لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

«۶۰۰ سایت خبری» در ایران روزانه «۳۰ هزار» خبر منتشر می‌کنند


نتایج یک تحقیق از ۶۰۰ سایت خبری در ایران نشان می‌دهد این سایت‌ها هر روز ۳۰ هزار خبر منتشر می‌کنند و سایت روزنامه «خراسان»٬ خبرگزاری فارس و خبرگزاری صدا و سیما در صدر ناشران خبر قرار دارند.

این تحقیق از سوی «سامانه رصد و تحلیل آنلاین پایشگر» و پس از یک ماه بررسی و تحلیل حدود یک میلیون خبر درج شده از سوی سایت‌های مذکور منتشر شده است.

براساس آمار این مرکز ۶۰۰ سایت خبری روز‌های شنبه تا سه‌شنبه بیش از ۳۰ هزار خبر٬ روز چهارشنبه بیش از ۲۸ هزار خبر٬ روز پنجشنبه بیش از ۲۰ هزار خبر و روز جمعه بیش از ۱۳ هزار خبر منتشر می‌کنند.

این تحقیق افزوده در میان ایام هفته، به طور متوسط دوشنبه‌ها بیشترین تعداد خبر، تولید و منتشر می‌شوند و روزهای پنجشنبه و جمعه کم‌خبر‌ترین روزهای هفته هستند.

یافته‌های این تحقیق همچنین نشان می‌دهد به طور متوسط ساعت ۱۱ تا ۱۲ نیمروز، پرترافیک‌ترین ساعت خبری و ساعات ۳ تا ۵ نیمه‌شب کم‌خبر‌ترین ساعات شبانه روز هستند.

۶۰۰ سایت مورد تحقیق بین ساعات ۱۲ نیمه‌شب تا شش صبح زمانی که مردم ایران در خواب هستند نیز به طور متوسط دو هزار خبر منتشر می‌کنند.

آن‌طور که نتایح این تحقیق نشان می‌دهد سهم ۱۰ رسانه از ۳۰ هزار خبری که در یک شبانه‌روز منتشر می‌شود٬ حدود ۱۲ هزار خبر است.

روزنامه خراسان، خبرگزاری‌های فارس، صدا و سیما (واحد مرکزی خبر)، ایرنا، دولت بهار، خبرگزاری تسنیم، خبرگزاری مهر، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری ایسنا و مشرق نیوز٬ ۷ خبرگزاری و سه وب‌سایت خبری این گروه را تشکیل می‌دهند.

روزنامه خراسان که در صدر آمار انتشار خبر در یک روز قرار دارد (۱۵۵۰ خبر در یک روز) بیشتر به بازنشر خبر‌های دیگر خبرگزاری‌ها می‌پردازد.

براساس این تحقیق خبرگزاری‌های فارس٬ صدا و سیما و ایرنا نیز در صدر جدول بر‌ترین خبرگزاری‌ها از لحاظ تولید و انتشار خبر قرار دارند.

در میان ۶۰۰ منبع خبری، حدود ۷۰ وب‌سایت خبری فیلتر شده هم وجود دارند که روزانه به طور متوسط کمتر از ۵۰۰ خبر تولید و منتشر می‌کنند و سهمی ۲ درصدی از کل خبرهای منتشره را دارند.

در این تحقیق نامی از ۷۰ سایت فیلتر شده برده نشده است٬ اما به نظر می‌رسد سایت‌های فعال خارج از ایران هدف و منظور این تحقیق بوده باشند.

«سامانه رصد و تحلیل آنلاین پایشگر» اعلام کرده در گزارش بعدی به بررسی و تحلیل وب‌سایت‌های خبری ایران، از لحاظ تعداد بازدید و همچنین رتبه آنها از نگاه سایت الکسا خواهد پرداخت.

XS
SM
MD
LG