لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

ظریف: در صورت بدعهدی آمریکا، می‌توانیم به شرایط پیش از برجام برگردیم


محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید اگر آمریکا توافق اتمی موسوم به برجام را رعایت نکند، ایران آماده است که به شرایط پیش از برجام بازگردد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدجواد ظریف که به اصفهان سفر کرده، شامگاه دوشنبه، ۳۰ اسفندماه، گفت: «اگر آمریکا بدعهدی خود را به حدی برساند که ادامه برجام به منافع ملی ما خدشه وارد کند، جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کامل برای بازگشت به شرایط قبل از برجام و حتی قوی‌تر از گذشته برخوردار است.»

اظهارات وزیر خارجه ایران در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری‌ آمریکا، در تازه‌ترین موضع خود درباره توافق هسته‌ای روز یک‌شنبه در دیدار با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق گفت که هیچ‌کس نمی‌داند که چرا باراک اوباما توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرد.

رئیس جمهور آمریکا از برجام به‌ عنوان «بدترین» توافقی یاد کرده که تا به حال دیده و پیشتر در مبارزه‌های انتخاباتی خود وعده داده بود از این توافق کنار بکشد.

با این حال علی‌رغم این مواضع هنوز اقدام مشخصی برای کنار گذاشتن این توافق از سوی دولت آمریکا دیده نشده است.

دولت ترامپ در ماه مارس اعلام کرد، که مجوز فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر خواهد کرد.

ایران در ماه دسامبر قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیما از سوی شرکت بویینگ را نهایی کرد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز که اوایل ماه مارس امسال به واشینگتن سفر کرده بود، پس از دیدار با رکس تیلرسون وزیر خارجه دولت ترامپ، ابراز اطمینان کرد که آمریکا «همکاری بسیار خوبی» در مورد توافق اتمی با ایران خواهد داشت.

رکس تیلرسون در جلسه تعیین صلاحیت خود در کنگره گفته بود توافق اتمی با ایران را مورد «بازنگری کامل» قرار خواهد داد.

یک ماه پیش از دیدار آمانو یعنی در ماه فوریه، فردریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پس از دیدار با دونالد ترامپ از تعهد دولت آمریکا بر اجرای برجام ابراز اطمینان کرد.

XS
SM
MD
LG