لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

واردات گندم ايران «صد برابر» شده است


يک هفته بعد از انتقاد علی لاريجانی از سياست‌های دولت درباره تعيين نرخ پايين خريد تضمينی گندم از کشاورزان داخلی که منجر به اوج گرفتن واردات اين محصول شد رئيس کميته واردات اتاق ايران اعلام کرد که واردات گندم در ۹ ماه گذشته به ۵ ميليون تن رسيده است.

مجيدرضا حريری رئيس کميته واردات اتاق ايران روز چهارشنبه ۲۷ دی ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری «پانا» اعلام کرد که در ۹ ماه ابتدايی سال ۹۰ ،به میزان ۵۲ هزار تن گندم به ارزش ۱۵ ميليون دلار وارد شده بود که اين رقم در ۹ ماهه ابتدايی سال ۹۱ به میزان ۵ ميليون تن گندم معادل يک ميليارد و ۸۸۲ ميليون دلار افزايش يافته است.

رئيس کميته واردات اتاق ايران خاطر نشان کرد: «اين بدان معنی است که ميزان واردات گندم در سال جاری ۱۰۰ برابر افزايش يافته است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، علی لاريجانی رئيس مجلس ايران نيز ۲۳ دی ماه درباره سياست‌های بخش کشاورزی دولت احمدی‌نژاد به واردات گندم اشاره کرده و گفته بود«ما همين امسال با مشکل خريد گندم مواجه شديم، قيمت تضمينی خريد گندم توسط مسئولان ۴۲۰ تومان اعلام شد در حاليکه بررسی‌ها نشان می‌داد بيش از اين بايد قيمت خريد تضمينی گندم در نظر گرفته شود. کشاورزان وقتی قيمت خريد تضمينی گندم اعلام شده از طرف دولت را پايين ديدند، گندمشان را نفروختند و مجبور شديم حدود ۴ ميليون تن گندم وارد کنيم».

به گفته علی لاریجانی، بعداً مشخص شد که بايد قيمت خريد تضمينی گندم ۶۵۰ تومان در نظر گرفته شود.

گمرک ايران نيز ۲۲ شهريور ماه سال جاری طی گزارشی از واردات دو و نيم ميليون تن گندم به کشور طی شش ماه خبر داد و اعلام کرد که در دور مشابه سال گذشته اين رقم تنها ۱۵ هزار تن بوده است.

اوايل مرداد ماه خبرگزاری مهر گزارش داده بود که کشاورزان به خاطر اينکه قيمت پيشنهادی دامداران و مراکز پرورش طيور برای خريد گندم بالاتر از نزخ تضمينی دولت بوده، حجم عظيمی از توليدات گندم خود را به جای دولت به مراکز پرورش دام و طيور فروخته‌اند.

اشتياق خريد گندم دامداران و مراکز پرورش طيور به خاطر افزايش ناگهانی بهای خوراک دام و طيور بوده است. برای نمونه قيمت هر کيلو کنجاله سويا در تابستان سال جاری دو برابر شد و به کيلويی ۱۶۰۰ تومان رسيد؛ يا اينکه قيمت يک کيلو يونجه ۵۵۰ تومان بود که بالاتر از قيمت تضمينی ۴۲۰ تومانی دولت برای گندم بود. مراکز پرورش دام و طيور ۲۰ تا ۳۰ تومان بيشتر از نرخ تضمينی دولتی برای گندم به کشاورزان پول داده‌اند و کشاورزان ترجيح داد‌ه‌اند گندم خود را به آنها يا به واسطه‌ها بفروشند.

برای نمونه، بر اساس گزارش خبرگزاری مهر خريد دولتی گندم از کشاورزان شهرستان قم در سال جاری به يک هزار تن رسيده است، در حالی که اين رقم در سال گذشته ۱۷ هزار تن بود.

از طرفی برپايه آخرين آمار سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، که ۱۹ آوريل سال ۲۰۱۲ منتشر شد، انتظار می‌رود که توليد گندم ايران در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۱ به خاطر کاهش بارندگی در مناطق کشت گندم کاهش يابد و به ۱۳ ميليون و ۵۰۰ هزار تن برسد.

بر پايه آمار فائو، ايران در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۵ ميليون تن گندم توليد کرده بود.
XS
SM
MD
LG