لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

فلات ایران در تسخیر گرما


در حالی که پدیده ریزگردها بخش‌های وسیعی از ایران را درگیر خود کرده، رسانه‌های کشور از رسیدن گرما به «سرحد مرگ» خبر داد و مقامات ایران نیز نسبت به بحران آب و برق هشدار می‌دهند.

امیرحسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی یکشنبه ۳ مرداد ماه در گفت‌وگو با سایت خبری میزان گفت که وضعیت گرمای هوا در ۲ استان خوزستان و ایلام به گونه‌ای است که احتمال مرگ افراد بر اثر گرمازدگی وجود دارد.

میثم معزی، مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز، نیز روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت که یک کارگر ساختمانی در این شهر با علایم گرمازدگی شدید، درجه حرارت مرکزی بالا و کاهش سطح هوشیاری توسط تکنسین‌های اورژانس ۱۱۵ اهواز به بیمارستان منتقل شد، اما به علت خونریزی مغزی جان خود را از دست داد.

در این میان مهدی یوسفخانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، نیز به خبرگزاری مهر گفته است «طی یک روز، قیمت مرغ در تهران ۴۰۰ تومان افزایش یافته و به ۸۳۰۰ تومان رسیده است»، چراکه «گرمای هوا باعث شده است مرغ‌ها در راه رسیدن به تهران تلف شوند و بار کمی به این استان برسد».

بر اساس آخرین آمارهای رسمی سایت هواشناسی ایران، هم‌اکنون دمای هوای قم، خرم آباد و کرمانشاه حدود ۴۲ درجه است، در حالی که دمای اهواز به ۴۴ درجه رسیده است.

دمای هوای روز یکشنبه ایران
دمای هوای روز یکشنبه ایران

در این میان ایران که اخیراً طی یک هفته دو بار با رکورد تاریخی مصرف برق مواجه شده و تولید عملی برق کشور کمتر از میزان مصرف شده است، به اجرای خاموشی در ساعت‌های روز در برخی نقاط مبادرت کرده است.

خبرگزاری مهر یکشنبه گزارش داد که با افزایش مصارف در ساعات پیک و ثبت رکوردهای جدید مصرف برق، دور جدید خاموشی‌های پراکنده برق بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت و ۳۰ دقیقه در نقاط مختلف تهران آغاز شد.

به غیر از مشکلات یاد شده، ایران نسبت به بحران کم آبی در روزهای جاری به شدت هشدار داده و آب مصرفی برخی نقاط کشور از ظرفیت آبدهی به مردم بالاتر رفته است.

در این زمینه علیرضا نوذری پور قائم مقام آبفای استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با درخواست از شهروندان پایتخت برای پرهیز از مصارف غیرضرور آب در روزهای گرم تابستان گفت: اگر مصارف کنترل نشود، احتمال افت فشار در برخی مناطق وجود دارد.

حمید چیت چیان وزیر نیرو نیز شنبه شب در برنامه نگاه یک سیما در خصوص وضعیت منابع آبی کشور گفت که «۸۶ درصد منابع آبی کشور را استفاده می‌کنیم».

وی گفت که بارش ایران یک‌سوم متوسط بارش کل کره زمین است و ما از نظر آب فقیر هستیم.

علیرضا دايمی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو، نیز یکشنبه با اشاره به وضعیت منابع آبی و برقی کشور اظهار داشت که میزان مصرف آب و برق در بالاترین رکوردها ثبت شده‌اند به طوری که میزان مصرف به مرز هشدار رسیده است.

به‌گفته وی، «با توجه به افزایش جمعیت، گرمای بی‌سابقه و پیش‌بینی وضعیت پایدار جوی تا دو هفته دیگر طبیعی است که با شرایط تنش آبی مواجه باشیم اما می‌توان گفت کوچکترین اتفاقی ممکن است به قطعی آب و یا کاهش فشار آب منجر شود از این رو از مردم تقاضا داریم در زمان پیک مصرف، مصرف خود را به حداقل کاهش دهند».

XS
SM
MD
LG