهو در اصفهان در معرض گرسنگی قرار دارند


آهوی ایرانی
آهوی ایرانی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان اعلام کرده که ۹ هزار راس آهو در پی خشکسالی در معرض «گرسنگی» قرار گرفته‌اند و علوفه مورد نیاز بخشی از این حیوانات از طریق «نذری» تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزای صدا و سیما٬ مرتضی جمشیدیان گفته علوفه در زیستگاه آهو در «موته»، «کلاه قاضی» و «قمیشلو» استان اصفهان به علت تداوم خشکسالی کم شده است.

آقای جمشیدیان افزوده در پارک «کلاه قاضی» حدود دو هزار راس آهو نیازمند «علوفه» هستند.

وی گفته «چنانچه بخواهیم به هر یک از این حیوانات روزانه یک کیلو علوفه بدهیم، روزانه به دو تن علوفه نیاز است.»

این مقام مسئول همچنین اعلام کرده محیط زیست اصفهان برای تامین این مقدار علوفه٬ «اعتبار کافی» ندارد٬ اما یک شهروند در «گلپایگان» با ادای «نذر» خود٬ علوفه این حیوانات را تامین کرده است.

وی در عین حال خبر داده که «تعدادی از کشاورزان دشت مهیار نیز علوفه مزارع خود را برای تامین غذای آهوهای کلاه قاضی نذر کرده‌اند.»

آن‌طور که خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرده در منطقه حفاظت شده «موته» بیش از پنج هزار راس آهو و در پارک ملی «قمیشلو» نیز دو هزار راس آهو با کمبود غذا مواجه هستند.

کم‌آبی و خشکسالی طی سال‌های اخیر در استان اصفهان و برخی دیگر از استان‌های ایران موجب کاهش جمعیت حیات‌ وحش و یا کوچ این حیوانات به مناطق دیگر شده است.

۲۴ مرداد ماه سال گذشته نیز سعید یوسف‌پور٬ معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان اصفهان اعلام کرده بود نشخوارکنندگان کوچک در پی خشکسالی‌‌های متمادی در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند.

استان اصفهان به لحاظ جمعیت حیات‌ وحش جز استان‌های تراز اول و دارای جمعیت قابل توجهی از گونه‌های حیوانی است و طبق آخرین سرشماری‌ها حدود ۵۰ درصد از جمعیت حیات‌ وحش نشخوارکننده کوچک وحشی ایران در این استان قرار دارد.

در حال حاضر دو میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اصفهان تحت عنوان مناطق چهارگانه و شکار و تیراندازی ممنوع٬ از سوی محیط‌بانان حفاظت و مدیریت می‌شود.

XS
SM
MD
LG