لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

امضای ۶۶ سند همکاری میان ایران و قزاقستان به ارزش «۲ میلیارد دلار»


ایران و قزاقستان ۶۶ سند همکاری به ارزش ۲ میلیارد دلار امضا کردند. تهران روز دوشنبه ۲۳ فروردین میزبان نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی امضای ٦٦ سند همکاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی ایران و قزاقستان را نقطه عطفی در روابط تهران، آستانه دانست و گفت که دولت قزاقستان همواره در دوران تحریم و نیز در دوران مذاکرات هسته‌ای همراه و یار جمهوری اسلامی ایران بوده و در دوران اجرای برجام نیز با ارسال ٦٠ تن کیک زرد به ایران کمک مفیدی در روند اجرای برجام داشت.

در آخرین روزهای سال گذشته میلادی، قزاقستان ۶۰ تن کیک زرد به ایران صادر کرد که بخشی از توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی برای خارج کردن ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به خارج از کشور و دریافت کیک زرد برای تولید سوخت هسته‌ای بود.

بر اساس آمارهای گمرک ایران، حجم واردات این کشور به قزاقستان در سال ۱۳۹۴ کمی بیش از ۸۷ میلیون دلار و حجم صادرات ایران به قزاقستان کمی بیشتر از ۱۳۷ میلیون دلار بوده است.

با این حال بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، روحانی اعلام کرد که آغاز همکاری بانک‌های ملی دو کشور و اقدام‌های کارگزاری بانک‌ها و تسهیل در صدور روادید برای بازرگانان ایرانی و حمایت دو دولت از بخش خصوصی می‌تواند گام‌های مهمی در توسعه هر چه بیشتر روابط تهران و آستانه باشد.

وی با بیان این که ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیار خوبی در عرصه‌های مختلف برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد، تصریح کرد: بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی در قزاقستان و امنیت غذایی پایدار و همکاری در زمینه معادن، از جمله زمینه‌های مهم در فعالیت‌های اقتصادی دو کشور است.

روحانی در ادامه گفت که بخش نفت، گاز و پتروشیمی و نیز فرآورده‌های نفتی و حمل و نقل و ارتباط راه آهن ایران، قزاقستان، ترکمنستان و حتی چین، از دیگر مواردی بود که دو طرف بر اجرای آن تاکید داشتند.

ایران و قزاقستان به مدت ۱۰ سال عملیات معاوضه (سوآپ نفت) انجام می‌دادند، اما این عملیات در اواخر دهه گذشته خورشیدی متوقف شد. دو کشور همچنین زمستان سال ۹۳ خط آهن شمال-جنوب را افتتاح کردند که روسیه را از طریق آسیای مرکزی به بندرعباس وصل می‌کند، اما هنوز این مسیر به‌صورت کامل راه‌اندازی نشده است.

روحانی تصریح کرد: همکاری‌های دو کشور در زمینه دریای خزر، مسائل زیست‌محیطی، توریسم و رژیم حقوقی دریای خزر نیز از مواردی بود که در جریان مذاکرات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که رئیس جمهوری قزاقستان با اشاره به امضای ٦٦ سند همکاری به ارزش ٢ میلیارد دلار میان تهران و آستانه، گفت که دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، کشاورزی و صنعت و معادن، ظرفیت‌های زیادی برای گسترش همکاری دارند که مصمم هستیم این ظرفیت‌های خود را فعال کنیم.

XS
SM
MD
LG