لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

برنامه موشکی ایران و حساسیت ناتو


به گزارش خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه نگرانی مطرح شده در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پیرامون برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران را مردود و آن را تکرار ادعاهای به تعبیر وی بی‌اساس گذشته خوانده است.

به گفته آقای قاسمی توانایی‌های موشکی ایران صرفا در چارچوب برنامه‌های به گفته او «مشروع» دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و به هیچ وجه برای حمل کلاهک هسته طراحی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین تاکید کرده است که برنامه موشکی ایران هیچگونه ارتباطی نه با برجام و مذاکرات هسته‌ای دارد ونه ناقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت است.

واکنش ایران به بند ۶۸ بیانیه پایانی اجلاس سران ناتو که در ورشو پایتخت لهستان برگزار شد، است که در آن ضمن حمایت از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ از توسعه موشک‌های بالستیک و همچنین ادامه آزمایش‌های آن از سوی ایران اظهار نگرانی شده است و آن را مغایر قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت دانسته‌اند.

حسین آرین تحلیلگر مسایل نظامی در بریتانیا در باره موضع‌گیری وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه پایانی ناتو به رادیو فردا می‌گوید، گفته‌های مقام‌های ایرانی مبنی بر اینکه آزمایش‌های موشکی ایران در تضاد با قطعنامه شورای امنیت نیست، تا اندازه‌ای قابل قبول است.

گزارش جواد کوروشی از واکنش ایران به بیانیه ناتو
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:09 0:00
لینک مستقیم

روز پنجشنبه گذشته هم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دربیانیه دولت به مناسبت برگزاری اجلاس ناتو در ورشو در پارلمان آلمان انتقاد‌ها و نگرانی روسیه از استقرار پدافند موشکی ناتو را نادرست خواند و ایجاد سپر موشکی در جنوب اروپا را از جمله با خطر حملات موشکی احتمالی ایران توضیح داد و گفت: «ایران در تضاد آشکار با تصمیمات و مقررات شورای امنیت سازمان ملل برنامه موشکی خود را با شدت دنبال می کند و قرارداد تاریخی وین برای مهار برنامه هسته ای ایران هم تغییری دراین سیاست نداده است.»

هفته پیش هم بان کی مون دبیر کل سازمان ملل درگزارش شش‌ماهه خود به شورای امنیت که هنوز منتشر نشده و خبرگزاری رویترز اعلام کرد آن را در اختیار دارد، از ایران خواسته‌ است تا از آزمایش موشک‌های بالیستیک خودداری کند، چرا که به گفته دبیر کل سازمان ملل چنین آزمایش‌هایی با «روح سازنده» توافق هسته‌ای سازگار نیست و «ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارد».

XS
SM
MD
LG