لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

تحویل شش نفتکش شرکت کشتیرانی «ایران-هند» به دهلی نو


مقام‌های هندی تایید کرده‌اند که شرکت کشتیرانی مشترک «ایران–هند» منحل شده و مالکیت ۶ نفتکش از ۷ فروند نفتکش آن به شرکت دولتی «کشتیرانی هند» تحویل داده شده است.

روزنامه «لایو مینت» هند طی گزارشی روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین ماه از قول یک منبع آگاه در شرکت کشتیرانی هند اعلام کرد که شرکت مشترک یاد شده هفته گذشته به‌خاطر تاثیر تحریم‌های غرب بر ایران منحل شدهاست.

به گفته این منبع آگاه، مالکیت شش نفتکش این شرکت در ازای قبول مسئولیت پرداخت بدهی هشتاد میلیون دلاری آن به «کشتیرانی هند» واگذار شده است.

بر اساس این گزارش، ایران ۵۱ درصد و هند ۴۹ درصد از سهام این شرکت مشترک را بر عهده داشتند، اما شرکت یاد شده به‌خاطر تحریم‌ها فعالیت چندانی نداشته است؛ به‌طوری که ۳ کشتی عملا غیر فعال شده بود و ۴ کشتی در محدوده آب‌های ایران فعالیت می‌کرد.

به‌گفته وی، ارزش دارایی‌های خالص شرکت کشتیرانی ایران و هند در زمان انحلال ۷۵ میلیون دلار و بدهی‌های آن از بابت وام ۸۰ میلیون دلار بوده است.

این گزارش در ادامه می‌گوید به این علت که به‌خاطر تحریم‌ها هیچ بانکی حاضر به همکاری با این شرکت برای تسویه بدهی‌ها نبوده و فعالیت نفتکش‌ها به‌خاطر تحریم‌ها عملا ناممکن شده بود، ایران بسیار مایل بود که هر چه زودتر شرکت مشترک «ایران-هند» منحل شود.

شرکت نفتکش ایران-هند در سال ۱۹۷۵ تاسیس شده بود و هند با سرمایه ۴۵۰ هزار دلاری ۴۹ درصد از سهام شرکت مشترک را از آن خود کرده بود.

این گزارش می‌گوید که از اول ژوئیه سال ۲۰۱۲ که تحریم‌های اروپا علیه ایران به اجرا درآمد، شرکت‌های اروپایی پوشش بیمه، بیمه مجدد، همچنین بیمه حمایت و جبران خسارت بین‌المللی برای نفتکش‌های ایرانی را متوقف کردند. ۹۵ درصد از بیمه‌نامه‌های کشتی‌های جهان توسط شرکت‌های اروپایی انجام می‌شود.

شرکت دولتی شرکت «یونایتد ایندیا» به‌خاطر حل مشکل بیمه حمایت و خسارت بین‌المللی، یک پوشش بیمه‌ای شخص ثالث ۵۰ میلیون دلاری برای خطراتی چون آلودگی، غرق شدن کشتی، صدمات جانی برای کشتی‌های هندی حامل نفت ایران و۵۰ میلیون دلار دیگر برای پوشش بیمه‌ای بدنه و موتور کشتی‌ها اختصاص داد، اما تنها نفتکشی که بیمه این شرکت را قبول کرد، نفکش شرکت «منتاکور» هند بود و بقیه شرکت‌ها از درخواست بیمه‌نامه از این شرکت امتناع کردند.

هند دومین مشتری بزرگ نفت ایران است، اما طی دو ماه گذشته واردات نفت از ایران را به‌خاطر مشکل بیمه تا ۶۰ درصد کاهش داده است.
XS
SM
MD
LG