لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

«نگرانی» کشورهای عرب از اتحاد ایران و عراق در اوپک


روزنامه فایننشال تایمز، چاپ لندن، طی گزارشی درباره اجلاس اخیر اوپک، از ایجاد دودستگی در مواضع اعضای آن خبر داده است. به نوشته این روزنامه به نظر می‌رسد که عراق و ایران در حال تشکیل یک اتحاد میان خود هستند، موضوعی که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس عضو اوپک، مانند عربستان را نگران کرده است.

وزیران نفت ۱۲ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، ۲۶ خرداد، ۱۶۱-مین اجلاس خود را در وین، پایتخت اتریش برگزار کردند. به گزارش سایت رسمی اوپک، در این نشست طیف گسترده‌ای از موضوعات مانند، سقف تولید اوپک، قیمت نفت و تقاضای جهانی برای آن، همچنین انتخاب دبیرکل جدید برای این سازمان مذاکره شد.

بر اساس این گزارش، کشورهای عضو توافق کرده‌اند که سقف تولید نفت این سازمان را در رقم ۳۰ میلیون بشکه در روز تثبیت شود.

درباره انتخاب دبیر کلی جدید این سازمان، اعضا به نتیجه واحدی نرسیدند و آن را به اجلاس بعدی که آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد، موکول کردند.

نماینده‌های عربستان، ایران، اکوادور و عراق برای پست سه ساله دبیرکلی اوپک نامزد شده‌اند.
بر اساس گزارش ماهانه اوپک، کشورهای عضو طی ماه گذشته، تولید نفت خود را اگرچه مجموعا ۵۷ هزار بشکه نسبت به ماه قبل آن کاهش داده‌اند، اما باز هم این سازمان افزون بر یک و نیم میلیون بشکه بیشتر از سقف تولید رسمی خود نفت تولید می‌کند.

در حالی که بحران بدهی برخی از اعضای اتحادیه اروپا در حال بد‌تر شدن است و نگرانی‌ها پیرامون رشد اقتصاد جهانی ادامه دارد، شکاف در مواضع اعضای اوپک و توانایی آن برای مدیریت تامین نفت و جلوگیری از افزایش و نوسانات قیمت نفت باعث نگرانی شده است.

یک منبع آگاه به موضوع درباره اجلاس اوپک به فایننشال تایمز گفت که این اجلاس در سایه «اختلاف نظرهای شدید» پیرامون طیف مختلفی از موضوعات، از سقف تولید و قیمت نفت تا انتخاب دبیرکل جدید سازمان انجام شد.

خصوصا پیشنهاد ونزوئلا برای مخالفت اعضای اوپک با تحریم نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا (که از اول ژوئیه اجرا خواهد شد) با موافقت ایران، عراق و الجزیره و مخالفت دیگر اعضا مواجه شد، بطوری که مخالفان این پیشنهاد اعلام کردند که مذاکره پیرامون این موضوع وظیفه وزیران خارجه کشور‌ها است، نه وزرای نفت.

وزیر نفت عربستان تاکید داشت که از «سیاسی کردن» مذاکرات اوپک اجتناب شود، چرا که این سازمان صرفا سازمانی اقتصادی است، نه سیاسی.

اما یک تحلیلگر می‌گوید که افزایش تولید نفت عربستان و متحدان آن در سازمان اوپک نشانگر این مطلب بود که بی‌طرف بودن در مساله تحریم ایران بسیار سخت است، سیاسی کاری اعضای اوپک را آینده نشان خواهد داد، کما اینکه نفت و سیاست همیشه دو موضوع آمیخته به هم بوده است. به گفته وی، حوادث دهه ۱۹۷۰ (اجتناب از فروش نفت دولتهای عربی به متحدان اسرائیل در غرب) این مساله را ثابت می‌کند.

به گفته وی، دیدار وزاری نفت اوپک موضوع دیگری را نیز آشکار کرد و این موضوع نزدیک شدن و اتفاق نظر میان عراق و ایران بود. اوایل ماه جاری میلادی رستم قاسمی به بغداد سفر کرد و بعد از دیدار با همتای عراقی خود اعلام کرد که دو کشور در اجلاس اوپک موضع مشترکی اتخاذ خواهند کرد.

مذاکرات درباره لزوم کاهش تولید نفت اعضا تا حد سقف تولید رسمی اوپک، در حالی انجام شد که این سازمان هم اکنون روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بیشتر از سقف تولید رسمی خود نفت تولید می‌کند و قیمتهای کنونی جهانی نفت، از ۱۲۸ دلار برای هر بشکه در ماههای گذشته، به زیر ۱۰۰ دلار رسیده است. برخی از اعضا، به ویژه ایران با تاکید بر لزوم کاهش تولید نفت، عربستان سعودی را به کاهش تولید نفت فراخواندند.

اما، عربستان با اعلام نگرانی نسبت به احتمال صدمه رساندن قیمت بالای نفت به اقتصاد تضعیف شده جهان، نشان داد که قصد همراهی با ایده افزایش قیمت نفت را ندارد.

عربستان تولید نفت خود را به بالا‌ترین حد طی سی سال گذشته رسانده است (روزانه ۱۰ میلیون بشکه) و باعث شده است که قیمت نفت به پایین‌تر از ۱۰۰ دلار برای هر بشکه سقوط کند.

وزیر نفت عربستان اعلام کرد که این کشور در چهارچوب تثبیت بازار و هر اندازه که مشتریانش درخواست کنند، تولید نفت خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG