لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

بیانیه ایران و آژانس: گفت‌وگوها ثمربخش بود


 رضا نجفی نماینده ایران در آژانس و ترو واریورانتا، معاون امور پادمان‌های آژانس(راست)
رضا نجفی نماینده ایران در آژانس و ترو واریورانتا، معاون امور پادمان‌های آژانس(راست)
ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه مشترکی نشست روز چهارشنبه خود را «ثمربخش» توصیف کرده و اعلام کردند که دور بعدی مذاکرات، روز نخست بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در این بیانیه که ۲۰ آذر منتشر شده، آمده است: «ما امروز نشست ثمربخشی داشتیم و پیشرفت اجرای ۶ اقدام فهرست شده در زمینه چارچوب برای همکاری را که در تاریخ ۱۱ نوامبر توافق شده بود، مرور کردیم.»

این بیانیه می‌افزاید: «این مرور شامل بازدید فنی از کارخانه تولید آب سنگین اراک در ۸ دسامبر بود.»

در این بیانیه آمده است که دو طرف بحث‌های بیشتر را در جلسه فنی روز اول بهمن ماه در تهران ادامه خواهند داد.

روز چهارشنبه دور تازه مذاکرات ایران و آژانس در شهر وین مقر این سازمان برگزار شد. رضا نجفی نماینده ایران در آژانس و ترو واریورانتا، معاون امور پادمان‌های آژانس این گفت‌وگوها را به پیش بردند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که این مذاکرات به مدت چهار ساعت به طول انجامیده است.

ماه گذشته ایران و آژانس به توافقی جدید دست یافتند؛ بر پایه این توافق ایران دسترسی‌ها و اطلاعات فنی بیشتری در اختیار آژانس قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ترو واریورانتا، معاون امور پادمان‌های آژانس، پس از دیدار با رضا نجفی گفت: «تا اینجای کار ما برای یک ماه با یکدیگر همکاری کرده‌ایم و همه چیز طبق برنامه در حال انجام است.»

سرتیم بازرسان آژانس در ادامه گفت که این سازمان در نشست ۲۱ ژانویه(یکم بهمن) در مورد تحقیقات ادعایی ایران درباره سلاح‌ اتمی تفحص خواهد کرد.

ایران با دسترسی دادن به نیروگاه اراک یکی از تعهدات مندرج در توافق با آژانس را انجام داده است.

همچنین احتمال می‌رود ایران به معدن اورانیم گچین نیز در ماه‌های آینده اجازه بازرسی بدهد.

بازرسی از اراک در مرحله کنونی یا بازدید از معادن اورانیوم براساس پیمان ان پی تی جز تعهدات ایران نیست اما تهران برای اعتمادسازی و حل مسائل خود با آژانس به صورت داوطلبانه این دسترسی‌ها را به بازرسان داده است.

در زمینه اجازه دسترسی به معدن اورانیوم گچین بندرعباس، رضا نجفی نماینده ایران در آژانس گفته است که هنوز توافقی بر سر تاریخ بازدید صورت نگرفته است.

‫با این حال به گزارش رویترز، ترو واریورانتا، معاون امور پادمان‌های آژانس، گفت که بر اساس توافقی که ماه گذشته با ایران صورت گرفته ایران در چارچوب شش گام عملی باید به آژانس تا پیش از ۱۱ فوریه(۲۲ بهمن) اجازه دسترسی به معدن گچین را بدهد.‬

مذاکرات ایران و آژانس در وین در حالی است که از روز دوشنبه تا چهارشنبه مذاکرات تهران با گروه ۱+۵ در سطح کارشناسی به طول انجامید.

در مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در تلاشند درباره نحوه اجرای توافق ژنو به تفاهم برسند.

مذاکرات با آژانس از آن جهت حائز اهمیت است که این نهاد درباره نحوه اجرای تعهدات اتمی ایران قضاوت می‌کند. آژانس در این مدت وظیفه راستی‌آزمایی اجرای توافق ژنو را برعهده خواهد داشت و در صورت تایید این نهاد زمینه برای کاهش موقت تحریم‌ها مهیا می‌شود.
XS
SM
MD
LG