لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

غول بازرگانی جهان «نقض تحریم‌های ایران» را رد کرد


شرکت گلنکور، یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارت کالای جهان، پنجشنبه ۲ خرداد ماه اعلام کرد که در جریان فروش اکسید آلومینیوم به ایران، تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را نقض نکرده است.

خبرگزاری رویترز اسفندماه سال گذشته گزارش داده بود که به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد شرکت گلنکور در ازای دریافت فلز آلومنیوم از ایران، هزاران تن اکسید آلومینیوم به شرکت آلومینیوم ایران، ایرالکو، فروخته است. این ماده می‌تواند برای ساخت سانتریفیوژ نیز به‌کار رود.

شرکت ایرالکو بخاطر قرارداد تامین آلومنیوم با شرکت تکنولوژی سانتريفوژ ايران، تسا، که يکی از شرکت‌های وابسته به سازمان انرژی اتمی ايران است در دسامبر سال ۲۰۱۲ در فهرست تحریم‌های اروپا قرار گرفت.

شرکت تسا نیز از سال ۲۰۰۶ از سوی سازمان ملل متحد مورد تحريم قرار گرفته است. شرکت گلنکور آن زمان معامله با ایران را تایید کرد، اما گفت که از ارتباط شرکت ایرالکو و تسا اطلاعی نداشته و به محض اطلاع همکاری خود با این شرکت را متوقف کرده است.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه، اول خرداد، نیز خبر داد که یک نسخه از گزارش محرمانه هیات کارشناس سازمان ملل را رویت کرده است که می‌گوید «معامله شرکت‌های گلنکور و ترافیگورا که دفتر مرکزی هر دو آنها در سوئیس واقع است، می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران بوده باشد.»

شرکت ترافیگورا نیز که یکی از غول‌های تجاری در جهان است، در مظان اتهام فروش غیرقانونی اکسید آلومنیوم به ایران است و قبلا اعلام کرده بود که خبر از ارتباط ایرالکو و تسا نداشته است.

در واکنش به این گزارش، یکی از سخنگویان شرکت گلنکور پنجشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که این شرکت هیچ قانون بین‌المللی یا تحریمی را نقض نکرده است.

این شرکت می‌گوید که برای نخستین بار رابطه میان ایرالکو و تسا را در دسامبر ۲۰۱۲، زمانی که شرکت آلومنیوم ایران از طرف اتحادیه اروپا تحریم شد، متوجه شده و فورا همکاری با این شرکت ایرانی را قطع کرده است.

به گفته این شرکت، معامله اکسید آلومنیوم با فلز آلومنیوم شرکت ایرالکو درست دو ماه قبل از تحریم این شرکت در ماه اکتبر انجام شده است و قرارداد این معامله نیز در ماه اوت سال ۲۰۱۱ امضا شده بود، به این خاطر اتهام همکاری با ایران برای دور زدن تحری‌ها درست نیست.

رویترز می نویسد که تاکنون شرکت گلنکور درباره جزئیات معامله با ایران توضیح نداده است و هنوز معلوم نیست چه مقدار اکسید آلومنیوم به شرکت ایرالکو فروخته شده و چه میزان از این ماده توسط شرکت ایرالکو به شرکت تسا تحویل داده شده است.

مقام‌های سوئیس نیز می‌گویند که هیچ شواهدی مبنی بر نقض تحریمهای ایران در معامله انجام شده توسط گلنکور دیده نمی‌شود، اما هیات کارشناسان سازمان ملل که بر اجرای تحریم‌های ایران نظارت می‌کنند، احتمال می‌دهند که معامله گلنکور و ترافیگورا واسطه‌ای برای نقض و دور زدن تحریم‌ها علیه ایران است.
XS
SM
MD
LG