لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

توافق‌ هسته‌ای‌، کمپ دیوید و پسته‌کاران کالیفرنیا


روزنامه گاردین با اشاره به شرکت نکردن ملک سلمان (و اکثر رهبران شواری همکاری خلیج فارس)، در گفت‌وگوهای کمپ دیوید نوشته این خبر دوچندان بر واشینگتن گران آمد چراکه تنها ساعاتی پیش از اعلام این خبر، مقام‌های آمریکایی حضور پادشاه عربستان در نشست کمپ دیوید را حائز اهمیت توصیف کرده بودند.

گاردین نوشته است هدف کاخ سفید این است که تا به ریاض و همسایگانش بقبولاند که آمریکا برای عادی‌سازی روابط با ایران، متحدان خود در خلیج فارس را رها نخواهد ساخت.

این روزنامه ضمن اشاره به اینکه غیبت ملک سلمان می‌تواند نوعی اعتراض به سیاست‌های اوباما باشد، این احتمال‌ را هم مطرح کرده که پادشاه عربستان به خاطر کهولت و بیماری در این نشست شرکت نکرده باشد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از مقام‌های دولت آمریکا، که نامی از آنها نبرده، نوشته است که مقام‌های کشورهای عربی خواستار امضای یک پیمان دفاعی با آمریکا بوده‌اند و اینکه آمریکا تضمین کند در صورت حمله خارجی، از این کشورها حمایت خواهد کرد. این روزنامه می‌افزاید اما چنین پیمان‌هایی نظیر آنچه آمریکا و ژاپن دارند باید به تصویب کنگره برسد که امری دشوار است.

نیویورک نوشته اوباما در مصاحبه با این روزنامه به مشکلات داخلی کشورهای عربی اشاره کرده بود؛ مشکلاتی نظیر بیکاری، از خود بیگانگی جوانان و ایدئولوژی‌های مخرب، که احتمالا به مذاق سران این کشورها در این موقعیت خوش نیامده است؛ چراکه آنها هم‌اکنون انتظار حمایت از واشینگتن را دارند.

وبسایت پولیتیکو در مقاله‌ای به قلم فیلیپ گوردن، به کسانی که دنبال «توافق بهتر» با ایران هستند، خرده گرفته و نوشته است منتقدانی که به یک توافق «بدون نقص» با ایران توصیه می‌کنند در واقع نسخه توافق نکردن را می‌پیچند.

نویسنده پولیتیکو با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در طول این سال‌ها، «توافق بهتر» را «خیال‌پردازی» منتقدان دانسته که با دنیای واقعی جور درنمی‌آید.

وی در ادامه با مقایسه تفاهم لوزان و توافق با کره شمالی در سال ۱۹۹۴ می‌نویسد گرچه تفاهم لوزان بی‌نقص نیست اما در مقایسه با توافق چهار صفحه‌ای با کره‌ شمالی جزییات بسیار بیشتری دارد و فراگیرتر است.

فیلیپ گوردن یادآور می‌شود که آن موقع هم هواداران «توافق بهتر» با ارسال نفت و ساخت رآکتور آب سبک برای کره شمالی مخالفت کردند و در نهایت این کشور راه ساخت بمب را درپیش گرفت.

روزنامه فایننشال تایمز خرید ۹ فروند ایرباس از سوی هواپیمایی ماهان را مورد توجه قرار داده، و با اشاره به تحریم‌های موجود علیه این شرکت، نوشته این ۹ فروند هواپیما بین سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ ساخته‌ شده‌اند اما کمتر از شش ماه پرواز کرده‌اند.

برپایه این گزارش این هواپیماها که شامل هشت ایرباس ای ۳۴۰ اس و یک ایرباس ای ۳۲۰ هستند، برای ماه‌ها در آشیانه‌های عراق بودند و هفته گذشته به ایران پرواز کردند.

این روزنامه به نقل از دو «دیپلمات بلندپایه» غربی نوشته که آنها شکی ندارند شرکت هواپیمایی الناصر عراق برای ماهان این هواپیماها را خریداری کرده است. یکی از این دو دیپلمات همچنین گفته که یک رشته نقل و انتقال پول از ماهان به چند شرکت در کشورهای خلیج فارس و از آنجا به شرکت هواپیمایی الناصر عراق شناسایی شده است.

بلومبرگ هم نوشت با وجود اینکه کمتر از دو ماه به پایان مذاکرات هسته‌ای باقی مانده، تحریم‌های فلج‌کننده در حال فروپاشی است و آخرین نشانه آن، همین پرواز ۹ فروند ایرباس و پیوستن آن به ناوگان شرکت هواپیمایی ماهان تحت تحریم است.

سایت «مادر جونز» در مطلبی به تهدیدی جدید برای پسته‌کاران کالیفرنیا اشاره کرده و آن را چشم‌انداز توافق هسته‌ای با ایران دانسته است. به نوشته این وبسایت اگر توافق صورت بگیرد و تحریم‌ها لغو شوند، پسته‌کاران کالیفرنیا علاوه بر خشکسالی و کم‌آبی رقیبی به نام ایران هم در بازار خواهند داشت و آمریکا و ایران برای مقام نخست تولید پسته در رقابت خواهند بود.

XS
SM
MD
LG