لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۵

بیانیه کمیسیون امنیت ملی مجلس در تایید اظهارات ظریف


در ادامه جنجال بر سر انتشار سخنان محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به دست یک نماینده جبهه پایداری، این کمیسیون با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه این اقدام را تقبیح کرد و «گناهی نابخشودنی» دانست.

در بیانیه این کمیسیون، اقدام اخیر این نماینده جبهه پایداری «هنجارشکنی و حاشیه‌سازی بی‌منطق» توصیف شده است.

روز یک‌شنبه، پنجم دی‌ماه، جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد سخنان محمدجواد ظریف را منتشر کرد. پیش از آن این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی شده بود که وزیر خارجه ایران درباره برجام «اعتراف» به اشتباه کرده و گفته است که نباید به حرف جان کری «اعتماد» می‌کرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

با این حال آن طور که در متن منتشر شده از سوی کریمی قدوسی آمده است، محمدجواد ظریف می‌گوید در آغاز قرار بود قانون ایسا (تحریم‌های ایران) در متن برجام بیاید اما آمریکایی‌ها گفتند که ذکر این قانون در متن برجام، پای کنگره را به میان می‌کشد و مستلزم رای کنگره به برجام خواهد بود.

بنا بر اظهارات ظریف، جان کری به طور شفاهی قبول کرده است که تمدید قانون تحریم‌های ایران نقض برجام است اما تیم آمریکایی گفته که نمی‌توان آن را در متن آورد، چرا که پای کنگره به میان کشیده می‌شود.

ظریف با شرح تماس‌های تلفنی با کری و نیز دیدارهای مقام‌های دو کشور، می‌گوید دولت آمریکا پیش‌بینی نمی‌کرد که دونالد ترامپ بتواند پیروز شود و به همین سبب مطمئن بود که می‌تواند مانع اجرای تحریم‌ها شود.

وزیر خارجه ایران در ادامه با اشاره به این موضع جان کری می‌گوید، از همین رو خود او به عنوان مقام رسمی ایرانی نباید پیش از آن که دولت آمریکا بتواند جلوی تصویب تحریم‌ها را در کنگره بگیرد، موضع‌گیری علنی درباره نقض برجام می‌کرد و باید اقدامات کنگره را از برجام مجزا نگه می‌داشت.

ظریف همچنین می‌گوید: «من توی نامه‌ای که سپتامبر برای خانم موگرینی نوشتم، نوشتم که این کار نباید بشود، به سازمان ملل هم نوشتم قوانین که تمام می‌شود و تمدیدش نقض برجام است. در صورتی که توی متن برجام نیست. این برداشت ماست.»

‫به عبارت دیگر ظریف در این اظهارات تلویحا می‌گوید مطابق متن برجام تمدید تحریم‌ها نقض برجام نیست ‫اما توافقی فرامتنی در مورد آن صورت گرفته بود.‬

محمدجواد ظریف می‌گوید: «بر اساس توافقی که با آقای کری کردیم و من الان دارم عرض می‌کنم، بیرون نمی‌گم، ولی خدمت شما می‌گم، من اشتباه کردم بر اساس یک توافقی که کردیم ما استراتژی خودمان را کنار گذاشتیم و بر مبنای آن توافق آمدیم آن را اعلام کردیم که تبدیل شد به موضع جمهوری اسلامی.»

پس از انتشار این متن سخنان ظریف توسط کریمی قدوسی، وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای این نماینده جبهه پایداری را به افشای گفت‌وگوهای محرمانه و تاکتیک‌های مذاکراتی تیم مذاکره‌کننده متهم کرد.

کمیسیون امنیت ملی نیز به منظور رفع و رجوع کردن حاشیه‌های به‌وجود آمده به دیدار محمدجوادظریف رفتند.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اکنون در بیانیه خود با تبری جستن از اقدام جواد کریمی قدوسی می‌گوید: «حادثه تلخی که هفته گذشته پس از جلسه مشترک وزیر محترم امور خارجه و معاونین این وزارتخانه و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اتفاق افتاد هنجارشکنی و حاشیه‌سازی بی‌منطقی بود که اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون نسبت به آن معترضند.»

این کمیسیون همچنین گفته است که اظهارات ظریف «نه اشتباه در برجام بود و نه اشتباهی در سیاست‌های راهبردی نظام، بلکه صرفا اشاره‌ای به یک اشتباه در اعلام موضع بود».

XS
SM
MD
LG