لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

جنگ با داعش با «تسلیحات ایرانی»


شبه‌نظامیان شیعه در اطراف تکریت
شبه‌نظامیان شیعه در اطراف تکریت

هادی العامری، فرمانده سپاه بدر، گروه شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران در عراق، که همراه ارتش آن کشور در حال جنگ با داعش برای بازپس‌گیری تکریت است، روز جمعه ضمن تجلیل از نقش ایران در جنگ با گروه حکومت یا خلافت اسلامی (داعش) در عراق گفت که برخلاف ایران که به گفته او بی‌قید و شرط در حال کمک است، آمریکا به تعهد و پیمان خود در مبارزه با داعش در عراق پایبند نبوده است.

در این گفت‌وگو که به گزارش آسوشیتدپرس، در خط مقدم جبهه جنگ با داعش در حومه تکریت انجام گرفته، هادی العامری هشدار داد که عراق به باور او نباید حاکمیت ملی خود را به خاطر دریافت اسلحه از آمریکا به خطر اندازد و دولت عراق را متهم کرد که از واشینگتن دستور می‌گیرد.

هادی العامری علاوه بر فرماندهی سپاه بدر، دبیر کل سازمان و حزب سیاسی بدر در عراق نیز هست. این سازمان سیاسی نظامی از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

حسین آرین، کارشناس نظامی در بریتانیا، درباره نقش ایران در مبارزه با گروه حکومت اسلامی یا داعش می‌گوید:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:54 0:00
لینک مستقیم


حسین آرین: «العامری سال‌ها در ایران زندگی کرده و روابط بسیار نزدیکی با فرماندهان سپاه پاسداران دارد و مسئولیت عملیات شبه‌نظامیان و به طور کلی سازماندهی و اجرای عملیات شبه‌نظامیان با ایشان است.

و اما نقش ایران در اینجا به ویژه در عملیات تکریت بسیار مهم است برای اینکه ایران در سازماندهی و به طور کلی تشکیل یک نیروی بسیج مردمی یا به قول عرب‌ها "حشد شعبی" نقش بسیار مهمی را داشته که با نظر مثبت آیت‌الله سیستانی انجام گرفته است.

شبه‌نظامیان در واقع نوک پیکان حمله عملیات تکریت بودند و هستند و به احتمال بسیار زیاد نقش مهمی را در عملیات آتی که در موصل انجام خواهد گرفت، به عهده خواهند داشت.

ایران علاوه بر سازماندهی نیروهای شبه‌نظامی شیعه در عراق و همینطور فرستادن مشاوران نظامی در عراق که عملیات تکریت هم هدایت این نیروها بیشتر به وسیله این مشاوران نظامی است، اسلحه هم در اختیار این نیروها می‌تواند بگذارد.

از آنجا که تسلیحات نظامی ایران کارآمد هست و در تولید سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین و حتی سنگین بسیار موفق بوده، بنابراین بدیهی است که این سلاح‌ها و تجهیزات را در اختیار نیروهای شبه‌نظامی بگذارد با صلاحدید دولت بغداد در واقع بفروشد و پولی هم در مقابلش دریافت کند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود علاوه بر انعکاس سخنان فرمانده سپاه بدر در عراق، همچنین از قول یک مقام در دولت عراق از فروش اسلحه ایران به عراق خبر می‌دهد.

بنا بر این گزارش این مقام عراقی که نخواسته نامی از وی برده شود گفته است ایران نزدیک به ده میلیارد دلار اسلحه و ‌ اکثرا‌ً‌ تسلیحات مخصوص جنگ‌های شهری، از جمله تفنگ،‌ تیربار سنگین و موشک انداز به دولت عراق فروخته است.

بنا بر این گزارش‌ها از قول مقامات دولتی عراق اکنون حدود ۳۰ هزار شبه نظامی شیعه که بسیاری از آنها داوطلب هستند، در عراق در حال نبرد با حکومت اسلامی یا داعش می‌باشند.

به گزارش آسوشیتدپرس کریم النوری، سخنگوی نیروهای شیعه که از آنها به عنوان بسیج مردمی نیز یاد می‌شود، گفته است که حدود ۴۰ مستشار ایرانی نیز در این میان در جنگ با داعش حضور دارند.

نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا متشکل از هشت کشور از هفت ماه پیش تاکنون نزدیک به دو هزار حمله هوایی تنها در عراق به اجرا گذاشته‌اند.

با اینهمه به گزارش آسوشیتدپرس مقامات آمریکایی در مورد عملیات آزادسازی تکریت گفته‌اند که آمریکا در آزادسازی تکریت شرکت نکرده، چون دولت عراق در این خصوص درخواستی به عمل نیاورده است.

XS
SM
MD
LG